Zomer 2021: een tijd vol Google updates Gevolgen & oplossingen

De zomer van 2021 is een roerige tijd wat betreft updates. Google is constant bezig om haar gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en het algoritme te perfectioneren. En deze zomer is daar hard aan gewerkt. Er zijn maar liefst zes updates uitgerold, waarvan twee core updates. Deze uitrol kan invloed hebben op de prestaties van jouw website in de rankings. Belangrijk is om deze veranderingen in kaart te brengen en actie te ondernemen bij één of meerdere negatieve gevolgen.

Alle updates op een rij

Op 2 juni werd de eerste core update aangekondigd en deze uitrol duurde tot en met 12 juni. Bij een core update worden de kwaliteitseisen die Google aan websites stelt iedere keer strenger. Vervolgens werden er twee spam updates op 23 en 28 juni gereleased. Op 25 juni werd vervolgens de Page Experience update uitgerold. Hierbij worden websites beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid. Volgens Google zou deze update langzaam worden uitgerold en eind augustus voltooid zijn. De maand juli startte met een tweede core update, die werd uitgerold van 1 tot en met 12 juli. De verwachting is dat websites met ‘thin content’, oftewel websites van lage kwaliteit, het hardst geraakt zullen worden. De zomer vol updates werd op 26 juli afgesloten met een link spam update. Deze update zou het algoritmes makkelijker moeten maken om link spam te identificeren.

Kortom: zes updates die voor veel veranderingen zorgen. Wanneer er dalingen in de rankings worden opgemerkt kan dit voor veel frustratie zorgen. Wel is het goed om te weten dat core updates meer invloed hebben op de prestaties dan bijvoorbeeld de Page Experience-update. Daarbij staan deze updates niet met elkaar in verband en kunnen ze elkaar dus niet kunnen beïnvloeden.

Stappenplan na geraakt te zijn door update

Het is vaak lastig om aan te wijzen waar een daling in de rankings van een website precies vandaan komt. Naast een Google update kan het ook beïnvloed worden door technische problemen, complicaties op het gebied van beveiliging of juist door externe factoren die het zoekgedrag van gebruikers beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om erachter te komen wat deze daling veroorzaakt.

Het is begrijpelijk dat je direct actie wil ondernemen. Toch kan het in sommige gevallen zo zijn dat de rankings vanzelf weer bijtrekken. Bij de aankondiging van een update zal Google vertellen wat de update inhoudt en wat het voor je website kan betekenen en hoe je je eventueel kunt voorbereiden op de update. Houd bijvoorbeeld het Twitter-account van John Mueller, Senior Webmaster Trends Analist bij Google, in de gaten. Hij plaatst vaak tweets met feiten rondom de Google updates.

Wordt er een update uitgerold en ben je benieuwd wat het effect is? Volg dan de volgende stappen:

1. Rollout time

Merk je een plotselinge verandering in de rankings? Zijn bijvoorbeeld de bezoekersaantallen flink gedaald of ben je een aantal posities gezakt in de zoekresultaten? Check dan of deze daling correleert met de timing van een van de aangekondigde updates van Google. Via het Twitter-account @searchliaison worden de updates gedeeld. Om erachter te komen of een verandering wordt veroorzaakt door een update, is het belangrijk om de resultaten van een langere periode te bekijken. Op die manier kan je uitsluiten dat het niet gaat om een daling die vaker voorkomt door bijvoorbeeld een vakantieperiode of trendgevoelige factoren. Als er bijvoorbeeld een daling was tijdens de rollout time van de Page Experience update kan er in die hoek gezocht worden naar patronen en oplossingen.

 

2. Kijk in Google Search Console

De volgende stap is om in Google Search Console te kijken of er meldingen zijn of andere technische fouten. Breng vervolgens in kaart op welke zoekwoorden en/of op welke pagina’s er sprake is van verminderde zichtbaarheid. Dit maakt het voor de volgende stappen duidelijk waar de focus op moet liggen.

 

3. Vergelijk interne pagina’s op het C.A.T.-domein

Bekijk alle pagina’s op jouw website en noteer welke gedaald zijn en voor welke pagina’s er niks aan de hand is. Vervolgens ga je deze interne pagina’s vergelijken. Let wel op dat je twee pagina’s pakt waar ook daadwerkelijk significant zoekverkeer op zit. Leg de pagina’s naast elkaar en kijk welke verschillen er zijn op het gebied van:

  1. Aantal woorden
  2. Type content
  3. Site speed
  4. Web vitals
  5. Aantal verwijzende domeinen
  6. Type anchor teksten
  7. Opbouw van de pagina
  8. URL structuur

Door deze verschillen in kaart te brengen is het makkelijker om te ontdekken waar een daling of verandering vandaan komt.

 

4. Analyseer de concurrentie

Stond je eerder op positie één met een keyword en ben je nu een aantal plekken gezakt? Ga dan na welke pagina jouw concurrentiepositie heeft overgenomen in de zoekresultaten. Vergelijk deze pagina’s op het gebied van content, techniek en backlinks.

Vervolgens is het zaak om te kijken naar andere verschillen met jouw pagina om op die manier een patroon te ontdekken. Bekijk bijvoorbeeld de verschillen in de eerdere genoemde punten bij stap 3. Een aantal handige tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn de MOZ linkprofiel pagina vergelijker, Bulk on page content Word Count checker en Bulk Core Web Vitals Checker.

 

5. Verzamel ook informatie vanuit de markt

Waarom ben jij geraakt door de Google update en de concurrent niet? Om dit te ontdekken is het belangrijk om te zoeken naar informatie en patronen. De online marketing community is groot en zeer gewillig om kennis te delen. Maak hier dan ook gebruik van! Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van communities zoals de SEO Benelux community. In deze groep bevinden zich veel SEO-specialisten die ook grote aantallen websites beheren. Ook SEO gerelateerde media zoals Seroundtable.com, Searchenginejournal.com enSearchengineland.com schrijven veel over Google updates en de veranderingen in de markt.

 

6. Hoe nu verder

Als je alle informatie hebt verzameld, dan kun je waarschijnlijk aan de slag met alle input. Aan de hand van je research kan je verbeteringen aanbrengen op je website om je pagina’s weer back on track te krijgen. Heb je nog geen duidelijkheid waar een daling of verandering vandaan komt? Dan raden wij je aan om nog even te wachten. Zeker in de eerste twee weken na een core update is er veel onduidelijkheid. Daarnaast zet Google haar updates vaak hevig in met grote verschuivingen tot gevolg om vervolgens de scherpe randjes er weer af te halen. Het advies is dan ook om na een week of twee bovenstaande stappenplan nog eens te herhalen.

Auteur

Wesley Vulkers