Hoe we met Digital PR een mediawaarde van € 170.000 hebben gerealiseerd

Beestjes Kwijt is een landelijk opererend platform voor gecertificeerde ongediertebestrijders. Het bedrijf koppelt mensen met een ongedierteprobleem aan een bestrijder in de buurt. Beestjes Kwijt is in 2013 opgericht en al ruim 300.000 mensen vonden via Beestjes Kwijt de weg naar een lokale ongediertebestrijder.

Doelstelling
De doelstelling van de Digital PR-strategie van Beestjes Kwijt was het vergroten van de zichtbaarheid van het platform. Om in kaart te brengen of dit doel werd behaald, zijn er vier verschillende Key Performance Indicators (KPI) opgesteld. Eén van die KPI’s is het aantal hoogwaardige links bij mediaplatformen waarop veel traffic komt, zoals nieuwswebsites. Een andere KPI was het behalen van minimaal €10.000,- aan mediawaarde per persbericht. Tot slot is de linkwaarde een indicatie van het succes. Hieraan werd een waarde van minimaal €5.000,- per persbericht gehangen. Op basis van deze KPI’s is Seeders aan de slag gegaan met het bepalen van de strategie en het opzetten van een plan van aanpak.

Strategie en uitvoering
Voor een succesvolle uitvoer werd gestart met het samenstellen van een multidisciplinair team, dat zowel uit Beestjes Kwijt als Seeders bestond. In verschillende sessies werden invalshoeken bepaald en er werd een contentplanning opgezet. De volgende stap was het bepalen van databronnen en het uitvoeren van data-analyses. Alle informatie die Beestjes Kwijt binnenkreeg van (potentiële) klanten via zowel de klantenservice als via diverse e-commerce kanalen, werd geanalyseerd. Een piek in het aantal aanvragen voor bestrijders tegen muizen? Is er misschien een muizenplaag en een reden voor het schrijven van een persbericht? Ja!

Aan de hand van een relevante invalshoek en goede data werden de persberichten geschreven. Helemaal op maat, want een persbericht voor regionale media is niet altijd even relevant voor grotere media en andersom. Daarom hebben we meerdere persberichten geschreven met ieder een relevante invalsvalkhoek per platform. De laatste stap, de outreach, resulteerde in ruim 250 succesvolle plaatsingen op relevante platformen met een hoge DA.

“Dit was het startpunt van een succesvolle samenwerking. Met als tipje van de sluier: meer top 1 posities in Google en meer dan 260 plaatsingen dankzij Digital PR.”

Resultaten
Het doel, het vergroten van de online zichtbaarheid van Beestjes Kwijt, is ruim behaald. De inspanningen van onze Digital PR strategie hebben geresulteerd in maar liefst
268 plaatsingen op verschillende platformen. In zijn totaliteit heeft de strategie een mediawaarde van €170.000 behaald en een linkwaarde van ruim €85.000. Het behalen van deze KPI’s  draagt weer bij aan het hogere doel: het verkrijgen van meer links met een hogere DA-waarde, het creëren van meer naamsbekendheid en een groei in traffic naar de website van Beestjes Kwijt.

Daarnaast is Beestjes Kwijt ook flink in de zoekresultaten gestegen. Zo zijn er 14 nieuwe top-1-posities, 22 nieuwe top-3-posities én 6 nieuwe top-5-posities ontstaan. Kortom: een mooie verbetering van de online zichtbaarheid.

Dionne Knooren

Dit artikel is geschreven door Dionne Knooren. In samenwerking met Seeders interviewt ze elke maand één van onze klanten. Ze duikt in de resultaten die er behaald zijn tijdens de samenwerking met Seeders, maar is ook heel nieuwsgierig naar het plan van aanpak en welke strategie er toegepast is om deze resultaten te behalen. Meer weten over Dionne? Bekijk hier haar LinkedIn profiel.