Wat is een backlink?

Een backlink is een hyperlink van een externe website naar je eigen website. Een backlink telt Google als stem voor je eigen website. Dit is waardevol en helpt je om met zoekopdrachten hoger in Google te komen. Binnen SEO is het verkrijgen van backlinks zeer belangrijk.

Backlink verwijzing externe site

Backlink checken

Google Search Console is een gratis tool om backlinks van je website te checken. Daarvoor moet je website wel gekoppeld zijn met Google Search Console. 

Eenmaal ingelogd in Google Search Console heb je aan de linkerzijde van het dashboard een menu met verschillende opties. Zoek naar de optie ‘Links’. Klik vervolgens op de optie ‘Sites met de meeste links naar jouw site’. Hier zie je de backlinks die naar jouw website verwijzen.

Naast Google Search Console kan je ook met Ahrefs, SE Ranking, Moz, Majestic en SEMrush backlinks checken. Dit zijn third-party partijen die het algoritme van Google nabootsen. Alle hiervoor genoemde tools beschikken over een backlink-checker, maar zijn wel betaald. Binnen Seeders maken we voor onze klanten gebruik van Ahrefs om backlinks te checken, omdat de data omtrent nieuwe en verloren backlinks het meest recent is.

Waarde van backlink

De mate waarin een backlink als waardevol wordt beschouwd is verschillend. Een backlink van een pagina met hoge autoriteit, hoge relevantie met jouw website en kwalitatieve content vindt Google waardevoller dan een link van een inhoudsloze website waarop veel andere externe links bevinden. 

Een backlink vanuit een persbericht met veel informatieve content op een website zoals NU of Metro (zeer hoge autoriteit, iedereen kent het) geeft veel meer waarde door dan een backlink op een bedrijfsgidsen-pagina, waar praktisch elk bedrijf vermeld kan worden. Er zijn tal van linkbuilding technieken in de SEO-wereld. 

John Mueller van Google beaamt dat vooral relevantie een belangrijke factor is binnen het verkrijgen van backlinks. Het aantal backlinks naar je website is volgens Google minder belangrijk. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit.

Backlinks verkrijgen

Anno 2021 zijn er veel manieren voor het verkrijgen van backlinks. De natuurlijkheid en relevantie van een backlink is daarbij essentieel. Een natuurlijke backlink otnvang je door zeer goede content te maken die mensen aanspreekt. Hierdoor stijgt de kans dat anderen met hun artikel naar jouw website verwijzen. Dit vergt veel tijd en geduld als je op korte termijn backlinks wil scoren. Daarnaast  is het maar afwachten of andere websites naar het artikel verwijzen. Daarom zijn er veel andere methodes ontstaan, namelijk:

  1. Het inkopen van backlinks op startpagina’s en blogwebsites;
  2. Het ruilen via de ABCD-methode. Twee partijen maken daarbij gebruik van een lijst aan zelfbeheerde websites waar een backlink op geplaatst kan worden;
  3. Het opzoeken van blogs waar een foutieve, ofwel broken link, staat vermeld. Nadat je dit hebt gedaan, benader en attendeer je de webmaster op de foutieve link. Je vraagt de webmaster de foutieve backlink te vervangen door een link naar je eigen website.
  4. Het opsporen van bedrijfsvermeldingen in artikelen/pagina’s met behulp van Google Alerts. Daarbij benader je webmasters die je bedrijfsnaam zonder uitgaande link naar je website hebben geplaatst. Je vraagt hen een backlink te willen plaatsen.

De eerste twee technieken uit de opsomming hierboven zijn niet gericht volledig gericht op natuurlijkheid. Je beheerst het proces namelijk zelf en betaald voor een backlink. 

Een vrij nieuwe methode om natuurlijke backlinks te verkrijgen is middels Digital PR. Met digital PR doe je vooraf onderzoek naar een bepaald onderwerp.  De onderzoeksresultaten deel je in vorm van een blog met nieuwssites. Een grote must aan een goede PR-strategie is het creëren van objectieve, informatieve en inspirerende content.