Winnen in de autoverzekeringsmarkt met Digital PR als Authority Strategy

Succescase Univé x Seeders Digital PR

Al sinds 1794 zorgt Univé als coöperatie voor zekerheid, door samen risico’s te voorkomen, de gevolgen van mogelijke schade te beperken en gewoon goed te verzekeren. Zonder winstoogmerk, mét oog voor elkaar. Vergeleken met andere grote verzekeraars vervult Univé hiermee een unieke positie in de markt.

Doelstelling
De doelstellingen in de Digital PR-strategie zijn onderverdeeld in zowel SEO-doelstellingen als media-doelstellingen:

  1. De toppositie verkrijgen op het gebied van visibility bij de zoekwoorden waar we ons op focussen in het domein ‘autoverzekering particulieren’.
  2. Een stabiele top 5 positie in de hoog competitieve zoekwoorden ‘Autoverzekering’ en ‘auto verzekering’ (beide zoekwoorden hebben een zoekvolume van 90.500).
    Daarbij willen we van de gemiddelde positie van alle zoekwoorden op het particuliere autoverzekering domein van Univé verhogen door middel van minstens 10 nieuwe nummer 1 posities, 10 top 3 posities en 10 nieuwe top 5 posities.
  3. Het verkrijgen van minimaal 35 plaatsingen in de media per digital PR-campagne.
  4. Per digital PR-campagne een mediawaarde behalen van minimaal € 15.000 met een linkwaarde van minimaal € 5.000. Hierbij is het doel dat de totale mediawaarde € 100.000 en de totale linkwaarde € 25.000 bedragen.

Om de waarde van de Digital PR campagnes te meten wordt zowel de mediawaarde als de linkwaarde gerapporteerd. Het voornaamste doel van de PR-strategie is het verkrijgen van een link. Desondanks is een plaatsing zonder link ook relevant voor het verkrijgen van exposure en de naamsbekendheid van Univé. De mediawaarde is een vertaling van de advertentiewaarde van een bericht, oftewel wat het inkopen van een persbericht normaliter zou kosten. Indien het persbericht wordt geplaatst met een link, berekenen wij ook de linkwaarde. De linkwaarde staat voor de financiële waarde van een link op een bepaald mediaplatform. Deze waarde wordt berekend aan de hand van de prijzen in het publisher netwerk.

Strategie & uitvoering
Digital PR is een geschikte en vrij nieuwe methode om merken online zichtbaar te maken en daarmee ook search resultaten te boosten met de gecreëerde linkwaarde. Wij creëren persberichten met hoge nieuwswaarde, waar de media niet omheen kan en waarvan de resultaten meetbaar zijn. Het resultaat is een toename van exposure, sterke branded backlinks en het verbeteren van de trust flow. Samen met Univé tonen wij aan hoe wij met Digital PR de organische positie van Univé op de zoekterm ‘autoverzekering’ in korte tijd naar een top 5 positie hebben gebracht, plus een grote groep aanverwante keywords.

Een sterke Digital PR-strategie is gebaseerd op relevante data. Univé beschikt over een schat aan interne data. Om te bepalen welke analyses we willen uitvoeren, verzamelen we periodiek input vanuit zowel Univé als vanuit Seeders. Zo ontstaat er een shortlist van concrete onderzoeksvragen. Denk bijvoorbeeld aan:

Welk automerk is het vaakst betrokken bij parkeerschade? In welke provincie zijn er de meeste autobranden met oud en nieuw? Na het maken van de contentplanning zijn de teams aan de slag gegaan met de eerste persberichten. We maken altijd meerdere persberichten op maat, ieder met een relevante invalshoek per regionaal- of landelijk platform. Zo verhogen we de kans dat een journalist het persbericht overneemt en een backlink naar Univé.nl aan het item toevoegt. Nadat het persbericht is gepubliceerd, houden we het aantal plaatsingen bij en checken we of de link is toegevoegd. Ook wordt in de weken na een campagne de linkwaarde van de nieuwspagina naar een interessante landingspagina geleid middels een redirect.

 

Auteur

Shanti Presentacion