2020 kan wel beschreven worden als een bijzonder jaar. Na het behalen van de targets in 2019, begonnen we vol goede moed aan het nieuwe jaar. Toen eind februari het covid virus ook in ons land een grote rol ging spelen, was het best spannend welke invloed dit zou hebben op Seeders. Voor het team ook een spannende tijd, want de gevolgen van deze crisis waren nu nog nauwelijks te overzien. Door flexibel om te gaan met deze verandering en een hoop teamwork, hebben we ervoor kunnen zorgen dat ook dit jaar de targets weer zijn gehaald. Maar wat zijn de successen die er voor ons echt uitsprongen?
Succes in een korte tijd
De klant Rob de Joode Uitvaartfotografie was voor mij toch wel een heel tof traject. Daarnaast mogen de resultaten, die in een relatief kort tijdsbestek geboekt zijn, ook wel wat extra aandacht krijgen. Rob de Joode is 21 juni klant geworden van Seeders. Op dat moment is linkbuilding gelijk gestart. Daarbij zijn 5 focuszoekwoorden in samenspraak met de opdrachtgever bepaald. Hierbij is gelet op zoekintentie, zoekvolume en concurrentie. Geen enkel zoekwoord stond op dat moment in de top 10.
Vandaag de dag bevinden alle 5 focuszoekwoorden in de top 5, waarvan 2 zoekwoorden zelfs op plek 1. Het totale zoekvolume van alle zoekwoorden samen is circa 1300 per maand. De opdrachtgever heeft vanuit zijn oude domein, met behoorlijk wat autoriteit, 301-redirects naar zijn nieuwe domein doorgevoerd. Dit geeft veel waarde door. De opdrachtgever heeft verder bestaande teksten aangepast op basis van de zoekwoordfocus en interne links vanuit gerelateerde blogartikelen naar de linkbuildpagina geplaatst. Seeders heeft hier een adviserende rol in gehad. De uitvoerende taak van Seeders was het uitvoeren van linkbuildactiviteiten op enkele pagina’s met variërende commerciële anchorteksten. Daarbij is nauw gelet op het behoud van de natuurlijke anchortext verdeling in het linkprofiel. De combinatie van content optimalisatie en linkbuilding heeft gezorgd voor een mooi resultaat.
Tiemen de Jonge
Arnout Kleine Deters
Succes in een niche B2B markt
Het mooiste traject was voor mij de samenwerking met Outstanding Tent, die in september 2020 is begonnen. Zij opereren op een niche B2B markt. Na een zoekwoordonderzoek bleek dat ze op veel zoekwoorden die voor hen belangrijk zijn ongeveer tussen de derde en tiende positie staan. Een goed uitgangspunt om te beginnen met linkbuilding. Zeker nadat bleek dat de concurrentie wel te verslaan was op het gebied van links en verwijzende domeinen.
Het project is van start gegaan met 32 zoekwoorden, waarvan we op zeven zoekwoorden de nadruk leggen. Vijf van de zoekwoorden stonden bij aanvang al op de eerste positie Hier zaten geen focus zoekwoorden tussen. Op 18 december 2020 zijn er in totaal 15 zoekwoorden die een nummer 1-positie hebben. Van deze 15 zoekwoorden zijn 6 ervan focus zoekwoorden.
Vooral de snelheid waarmee dit keer het resultaat werd behaald is opvallend. Dit bood ons de ruimte om de focus zoekwoorden los te laten en ons ook op andere interessante zoekwoorden te richten. De samenwerking bevalt zo goed dat wij nu onderzoeken wat we voor internationale domeinen van Outstanding Tent kunnen betekenen. Genoeg mogelijkheden voor 2021!
Succes over de grens
Het traject van Just Carpets is voor mij een van de grootste successen van 2020. Just Carpets wilde de sterkste internationale speler worden op gebied van automatten in de organische zoekresultaten met focus op de Nederlandse, Duitse en Franse markt.
Het idee achter de linkbuilding strategie voor Nederland en Duitsland was het inzetten van relevante kwalitatieve links en het uitbreiden van het aantal verwijzende domeinen. Voor Frankrijk hebben we gekozen om alleen kwalitatieve links in blogs te plaatsen op relevante domeinen van hoge kwaliteit.
Door het grote aantal topposities van Onlinefussmatten.de is het aantal vertoningen met 27% gestegen ten opzichte van vorig jaar in de periode van januari tot en met maart. Het aantal klikken nam met 21% toe in deze periode. Een absoluut hoogtepunt bereikten we in februari 2020 waarin 42 zoektermen een top 3-positie hadden bij Onlinefussmatten.de in de organische zoekresultaten.
De stijging van het aantal topposities van Justcarpets.nl heeft uiteindelijk gezorgd voor een stijging van 53% in het aantal vertoningen in de periode van januari tot en met maart ten opzicht van vorig jaar. Het aantal klikken is 25% toegenomen ten opzichte van 2019. Voor meer informatie over de strategie, bekijk ons andere artikel over Justcarpets.nl.
Max Kiekebosch
Celestin Toebast
Succes na een migratie
Het succes dat er voor mij uitspringt is die van de migratie van Leerentveld en Multitools. Een migratie naar een ander of beter CMS kan namelijk zorgen voor flinke dalingen in de rankings. Deze dalingen zagen wij ook terug in de rankings van Leerentveld en Multitools. Beide partijen gingen over naar een ander CMS. Multitools is een webshop die zich richt op outdoorartikelen. De gemiddelde positie van Multitools ging van een gemiddelde 15e positie naar gemiddelde 23e positie in de periode van de migratie. Na dit te hebben opgemerkt heeft Seeders in samenwerking met Multitools een andere focus bepaald. Multitools heeft ervoor gekozen om zich op 10 zoekwoorden te focussen. Op de zoekwoorden ‘karambit’ en ‘vlinder mes’ heeft Multitools nu mooie top 2-posities weten te bemachtigen. Ook op ‘nagelschaar’, ‘machete’, ‘machete kopen’ en ‘sabel’ hebben zij een top 5-positie behaald. Dit betekent dat 6 van de 10 zoekwoorden al in de top 5 staan binnen drie maanden.
Ook Leerentveld was onderhevig aan dalingen door de migratie. Leerentveld is een webshop die zich richt op outdoorartikelen en sportartikelen. De gemiddelde positie daalde flink na de overgang van het nieuwe CMS. Samen met Seeders heeft Leerentveld een nieuwe focus gekozen. ‘Wandelschoenen’ is een belangrijk zoekwoord voor Leerentveld. Dit zoekwoord is na de migratie naar plek 14 gedaald in de zoekresultaten. Seeders heeft ervoor gezorgd dat dit zoekwoord op dit moment in de top 5 staat. Zo zie je dat na een migratie zoekwoorden zeker weer kunnen stijgen.
Succes op lange termijn
Een succes van mij voor het jaar 2020 is onze klant Morefootballs. Morefootballs.com is de webshop voor betaalbare voetbalkleding van officiële Europese topclubs. Morefootballs is al geruime tijd klant en is halverwege 2019 gestart met linkbuilding. Bij sommige klanten zien we direct het succes, maar over het algemeen geldt dat er binnen 3 tot 6 maanden resultaten te zien zijn. Zo ook bij Morefootballs. Na het bouwen van een sterk linkprofiel, zijn er in het jaar 2020 mooie resultaten behaald. De gemiddelde positie is gestegen van rank 37 naar 17. In totaal zijn er 3 nieuwe top 3-posities behaald, 4 nieuwe top 5-posities en 3 nieuwe top 10-posities. Twee belangrijke keywords met beide een zoekvolume van 6600, zijn van positie 8 naar een mooie 2e plek gestegen. Mede hierdoor wist Morefootballs een stijging in 2020 t.o.v. 2019 in nieuw organisch zoekverkeer van maar liefst 157% te realiseren. Het totale aantal transacties steeg in dezelfde periode met 115% wat resulteerde in een stijging van 60% van de organische opbrengst.
We hebben gekozen voor een strategie waarbij we gebruik maken van een onderstroom aan links om het aantal verwijzende domeinen te verhogen. Ook hebben we gebruik gemaakt van kwalitatieve links vanuit blogs om de kwaliteit te waarborgen. Door een gezonde mix te gebruiken van commerciële, branded en naked ankerteksten zijn de rankings van Morefootballs in 2020 verbeterd.
Dinand Kragt
Melanie van den Berg
Succes per seizoen
Mijn grootste succes is de samenwerking met The Butchery. Iets waar zowel qua Google Ads als linkbuilding enorm veel groei in zit. Het succes is mede te danken aan de uitgebreide content die op de website is geplaatst door de klant. Hierin heeft Seeders een adviserende rol gespeeld. De hoeveelheid content in combinatie met het linkbuilden hebben ervoor gezorgd dat er mooie stijgingen in de rankings te zien zijn.
The Butchery is een online slagerij en specialist in steaks en premium vleesrassen. Zij hebben dan ook regelmatig te maken met seizoensinvloeden. In november en december hebben zij het bijvoorbeeld erg druk met vlees voor de kerst. Ruim van te voren spreken we een nieuwe zoekwoordfocus af, waardoor deze producten in december hogere posities hebben. Vanuit The Butchery komt vaak een eerste opzet van belangrijke woorden. Daarna doen wij een zoekwoordenonderzoek om te kijken waar de meeste kansen liggen. Uiteindelijk wordt samen de definitieve focus bepaald. Eind maart hadden we zes top 3-posities, terwijl dit midden november al 40 top 3-posities waren. Dit is mede te danken aan een strategie waar we letten op verschillende seizoensinvloeden.
Succes na de Google update
Als ik terugkijk op 2020 is de case van Haarspullen mijn grootste succes. Haarspullen maakte ook in 2020 een mooie stijging door in de rankings op zowel merken als producten binnen het beauty segment. Door onder andere op merken te focussen zagen we dat de producten onder de merken ook hogere posities krijgen in Google.
Door een groot aantal links op kwalitatieve websites te bouwen hebben we mooie resultaten behaald in 2020. Na de Google update in december hebben we gemerkt dat de links beter gewaardeerd werden door Google. Dit resulteerde in hogere rankings in de zoekresultaten. We zien in onze data dat op 18 december 2020 86% van 122 keywords waar we ons op focussen in de top 10 staat, terwijl dit 1 april 2020 nog op 78% was.
Michiel Klein Horsman
- Lokale SEO - 4 januari 2023
- De ultieme SEO-guide voor 2023 - 3 januari 2023
- De SEO Quickscan: snel inzicht in je site - 22 augustus 2022