De SEO Quickscan: snel inzicht in je site

Als jij wil beginnen met SEO dan is het noodzakelijk om een nulmeting te maken. Dit maak je inzichtelijk met een SEO Quickscan. Binnen een SEO quickscan neem je een kijkje in de keuken en achterhaal je de huidige SEO-prestaties van je website. In zo’n beknopte analyse neem je zaken mee die van grote invloed zijn op je SEO-vindbaarheid. We sluiten dit artikel af hoe Seeders een SEO Quickscan uitvoert en met welke extra inzichten jij komt!

Uit welke onderdelen bestaat een SEO Quickscan? 

Een SEO quickscan zet je doorgaans op door initieel aandacht te spenderen aan de techniek en content. Je kan dit vergelijken met het fabriceren van een auto. Je zorgt eerst voor dat het motorblok en carrosserie in orde is, voordat je verder gaat met de lak van de auto. SEO moet ook zo gezien worden. Nadat de techniek en content van de website op orde is, sleutel je verder aan de autoriteit van het domein. Begin dus bij de basis en start met een analyse van technische SEO. Hierna ga je verder met de beknopte contentanalyse. Je sluit af met een kleine linkbuilding analyse .

Technische factoren

De technische elementen op je website zijn onder te verdelen in de volgende thema’s, welke elke weer bepaalde sub-elementen beslaan, zoals de instellingen binnen de Header, XML-sitemap en Robots.txt:

  1. URL-structuur
  2. Header- en footer menu
  3. Laadsnelheid
  4. Header tags
  5. Fouten in Google Search Console (GSC)
  6. Aanwezigheid van robots.txt-bestand
  7. Aanwezigheid van XML-sitemap
  8. Statuscode van de links
  9. Meertaligheid van de website (indien van toepassing)
  10. Structured data gebruik

Content factoren

De content elementen op je website zijn onder te verdelen in de volgende thema’s, welke elke weer bepaalde sub-elementen beslaan, zoals de instellingen binnen de lengte van pagina titels en meta descriptions en de aanwezigheid van alt-tags:

  1. Duplicate content;
  2. Metadata zoals page title and meta omschrijving;
  3. Visuele content ;
  4. Interne links;
  5. Thin content.

Autoriteit factoren

De autoriteitselementen op je website zijn onder te verdelen in de onderstaande thema’s, welke elke weer bepaalde sub-elementen beslaan, zoals de instellingen binnen de (back)link status van focuspagina’s en de mate van concurrentie binnen de markt. Deze elementen zijn allen onderdeel van een gefundeerde linkbuilding strategie:

  1. Externe links;
  2. Linktype-verdeling;
  3. Autoriteitsontwikkeling;
  4. Anchortekst-verdeling;
  5. Third Party Metrics zoals Domein Autoriteit en Trust Flow.

Waarom nemen wij deze elementen mee in een SEO Quickscan?

Binnen het SEO-landschap zijn er buiten alle hiervoor genoemde punten ook veel dieperliggende factoren op basis waarvan een website beoordeeld wordt. Binnen de SEO Quickscan kijken wij niet tot in de kleinste details naar de 200+ ranking factoren die tot het domein van SEO horen, maar wij nemen alle thema’s zo volledig mogelijk mee. Een SEO quickscan kan daarom ook gezien worden als een nulmeting van je website. Als blijkt dat de punten uit de scan niet op orde zijn, geeft dit genoeg input om een uitgebreidere technische analyse en content analyse te maken. 

Stappenplan om aan de slag te gaan met SEO

In dit stappenplan schetsen we een mogelijke invalsweg om de SEO-prestaties inzichtelijk te krijgen. Het is hiervoor belangrijk dat je de verschillende factoren labelt en een wegingsfactor geeft, aangezien niet elke factor vanuit het SEO-perspectief even waardevol is.

1. De nulmeting

Op basis van de hiervoor opgesomde punten, kan je beginnen met het analyseren van je website. De volgorde waarin je de actiepunten uitvoert is belangrijk. Door de technische factoren en content factoren te analyseren, breng je in kaart waar de belangrijkste optimalisaties liggen. Ga hier eerst dieper op in voordat je de actiepunten uit de verdere analyse uitvoert.

2. Stel prioriteiten en formuleer actiepunten

Nadat je de nodige analyses hebt verricht, is het tijd om daadwerkelijk met een actieplan te komen ten behoeve van je SEO-strategie. Uit de scan komen de belangrijksteverbeterpunten voort. Op basis van deze verbeterpunten stel je een actieplan op voor de korte en middellange termijn. Houd rekening met volgende:

  • Begin bij het aanpakken van de techniek. Techniek vormt de basis van SEO en kan niet los gezien worden van content en autoriteit. Door techniek als eerste aan te pakken voorkom je in een later stadium extra werk.
  • Houd rekening met welke functionarissen met werkuren belast worden, aangezien webdevelopers vaak beperkt tijd hebben voor het aanpassen van onpage-elementen. De uitvoering van technische SEO komt vaak op de backlog van een webdeveloper. 

Synergie tussen de drie SEO-pijlers

Wanneer het nodig is de URL-structuur van je website te veranderen, dan heeft dit invloed op veel andere elementen, zoals de interne linking, bestaande backlinks, actieve linkbuilding activiteiten en ook PPC-trajecten. De bestemmings-URL’s van de verwijzende backlinks en campagnes zullen aangepast moeten worden 

Welke tools gebruikt Seeders voor een SEO quickscan?

De meeste bureaus leveren ‘gratis’ quickscans op basis van tools, die simpelweg aangezet worden en een resultaat genereren. Onze SEO quickscans gaan slechts deels (ongeveer 15-20%) uit van tooling. Naast het genereren van data op basis van craper-tools zoals Screaming Frog, Ahrefs, Majestic en Google’s eigen tools, zijn er namelijk nog bijzonder veel SEO-elementen die het meest efficiënte middels een handmatige check bekeken kunnen worden – en zo je web-optimalisaties tot in detail in kaart brengen. Naast het specialistische werk wat komt kijken bij een SEO quickscan die écht volledig is, gebruiken wij de volgende tools, welke ook jijzelf kan inzetten:

Google Search Console & Page Speed Insights

Google Search Console is een gratis tool van Google om relatieve positiedata te analyseren, de indexatie-status van je site te monitoren en fouten binnen een website te traceren. Search Console geeft voornamelijk inzicht in problematieken betreffend de indexatie van de site en problemen binnen de Core Web Vitals – Google’s indicatoren betreffend UX en Page Speed Om de laadsnelheid van je belangrijkste pagina’s te achterhalen, kan je daarnaast gebruik maken van Page Speed Insights, Google’s pagespeed tool gebaseerd op Lighthouse – hetzelfde systeem wat Search Console gebruikt. Kijk daarbij vooral naar de onderliggende scores en niet de totaalscore van de mobiele versie. Google doet verbetervoorstellen van de zaken die verbeterd kunnen worden. Hierbij kan je denken aan het verminderen van de overbodige JS/CSSen het optimaliseren van afbeeldingen.

page speed insights inzicht

Screaming Frog

Screaming Frog biedt tal van mogelijkheden om web-elementen te scrapen en analyseren. Belangrijke zaken die je veilig uit Screaming Frog kan halen zijn de status codes 3XX, 4XX en 5XX, duplicate content-probleemen en meta data. Met de gratis versie van Screaming Frog kan je tot 500 URL’s crawlen. Voer je zelf een quickscan uit, dan kan deze gratis crawl je vaak genoeg informatie bieden betreffend de status van je site. Let echter op: sommige websites bevatten (tien)duizenden URL’s, wat betekent dat je binnen de eerste 500 URL’s lang niet alle fouten zal ontdekken. Dan is het raadzaam om een betaalde versie af te sluiten.

inzicht screaming frog response codes

Ahrefs

Ahrefs is bij uitstek de beste SEO-tool om je backlinkprofiel in kaart te brengen. Wanneer je de tool combineert met data uit Google Search Console kan je veel van de hiervoor genoemde punten over autoriteit achterhalen. Ahrefs biedt een gratis 14-daags account aan. Let wel: de crawler van Ahrefs ziet niet hetzelfde als de crawler van Google en zal nooit hét complete beeld van je backlink-profiel kunnen tonen. De tool komt er, vergeleken met andere betaalde tools, wel het dichts bij in de buurt.

inzicht ahrefs verwijzende domeinen

Verder kijken

Natuurlijk is het gunstig dat je in een klein tijdsbestek de grootste knelpunten binnen SEO inzichtelijk hebt dankzij de SEO quickscan. Staar je echter niet blindt op de data uit de scan. De data moet namelijk eerst daadwerkelijk geïnterpreteerd worden, voordat je actie onderneemt. Na de Quicscan volgt de daadwerkelijke analyse: zijn de gevonden problemen échte bottle necks? En verschijnen er dieperliggende problemen binnen elementen die tijdens de eerste controle goed leken te zijn? Voor dergelijke diepgaande scans is veel kennis en verstand van zaken nodig om adequaat actiepunten op te kunnen stellen en optimalisaties door te voeren. 

De Seeders SEO quickscan 

Wat je van ons kan verwachten wat betreft onze SEO quickscan? Méér dan alleen een uitdraai van de populairste SEO-tools die status codes en te lange paginatitels opdreunen. Van ons krijg je:

  • Specialistisch maatwerk: bij Seeders krijg je specialistisch maatwerk voor ogen. We sturen je niet lukraak een PDF-document uitgedraaid uit een third-party programma, maar een daadwerkelijk op maat gemaakte, door specialisten samengesteld rapport.
  • Genuanceerde kwaliteitsscores: je ontvangt een onpage kwaliteitsscore gebaseerd op 100+ kwaliteitscriteria voor technische SEO én een onpage kwaliteitsscore gebaseerd op 100+ kwaliteitscriteria voor SEO Content.
  • Een oog op de toekomst: we geven op basis van de quickscan praktische handvaten om direct aan de slag te gaan met je SEO-strategie.

Auteur

Tiemen de Jonge