Wat is technische SEO?

Technische SEO blijft een heikel stuk voor veel SEO-strategieën. Technische SEO staat en valt samen met de crawlstatistieken en indexeerbaarheid van jouw website. Anno 2022 zien we dat Google niet in dezelfde hoedanigheid als de jaren ervoor nieuwe pagina’s crawlt. Om technische SEO uit te voeren heb je een gedegen kennisniveau nodig. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Kortom: technische SEO is belangrijker, maar niet elke SEO-er weet hier effectief mee om te gaan. We nemen je hier graag in mee!

    GRATIS SEO QUICKSCAN

    Benieuwd naar de kansen om organisch te groeien? Vraag dan een gratis SEO quickscan aan.

    Waarom is technische SEO belangrijk?

    Voorheen spendeerde veel SEO-marketeers de aandacht aan content en linkbuilding. Deze twee pijlers binnen SEO blijven belangrijk. Echter merken we in de praktijk dat technische SEO steeds vaker nodig is. Dit komt hoofdzakelijk door crawl- en indexering problemen. Om jouw bedrijfswebsite populairder voor de crawlers te maken, blijft de inzet van technische SEO belangrijk! 

    icon-content-op-branche-gerelateerde-domeinen

    SEO techniek is de fundament van je huis

    Het fundament van je huis wijzig je niet na een paar jaar van de bouw. Het fundament moet gewoon goed zijn en vooral een weloverwogen keuze zijn. De techniek van de website behoort men ook zo te zien. Wanneer de techniek van een website goed staat, scheelt dit in de toekomst veel kopzorgen en tijd voor zowel webdevelopment als marketeers. Voorbeelden van aspecten die je na oplevering van een website hoogstwaarschijnlijk niet meer veranderd zijn de sitestructuur, URL-structuur en header menu. 

    icon-onderstroom-van-kwantitatieve-links

    Websites schieten te kort op technische SEO

    Veel websites, ongeacht de grootte van de website, scoren niet goed op de onderhoud en technische SEO  van de website. In de praktijk zien we uit analyses een patroon van problemen voorbij komen. Hierdoor lever je letterlijk en figuurlijk dure seconden, met als resultaat een minder goede gebruikservaring voor de bezoeker.  Het structureel inplannen van onderhoudswerkzaamheden aan je website of het maken van handboeken hiervoor is een aanwinst. Hiermee ben je onderscheidend ten opzichte van de concurrent en creëer je een goede gebruikerservaring.

    Google vindt laadsnelheid belangrijker dan voorheen

    De laatste twee jaar zijn er veel updates vanuit Google geweest. De belangrijkste update was de Google Core update. Binnen deze update schonk Google veel aandacht aan de laadsnelheid van websites. Websites die aandacht hebben besteedt aan verbetering van hun website, zagen dit dan ook terug in de rankings en indexering van nieuwe zoekwoorden.

    Wil je een gesprek met één van onze technische SEO experts?

    SEO gesprek aanvragen

    experts-seo-managers-seeders

    Hoe weet ik of mijn website binnen SEO techniek scoort?

    Een technische SEO analyse voer je het best uit met de juiste tooling. Om een nulmeting te maken van je website, gebruik de gratis tool van Google. Dit is de Pagespeed Insights. Naast deze tool van Google, maak je ook gebruik van diverse gratis SEO tools. Denk bijvoorbeeld aan Screaming Frog (tot 500 URL’s) of SEOptimer. Echter is het moeilijk om zonder de juiste tools en kennisniveau een nulmeting te maken.

    google speed insight statistieken

    Kanttekening van tools

    Er zijn tientallen, zo niet honderden SEO-tools die je inzicht geeft in de huidige staat van je technische SEO. Het grootste voordeel van deze SEO-tools is dat ze gratis zijn. Hier is echter ook een groot nadeel aan verbonden. Ze geven beperkte informatie vrij over een mogelijke beperking binnen technische SEO of ze geven niet alle gebreken binnen SEO techniek aan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de robots.txt-bestand. De meeste tools kijken enkel of het robots.txt bestand aanwezig is. Mocht dit het geval zijn, dan ben je op dit punt volgens de audit geslaagd. In de praktijk komt echter voor dat een robots.txt-bestand niet goed is ingevuld en dat te weinig of te veel pagina’s worden uitgesloten. Het is dus belangrijk om de uitkomsten van deze audits met een kleine korrel zout te nemen.

    Het komen tot de juiste inzichten

    Je wil met jouw analyse uiteraard tot de juiste technische SEO inzichten komen. Dit vergt de nodige kennis. Binnen technische SEO kom je veel vakjargon tegen. Denk daarbij aan begrippen zoals sitemap, robots.txt-bestand, 3xx en 4xx-statuscode links. Dat je weet wat de betekenis is van een dergelijk woord is één. Nog belangrijker is dat je weet hoe dit toe te passen in de praktijk en om invulling te geven aan de termen. 

    seo optimer keyword frequency

    Een checklist voor je technische SEO analyse

    Om het allemaal gemakkelijker te maken hebben we een checklist gemaakt met punten die je in een technische SEO analyse kan meenemen. Deze factoren zijn op volgorde van belangrijkheid geschetst.

    Website structuur 

    De structuur van je website is voor Google een belangrijke graadmeter van belangrijke en minder belangrijke pagina’s. Dit doe je onder andere door het plaatsen van interne links in het header menu. Interne links geven dus de mate van belangrijkheid van de pagina weer, maar voorkomen ook orphan pages. Orphan pages zijn zwevende pagina’s zonder interne link. Dit soort pagina’s wil je ten alle tijden voorkomen.

    authority-linkbuilding

    Header menu

    Het header menu vindt haar oorsprong als navigatie binnen een website. Dit komt daarnaast op elke pagina naar voren. Het blijft daarom een belangrijk aspect binnen technische SEO. Hoe je tot een goed header menu komt vind je hieronder.

    • Ga voor jezelf na in termen van omzet, marges en SEO wat jouw belangrijkste pagina’s zijn. Let daarbij ook op de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek;
    • Voeg deze pagina’s op een logische en overzichtelijke wijze toe aan het header menu;
    • Test het menu met verschillende CRO-programma’s zoals Hotjar; 
    • Spreek een zakelijke relatie aan om het menu te voorzien van feedback.
    header menu seeders.nl

    Footer

    In de praktijk zien we vaak dat bepaalde pagina’s die enkel bedoeld zijn voor SEO in de footer van de website staan. Deze links helpen zeker voor indexatie, maar zorgen niet voor een hogere scores in de zoekmachine resultaten. Mocht je een pagina niet waardevol genoeg vinden voor het header menu dan is de footer een mogelijke oplossing. Een footer biedt wel als voordeel dat subpagina’s van deze footer of andere pagina’s die gelinkt zijn aan de footer sneller geïndexeerd worden.

    footer seeders.nl

    In content 

    Een andere manier interne links te gebruiken  is uiteraard vanuit de content van een pagina. De gedachte achter een interne link in de content is de zoeker wijzen op een mogelijk ander relevant artikel of pagina. Met interne links geef je bij Google aan dat je waarde hecht aan de pagina waarnaar je verwijst. Relevantie is van de link is het belangrijkst. Op deze pagina tref je meerdere interne links, aangezien er gesproken wordt over een onderwerp waar wij aanvullende informatie over hebben. Dit maakt de interne link relevant.

    in content links seeders.nl

    Laadsnelheid

    Er zijn veel manieren om de laadsnelheid van je website te verbeteren. Hieronder bespreken we de zaken waar een website doorgaans niet optimaal op scoort. 

    Grootte van de afbeeldingen

    De grootte van afbeeldingen is voor veel websites een quick-fix. Wanneer de afbeeldingen verkleind of gecomprimeerd worden, heeft dit direct effect op de laadsnelheid. Dit aspect is daarnaast met de tools binnen het SEO-landschap makkelijk te bewerkstelligen.  Binnen technische SEO zijn er meerdere manieren om  achter het aantal kb’s van een afbeelding te komen. De makkelijkste manier is om dit via Screaming Frog te doen. Hieronder leggen we uit hoe je tot deze inzichten komt.

    • Installeer Screaming Frog en voer de websitenaam in;
    • Klik op ‘Start’ en wacht totdat de scan is afgerond;
    • Nadat de scan is afgerond, klik je op ‘Images’. In één van de kolommen zie je de grootte van de afbeeldingen. Dit wordt aangegeven met de kolom ‘Size’
    • Klik op de knop ‘Export’

    Nu je op de hoogte bent welke afbeeldingen te groot zijn, kan je een selectie maken van de afbeeldingen die in grootte verkleind moeten worden. Op internet zijn een tal van tools te vinden die je hier (in bulk) bij kunnen helpen. Denk daar bijvoorbeeld aan Imagecompressor of Compress JPEG.

    image type and image size screaming frog

    Redirect chains

    Een redirect chains is een ketting van 301-redirects welke je uiteindelijk weer terug naar dezelfde pagina kunnen leiden. Ten eerste is dit raar voor de zoeker maar ook zekers voor de crawlers van Google. Deze redirect chains spoor je eenvoudig op met Screaming Frog. Hiervoor doe je het volgende:

    • Ga naar ‘Reports’ en klik op ‘Redirects’
    • Klik vervolgens op ‘Redirect chains’

    Je ontvang nu een export van alle gevonden redirect chains van de website. Nadat je erachter ben gekomen welke redirect chains er zijn kan je gericht interne links wijzigen en 301-redirects instellen zodat er geen ketting ontstaat en de zoeker naar de juiste pagina wordt verwezen. Binnen website zien we ook verwijzingen waarbij je wel naar de juiste bestemmings-URL wordt gestuurd, maar dan met 1 of 2 tussenstappen. Vaak zijn dit oude pagina’s die van URL zijn gewijzigd. Ook dit soort kettingen zorgen voor laadsnelheid problemen en dienen opgelost te worden.

    redirect chains

    Hosting

    De hosting is ook een factor wat de laadsnelheid van een website beïnvloedt. Als je je oriënteert op een hostingpartij is het goed om in ieder geval de laadsnelheid en de locatie van de server op een goed niveau te hebben. De zogenaamde resources CPU (rekenkracht) en RAM (werkgeheugen) beïnvloeden de laadsnelheid. Mocht het dus blijken dat je website traag laadt, of dat je op belangrijke momenten van het jaar meer rekenkracht en een beter werkgeheugen nodig hebt, dan kan je dit bij vrijwel iedere hostingpartij (tijdelijk) opschalen. Voor internationale georiënteerde websites is de locatie van de server belangrijk. Tegenwoordig wordt dit makkelijk gebruikt met de inzet van een Content Delivery Network (CDN).

    SEO en CSS/Javascript

    Een website is in de basis gebouwd met HTML en CSS. Dit kan tegenwoordig met zeer handige tools zoals WordPress. Echter zijn er wel een paar belangrijke zaken waar iedere website-eigenaar van op de hoogte moet zijn. De twee grootste punten vind je hieronder.

     

    Onnodig gebruik van CSS

    CSS zorgt voor de opmaak van de HTML en bevordert het gebruiksgemak. CSS is voor iedere website een belangrijk element. Echter zien we in de praktijk dat veel websites onnodig veel websites hebben. Dit achterhaal je door de  Pagespeed Insights van Google. De grootste oorzaak van onnodig gebruik van CSS binnen WordPress websites zijn slecht gebouwde thema’s en het gebruik van Page Builders. Lees je dus voor het maken van een website goed in de thema’s en pagebuilders en het effect op de CSS-code.

     

    Onnodig gebruik van Javascript

    Ook een slechte implementatie van Javascript is voor technische SEO een boosdoener. Javascript gebruikt men om elementen bewegend en interactief te maken. Google is slecht in het correct lezen van Javascript. We willen je de volgende tips geven bij het gebruiken van JSS voor SEO. 

    1. Verwerkt de  belangrijkste HTML-elementen altijd in de niet-gerenderde versie van de broncode. Denk hierbij aan een bereikbare header menu voor de crawlers van Google.
    2. Zorg ervoor dat de viewport enkel en alleen bestaat uit HTML-elementen.
    3. Stel lazy-loading in voor Javascript-elementen.

    Responsive design

    De mobielvriendelijkheid van een website wordt steeds belangrijker. Google heeft hier in de Web Core Vitals en in haar vorige updates dan ook zeker aandacht aan geschonken. De kans dat je met non responsive design binnen SEO scoort is dan ook lager. Binnen veel websitebouwers zoals WordPress is een responsive design meestal inbegrepen. Ook zijn er speciale plugins om dit te bewerkstelligen. Een alternatief, indien je geen WordPress-website hebt, is het ombouwen van je huidige website met CSS. Je vermindert daarbij de pixels van het scherm zodat je juist uitvallen op mobiele telefoons en tablets. Het nadeel hiervan is dat je twee websites moet onderhouden, waardoor de kosten oplopen. Een website krijgt mogelijk problemen met responsive design. Dit kan door van alles worden veroorzaakt. In veel gevallen worden deze fouten aangegeven binnen Google Search Console.

    responsive design seeders

    Duplicate content

    Duplicate content, intern of extern, wil je ten alle tijden voorkomen. Duplicated content houdt in dat een andere pagina binnen of buiten de website nagenoeg identiek is. Google erkent hierdoor geen meerwaarde aan de pagina. Google keurt dit eerder af en met als effect dat andere pagina’s hun SEO-waarde verliezen. Om te zorgen dat jij interne duplicated content vermijdt is het belangrijk om volgende zaken hoog in het vaandel te hebben.

    1. Zorg voor een gescheiden zoekwoord focus per pagina. Het verrichten van zoekwoordonderzoek helpt je hierbij; 
    2. Zorg dat de URL-structuur van de pagina kloppend is en dat de belangrijke pagina dicht bij de root staat;
    3. Bundel de content en stel 301-redirects in van de oude pagina’s; 
    4. Optimaliseer één van de twee conflicterende pagina’s met content en verminder de content van de andere pagina.
    5. Stel één canonical tag in.
    6. Voer linkbuilding uit.

    Hoe kom je er nou achter dat twee pagina’s met elkaar intern concurreren? Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te achterhalen. De eerste mogelijkheid is het gebruik maken van de tool Siteliner.com. In deze tool voer je een URL van een pagina waarvan jij denkt dat het mogelijk gelijkwaardig is aan een andere pagina. Je kan ook de domeinnaam invoeren, mocht je niet weten waar de interne concurrentie zich afspeelt. Naast Siteliner heb je ook de tool Screaming Frog. Binnen de configuratie-instellingen van Screaming Frog kan je de zogenaamde treshold invoeren van overeenkomende content. Hierdoor ben je in staat om mogelijke interne duplicated content op te sporen.

    HTTP statuscodes

    Een hyperlink heb je in de vorm van HTML-pagina’s. Deze pagina’s opgemaakt in HTML hebben allen een HTTP statuscode. De HTTP 200-status code geeft aan dat de pagina door de robots van Google te crawlen is. Dit is een goed teken, echter zijn er ook andere soorten HTTP statuscodes. Deze belangrijkste  statuscodes binnen technische SEO behandelen we hieronder. Daarin vertellen we ook waarom het belangrijk is om deze inzichtelijk te krijgen.

    HTTP 301 statuscode

    De statuscode 301 staat voor een URL welke permanent geredirect staat naar een HTTP 200 statuscode. Men stel een 301-redirect in Google aan te geven dat de pagina permanent verplaatst is. Een HTTP 301 statuscode is bij voorbaat niet erg, alleen merken we in de praktijk dat men de bijkomende zaken zoals het wijzigen van de interne links naar deze 301-pagina’s vergeet. Zorg na het instellen van een 301-redirect dat de interne links naar deze 301-pagina ook gewijzigd wordt.

    HTTP 404 statuscode

    Een HTTP 404 statuscode pagina tref je wanneer de webserver de URL niet kan ophalen en leveren.  Bij zogenoemde 404-pagina’s is belangrijk dat de zoeker gemakkelijk naar een relevante pagina of de homepage kan navigeren. Verder zien we in de praktijk veelvuldig voorkomen dat er interne links naar een 404-pagina verwijzen. Dit wil je ten alle tijden voorkomen. Daarvoor moet je wel eerst inzicht hebben in de omvang van 404-pagina’s van je website. Hier zijn op het internet gratis tools over te vinden. Echter raden wij Screaming Frog aan om 404-pagina’s te achterhalen. Met deze tool kan je namelijk makkelijk en snel het aantal interne links naar de 404-pagina’s inzien. Nadat je de 404-pagina’s hebt achterhaald, stel je wanneer een ander relevante pagina over het onderwerp hebt een 301-redirect.

    HTTP 503 statuscode

    Een 503 HTTP statuscode tref je indien de website wel online is, maar de webserver niet kan voldoen aan je verzoek. In dit geval bestaat de pagina dus wel, maar krijg je geen inhoud. De oorzaak van een 503 foutmelding ontstaat aan de webserver. Dit gebeurt wanneer de server offline is wegens onderhoud of dat er te veel verzoeken vanuit gebruikers plaatsvinden die niet door de webserver verwerkt kunnen worden. De oplossing is het upgraden van het werkgeheugen of werkprocessen van de server, ofwel de resources.

    Canonical tag

    Met een canonical tag geef je de identieke pagina aan. Wanneer je van pagina X naar pagina Y met een canonical tag verwijst, meen je dat pagina Y de identieke pagina is. Dit is de pagina waarmee je organisch gevonden mee wilt worden. Hiermee kan je mogelijke interne concurrentie voorkomen. Canonical tags worden vaak gebruikt bij e-commerce websites met verschillende filters in kleur, materiaal of merk.. De filters toenen namelijk in situaties een niet goed leesbare URL. Wanneer deze URL’s geen canonical tag hebben, zeg je in feite tegen Google dat deze URL’s geïndexeerd mogen worden. Dit veroorzaakt mogelijke interne concurrentie.

    Sitemap

    Een sitemap is een map waarin de indexeerbare pagina’s van de website vermeld staan. Een sitemap kan je inschieten als een XML- en HTML-bestand. De XML-sitemap is voor de crawlers van Google bedoeld en de HTML-sitemap voor gebruikers. Een XML-sitemap is anno 2022 voor een WordPress-website makkelijk te installeren. Hiervoor gebruik je een SEO-plugin zoals RankMath of Yoast. Daarnaast dien je een sitemap in Google Search Console.  De onderstaande punten zijn belangrijk bij implementatie van de XML-sitemap.

    • Zorg ervoor dat verschillende locaties (paginatype, land) in de sitemap weergegeven staat. Dit doe je met de tag <loc>;
    • Zorg ervoor dat de XML-sitemap ook daadwerkelijk een XML-bestandstype is;
    • Vermijd dat canonical, no-index, 301-redirects in de sitemap vermeld staan.
    xlm sitemap seeders postberichten

    Robots.txt

    Binnen het robots.txt-bestand geef je aan welke pagina’s de crawler niet mag indexeren. Dit zijn dus de pagina’s die Google niet hoeft te bezoeken. Denk daarbij aan speciale pagina’s waar alleen de websitebeheer toegang tot nodig heeft of speciale bestandstypen zoals PHP. Hieronder geven je een paar tips bij het vormgeven van een robots.txt-bestand.

    • Implementeer de robots.txt-bestand achter de root (dus geen subfolders).
    • Verwijs altijd naar de XML-sitemap;
    • Sluit geen CSS-bestanden of andere bestanden uit die in lijn staan met de opmaak en functionaliteit van je website;
    • Zorg voor de juiste volgorde in een disallow of allow.
    robots.txt seeders.nl

    Hreflang-attribuut

    De hreflang-attribuut is voor websites die zich nationaal richten niet relevant. De hreflang attribuut is interessant voor websites met een internationaal karakter die  meerdere taalversies heeft. Om Google goed te instrueren welke taal extensie is een goede implementatie van hreflang attribuut van de belang. Google heeft een documentatie opgesteld waarin dit uitgebreid aan bod komt. Hieronder geven we enkele tips.

    • Zorg ervoor dat de land- en taalcode in de juiste volgorde staat. Je begint bij taal en specificeert dit met het land;
    • Stel altijd de X-default in. De X-default is de terugvalmogelijkheid voor de crawlers. Dit is de pagina zonder een specifieke targeting van een land.
    • Indien een bepaalde taal geen pagina heeft, verwijs je nooit naar de homepage.

     

    Technische SEO uitbesteden?

    SEO gesprek aanvragen

    experts-internationale-marketeers-seeders

    Het maken van een technische SEO scan: waar begin je?

    In dit laatste hoofdstuk spenderen we aandacht aan het maken van een technische SEO analyse. 

    Stap 1. Selecteer de juiste technische SEO tools

    In de voorgaande hoofdstukken kwamen diverse tools aan bod. In deze paragraaf vermelden we de tools die wij voor technische SEO gebruiken. 

    Screaming Frog

    Screaming Frog is bij de meest complete en geavanceerde tool om een technische SEO audit uit te voeren, maar ook de tool waar je het meeste kennis voor nodig hebt. Deze tool geeft niet concreet aan op welke punten een website zich kan verbeteren maar geeft wel de data om dat te kunnen zeggen. Dit houdt dus in dat je zelf moet nadenken en dat output vanuit de scan moet begrijpen. Binnen Screaming Frog zijn er echter wel standaard rapporten zoals redirect chains en orphan pages. Wanneer er uit deze standaard rapport data komt, houdt dit in dat er in ieder geval mis is. Met een betaalde versie van Screaming Frog analyseer je alle genoemde zaken uit eerdere hoofdstukken.

    Een Screaming Frog abonnement is tot 500 URL’s gratis. Dit is ideaal voor kleine standaard websites, maar niet voor grote webshop. Mocht jij een webshop hebben, dan raden wij zeker aan om een Screaming Frog abonnement aan te schaffen. De jaarlijkse kosten zijn € 185,00. Met het betaalde abonnement wordt het mogelijk om meer technische SEO data op te halen.

    Siteliner

    Om interne duplicate content te achterhalen, gebruik je Siteliner of Screaming Frog. Siteliner is een gratis tool. Eenmaal een URL ingevoerd te hebben, krijg je een rapport met mogelijke interne duplicated content. De tool geeft ook aan om welke overeenkomsten dit gaat en toont dus ook de pagina waar het mee conflicteert. 

    Google Search Console

    Binnen Google Search Console tref je binnen de site-vitaliteit zaken waarin een website problemen heeft. Dit doet Google Search Console op basis van de LCP (Largest Contentful Pain), FID (First Input Delay) en CLS (Cumulative Layout Shifting). Problemen binnen de responsive design hebben vaak directe impact op de CLS. 

    Page Speed Insights

    De LCP, FID, CLS achterhaal je door de website-URL in te voeren in de tool Pagespeed Insights van Google. Uit deze audit, komen verbetervoorstellen met betrekking tot je website.

    Stap 2. Maak een technische SEO audit

    Om je niet onnodig te laten scrollen, benoemen we graag alle hiervoor genoemde factoren. Buiten onderstaande punten zijn er nog een tal van technische SEO-punten te benoemen. Echter benoemen we in dit artikel de belangrijkste. De punten staan niet op volgorde van belangrijkheid.

    • Header menu
    • Footer
    • In-content links
    • Grootte van de afbeeldingen
    • Redirect chains
    • Hosting
    • Gebruik van CSS
    • Gebruik van JavaScript
    • Responsive design
    • Duplicate content
    • (Inlinks) 301-redirect
    • (Inlinks) 404-pagina
    • Canonical tag
    • Sitemap
    • Robots.txt
    • Hreflang-attribuut

    Stap 3. Markeer de verbeterpunten en maak een planning

    Na je technische SEO-audit, ofwel het scoren van de hiervoor genoemde factoren, geef je prioriteit per punt.  Houd daarbij rekening dat de punten met elkaar te maken hebben. Wanneer je in een situatie de duplicate content verhelpt en een 301-redirect instelt, weet je dat je een in-content link moet wijzigen. Het is raadzaam om de tijd en medewerker per taak toe te wijzen. Zo is iedereen op de hoogte en is het helder wat van hen verwacht wordt.

    Stap 4.  Los de technische punten op

    De meeste technische SEO punten worden opgelost door een webdeveloper. Blijf in nauw contact met de technische webdeveloper en vertel de persoon waarom dit belangrijk is. De meest voorkomende redenen zijn:

    • Google crawlt je website vaker;
    • Nieuwe pagina’s staan sneller in de index van Google;
    • Het verbetert de algehele gebruikerservaring;