Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek zet je in om vindbaar te worden in de zoekmachine van Google. Bij zoekwoorden-analyse komt veel om de hoek kijken en het vormt als het ware het fundament voor goede rankings in Google. Bij het niet of gebrekkig uitvoeren van zoekwoordenonderzoek loop je potentiële omzet en mogelijk verkeer mis. 

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is het selecteren van relevante trefwoorden (met zoekvolume) voor een pagina. Daarbij let je op zoekintentie, zoekvolume en historische resultaten uit Google Search Console. De zoekwoorden die men selecteert hebben potentie voor het genereren van meer omzet of verkeer. Zoekwoordanalyse voert men doorgaans uit voor livegang van een webpagina of nieuwe linkbuilding strategie.

 

Welke tools kun je inzetten voor zoekwoorden onderzoek?

Er zijn een hoop tools in de SEO-wereld. In de basis zijn deze tools allemaal hetzelfde. De betrouwbaarheid van de tools zijn echter niet allemaal hetzelfde in kwaliteit. We merken namelijk dat de zoekvolumes binnen die verschillende tools, op hetzelfde zoekwoord, niet overeenkomen.

Google Keywordplanner

Google zoekwoordplanner is een gratis tool die je inzicht geeft in de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business. De Google zoekwoordplanner biedt onder andere inzicht in de zoekvolumes, concurrentie, CPC en geeft zoekwoord-suggesties op basis van het ingevoerde zoekwoord. Deze inzichten zijn gericht op adverteerders. De Google zoekwoordplanner zet men voornamelijk in bij SEA, maar is ook te gebruiken voor SEO. Deze tool moet door de webmaster gekoppeld worden aan de website.

Google keywordplanner zoekwoorden onderzoek

Google Search Console

Google Search Console is een tool die je ook kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Google Search Console dien je evenals de zoekwoordplanner te koppelen aan je website. Het nadeel van Google Search Console is, is dat het data uit het verleden niet ophaalt. Dat houdt dus in dat Google Search Console niet geschikt is om te gebruiken bij nieuwe websites die hoog willen scoren in Google. 

Google Search Console raden we vooral aan bij bestaande websites die al geruime tijd draaiende zijn. Op basis van de data die Google Search Console geeft kun je je content strategie of linkbuilding strategie verfijnen en verbeteren. Deze tool maakt het mogelijk om vergelijkingen in het succes van zoekopdrachten over bepaalde tijdsperiodes te maken. Denk hierbij het aantal vertoningen, clicks en CTR. Elders op de website wijden we geheel een artikel aan Google Search Console.

Neil Patel

Dit is een third-party tool die je tijdelijk gratis kunt gebruiken. Wil je zoekwoorden onderzoek niet uitbesteden, of er niet te veel geld aan besteden? Dan is dit een prima tool! Nadat je een zoekwoord hebt ingevuld, geeft het je automatisch zoekwoord-suggesties weer. De tool biedt ook inzicht in de SD, ofwel de Search Difficulty. Dit is een kengetal dat inzicht geeft in de concurrentie. Hoe hoger dit getal, des te meer concurrentie.

Ahrefs

Ahrefs is een third-party tool die het algoritme van Google nabootst. Ahrefs biedt voor haar gebruikers een proefversie van 14 dagen. Evenals de hiervoor besproken tools geeft Ahrefs bij zoekwoorden inzicht in de zoekvolumes per maand, de moeilijkheid van een zoekwoord (concurrentie) en de gerelateerde zoekwoorden. Naast deze factoren geeft het ook inzicht in de backlinks van SERP-concurrenten.

Moz 

Moz gebruik je niet bij het vinden van de juiste keywords, maar om de concurrentie op een zoekwoord onder de loep te nemen. De voorgaande tools geven allemaal met een score weer wat de verwachte concurrentie is. Dit is een kengetal van 0 t/m 100. Ahrefs maakt, zoals gezegd, gebruik van de KD en Neilpatel van de SD.

Binnen Seeders kijken we met de concurrentie vooral naar de content en autoriteit van een website, ofwel de gedane linkbuilding in het verleden. Daarbij kijken we op pagina specifiek niveau naar de DA, PA en het aantal inkomende domeinen op paginaniveau van de concurrent en het domein waarvoor we de SEO-scan uitvoeren.

Conclusie & opvatting

Om zoekwoordenanalyse te doen is er keuze uit veel tools. Sommige tools komen vanuit Google en sommigen vanuit een third-party (een partij buiten Google). De betrouwbaarheid van de diensten vanuit Google zijn naar alle waarschijnlijkheid het hoogst, omdat Google gebruik maakt van haar eigen databronnen. 

Binnen Seeders zijn we geabonneerd op meerdere tools. We merken bij het doen van zoekwoordonderzoek voor klanten dat de zoekvolumes op zoekwoorden tussen de tools vaak uit elkaar liggen. Dit tast de betrouwbaarheid aan. 100% zeker weten of een zoekwoord veel of weinig zoekvolume heeft doe je niet. 

Voor een beginnend bedrijf, met weinig marketingbudget, raden wij aan om in ieder geval de tools van Google te gebruiken en een gratis proefabonnement te nemen op één van de third-party tools zoals Ahrefs of Neilpatel.

 

Waar moet je op letten bij zoekwoordenonderzoek?

Er zijn een aantal factoren waar je op moet letten bij zoekwoordenonderzoek. Deze factoren behandelen we hieronder.

Zoekintentie

De intentie die de zoeker heeft bij een bepaalde zoekopdracht is belangrijk om mee te nemen in het onderzoek. De intentie van een zoekopdracht ligt op het vergaren van informatie voor aankoop, of het daadwerkelijk doen van een aankoop.

Een zoekwoord zoals ‘wat is zoekwoordenonderzoek’ is een informatief zoekwoord en niet direct. De zoeker maakt niet kenbaar dat het gelijk over wil gaan tot het kopen van een product of afnemen van een dienst. Alle zoekopdrachten welke één van de 5 W’s (wie, wat waar, wanneer en hoe) bevat, heeft een informatieve zoekintentie. 

De zoekintentie van de zoeker ligt in lijn met de marketing funnel waar de potentiële koper zich in begeeft. Een informatief zoekwoord betekent dat de zoeker zich in de oriënterende fase bevindt. Een zoekwoord gericht op koop houdt in dat de zoeker de informatie al tot zich genomen heeft en tot koop over wil gaan.

Het zoekwoord ‘SEO uitbesteden’ of ‘zoekwoordanalyse uitbesteden’ hebben beiden een koopintentie. De zoeker is op zoek naar een partij die (tegen betaling) een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Dit is te herleiden door het woord ‘uitbesteden’. Verplaats jezelf vooral in de zoeker om de zoekintentie voor jezelf helder te krijgen.

Lengte van zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met twee of meer woorden. Short-tail woorden zijn zoekopdracht die één woord bevatten. Als wooninrichting-bedrijf wil je uiteraard met het zoekwoord ‘wooninrichting’ (short-tail dus) bovenaan in Google staan. Als kleine MKB’er is dit vaak niet haalbaar. 

Focus je als kleine partij daarom niet op zogenoemde short-tail zoekwoorden.  De concurrentie is vaak hevig en vaak boks je op tegen de grootste en landelijke partijen in de branche. Daarnaast hebben short-tail woorden als nadeel dat de zoekintentie niet volledig helder is. Een zoeker die de zoekopdracht ‘wooninrichting’ intikt kan op zoek zijn naar inspiratie voor wooninrichting, maar kan ook de intentie hebben om een bedrijf in de arm te nemen welke de wooninrichting voor de zoeker verzorgt.

De lengte van het zoekwoord heeft vaak ook raakvlak met de intentie van de zoekopdracht. Hoe langer de zoekopdracht, des te meer het iets over de intentie van het zoekwoord zegt.

Zoekvolume

De zoekvolume geeft weer hoe vaak een bepaald zoekwoord maandelijks wordt opgezocht. Aan de hand van deze cijfers kun je bepalen of een zoekwoord wel of niet interessant voor jouw bedrijf is. Het is natuurlijk aantrekkelijk om altijd voor de zoekwoorden te gaan met het hoogste zoekvolume, je moet je alleen afvragen of dit slim is. 

Wanneer het zoekvolume heel hoog is, is de concurrentie vaak hevig. Hierdoor is het lastiger om hoog te ranken op dit zoekwoord. Dit neemt niet weg dat zoekwoorden met een hoog zoekvolume zeer interessant zijn. Dit gezegd hebbende, kan het dus aantrekkelijk zijn om ook te kijken naar de zoekwoorden met een wat lager zoek volume. Dit zijn vaker wat meer niche producten en diensten, maar ook long-tail zoekwoorden. Het is hierbij vaak makkelijker om hoog te scoren in Google en daardoor dus resultaat te halen.

Synoniemen

Misschien dat het je opgevallen is, maar in dit artikel gebruiken we de woorden zoekwoordenonderzoek en zoekwoordanalyse als focus zoekwoorden. Beide termen komen op hetzelfde neer in intentie en is daarom een synoniem van elkaar. Door synoniemen in tekst te gebruiken, geef je toch een extra seintje aan de Google-bot dat de zoekwoorden met elkaar te maken hebben.

Concurrentie

De lengte van het zoekwoord en het zoekvolume staan in lijn met de concurrentie. Hoe korter de zoekopdracht, des te meer zoekvolume heeft. Alleen gaan deze zoekwoorden vaak gepaard met veel concurrentie. Veel websites willen met dat zoekwoord hoog komen te staan in Google. Bij het bepalen van de juiste set aan keywords, neem je de concurrentie in content en autoriteit onder de loep.

In de praktijk zien we vaak dat short-tail zoekwoorden in autoriteit en content (o.a. tekst op pagina) het zeer goed doen. Ga dus voor jezelf na of je de concurrentie hierin kan verslaan. Tijdsbudget en budget in geld zijn daarbij cruci-tail zoekwoord.

 

Welke stappen zet je bij zoekwoordanalyse?

Je weet nu welke factoren essentieel zijn bij het doen van zoekwoordanalyse. Nu is het tijd om de kennis in te praktijk te brengen.

Maak een keuze uit een van de tools, of gebruik meerdere tools

In één van de voorgaande paragrafen hebben we de voor- en nadelen van de tools om zoekwoord-analyse uit te voeren uitvoerig besproken. Het is belangrijk om je op één van de tools te abonneren of een gratis proefversie af te nemen. Elke tool werkt in proces praktisch hetzelfde. Je voert een zoekwoord in en de tool geeft je vervolgens de statistieken van het zoekwoord, zoals bijbehorende zoekvolumes en zoekwoord-suggesties. In dit voorbeeld doen we een zoekwoord-analyse met behulp van Ahrefs.

Tik een zoekwoord in de Keywords Explorer

Vraag jezelf af welke zoekwoorden je doelgroep maandelijks zoekt en tik deze woorden in (je kunt meerdere zoekwoorden invoeren). Je kunt dus ook op zoek gaan naar een synoniem van het woord als het woord een synoniem heeft. In ons voorbeeld tikken we het woord ‘zoekwoordenonderzoek’, en synoniemen daarvan, in de Keywords Explorer. Men zoekt gemiddeld 100 keer per maand op dit zoekwoord. 

ahrefs zoekwoorden onderzoek

Ga op zoek naar gerelateerde termen

De tools die je gebruikt voor zoekwoordenonderzoek worden steeds slimmer en slimmer. Je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar gerelateerde woorden. In Ahrefs, en ook andere tools, is het een optie om gerelateerde zoekwoorden weer te geven. In Ahrefs valt dit onder de noemer ‘Keyword Ideas’. 

Kijk naar deze woorden en selecteer woorden die relevant zijn voor jouw business en de webpagina die je wil maken. In ons geval zien we daar heel veel extra (circa 20 pagina’s met elke pagina 50 zoekwoorden) opties. Dat zie je terug in de afbeelding hieronder.  Je komt ook veel irrelevante zoekwoorden tegen. Let hier goed op!

Het is dus belangrijk om relevante zoekwoorden te selecteren. Daarbij letten we op de punten die we hiervoor uitgebreid besproken hebben, namelijk de zoekintentie, synoniemen, lengte van zoekwoorden en zoekvolume. Ga dus alle pagina’s langs om geen enkel relevant zoekwoord uit het oog te verliezen.

ahrefs zoekwoordsuggesties
neil patel zoekwoordsuggesties

Maak een cluster van zoekwoorden

Bij de clustering van de zoekwoorden is het belangrijk om na te gaan of je met een webpagina een overzichtelijke structuur in het gebruik van koppen kunt creëren. Daarnaast ga je na of de zoekwoorden in intentie met elkaar in lijn liggen. Zoekwoorden zoals ‘bank kopen’ en ‘stoel kopen’ liggen niet met elkaar in lijn. De zoeker is op zoek naar een bank, of een stoel, maar niet beiden. Creëer dus voor beide onderwerpen een aparte pagina. ‘Zoekwoordonderzoek’, ‘wat is zoekwoordonderzoek’ en ‘tools zoekwoordonderzoek’ hebben wel verband met elkaar. De zoekwoorden hebben allen een informatief karakter.

Nadat je de zoekwoorden, met zoekvolume, geclusterd hebt kun je een structuur van de website en/of tekst maken!

Auteur

Tiemen de Jonge