Wat is een 301-redirect?

301 redirect

Een 301-redirect is een permanente verwijzing van de ene URL (vaak een oude pagina) naar een nieuwe URL (de pagina waar de content van de oude pagina naar verhuisd is). Een 301-redirect stellen website-eigenaren in:

  • Om 404-pagina’s voor de crawlers te vermijden; 
  • Om gebruikers naar de juiste pagina om te leiden (gebruiksgemak);
  • Om linkwaarde van oude pagina’s naar nieuwe pagina’s over te brengen.

Waarom en in welke situaties is een 301-redirect belangrijk?

Hiervoor benoemde we al kort waarom men 301-redirects instelt, maar hoe urgent is dit nou in het SEO-landschap? Hier gaan we graag op in! 

404-pagina’s voor crawlers vermijden

Een 301-redirect zou men altijd moeten instellen na het verwijderen van een pagina. Doet een website-eigenaar dit niet, dan stuit de bezoeker aan op een 404-pagina. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. De laatste jaren fungeert een crawler steeds meer als een navigerende bezoeker. Mocht een crawler bij het crawlen van een website veelvuldig 404-pagina’s tegenkomen, dan schaadt dat de crawlbaarheid binnen zoekmachine optimalisatie

Gemak voor gebruikers verbeteren

Een 404-pagina is slecht voor de bezoekerservaringen zorgt op termijn ook voor een slechtere staat van technische SEO. De gebruikerservaring is leidend voor Google in het beoordelen van websites. Geef daarom periodiek aandacht aan geven van 301-redirects aan dode-pagina’s. Het resultaat is dat de bezoeker niet afhaakt in hun zoekproces naar geschikte informatie, een product of een dienst. Dit verbetert de CRO van je website en zorgt uiteindelijk voor dat bezoekers langer op je website blijven, minder snel afhaken en mogelijk sneller tot aankoop overgaan. 

Linkwaarde van pagina’s overdragen

In het geval dat je een oude pagina met linkwaarde (autoriteit) een 301-redirect geeft, heeft dit direct positief effect voor de SEO van je website. Je behoudt en breidt eventueel de rankings van zoekwoorden waar je op wilt scoren uit. We treffen dit in de praktijk vaak aan bij pagina’s die in content gebundeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een serie van pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan en kannibaliseren. Eenmaal de content te hebben samengevoegd en de 301-redirect van de oudere pagina’s naar de nieuwe pagina te hebben ingesteld, heeft dit vaak positieve resultaten in de zoekmachine.

Hoe kan ik een 301-redirect toevoegen?

Een 301-redirect toevoegen kan op meerdere manieren. Hieronder behandelen wij twee manieren die men vaak gebruikt bij het instellen van een 301-redirect. Heb je een vraag over je technische SEO of heb je hulp nodig bij het toevoegen van 301-redirect?

WordPress

Veel websites draaien op WordPress. Dit is niet gek, vanwege het gemak. Veel plugins binnen WordPress maken het CMS-systeem geliefd. Ook dit gegeven gaat op als het gaat om het instellen van 301-redirects. Met de plugin ‘Redirection’ stel je gratis en eenvoudig 301-redirects in. Ook kan je met deze plugin andere vormen van redirects, waar we later op terugkomen, instellen. Hieronder vind je een klein stappenplan hoe deze plugin te bemachtigen.

  1. Ga naar je WordPress-omgeving en log in;
  2. Ga via het menu naar ‘Plugins’
  3. Zoek naar de plugin ‘Redirection’ en installeer de plugin;
  4. Activeer de plugin na installatie;
  5. Ga binnen het menu naar ‘Gereedschap’ (of ‘Tools’ wanneer jouw WordPress in het Engels is);
  6. Klik op de knop ‘Nieuwe toevoegen’;
  7. Voeg de oude URL toe bij ‘Bron-URL’;
  8. Laat het veld ‘zoekopdracht parameters’ leeg als er verder geen parameters in je URL staan;.
  9. Voeg de nieuwe URL toe bij ‘Doel-URL’
  10. Klik op de knop ‘Verwijzing toevoegen’.

Je hebt nu een 301-redirect toegevoegd. Gefeliciteerd! Deze vorm van 301-redirects gebruik je wanneer een product niet voorradig is en compleet uit het assortiment is of een vacature-pagina die ingevuld is. Het toevoegen van 301-redirects op deze manier is een behoorlijke tijdsintensieve klus als je er honderden moet doen. Dit is het geval wanneer je een SEO-migratie doet. 

.htaccess

Met het .htaccess bestand kan je eenvoudiger in bulk 301-redirects doorvoeren. Dit bestand vind je via het CPanel binnen je hosting-omgeving. Binnen het .htaccess bestand worden diverse codes toegevoegd die leken vaak niet begrijpen. Stel, je moet een SEO-migratie doen van één domein naar een ander domein, dan raden wij ten alle tijden aan om een SEO-specialist in te schakelen. Hieronder geven we de globale stappen van het toevoegen van 301-redirects met behulp van het .htaccess-bestand weer.

  1. Maak een Excel-spreadsheet en voeg twee kolommen toe.
  2. Voeg in de eerste kolom de oude URL’s toe;
  3. Voeg in de tweede kolom de nieuwe URL’s toe;
  4. Maak de lijst van 301-redirects compleet en controleer de lijst;
  5. Maak een volledige code in de .htaccess. Doe dit behulp met een generator
  6. Kopieer de code en sla het op;
  7. Laat de code controleren door een webbouwer;
  8. Ga naar het .htaccess-document via de CPanel van je hosting;
  9. Voeg de code toe aan het .htaccess bestand;
  10. Sla het bestand op en sluit het.

Andere vormen van redirects

Buiten de 301-redirect zijn er ook andere vormen van redirects. Wanneer SEO afgezet wordt tegen de vorm van het maken van een verwijzing/redirect, dan adviseren we eerste instantie om altijd te gaan voor een 301-redirect. De reden is eenvoudig. Een 301-redirect brengt linkwaarde van de backlink van de oude pagina over naar de nieuwe pagina. In uitzonderlijke gevallen, zet je daarom een 302- of 307 redirect in.

302-redirect

Een 302-redirect zet men in wanneer de pagina tijdelijk verplaatst wordt. Een 302-redirect brengt geen linkwaarde over.  Het gaat hier dus niet om een permanente verwijzing zoals de 301-redirect. In welke situaties zetten websites nou een 302-redirect in? In situaties wanneer een product of dienst voor kleine tijdsperiode niet voorradig/leverbaar, maar dat in een later stadium wel weer zo zijn. Je verwijst dan naar een vervangend en relevant product. 

307-redirect

De 307-redirect dient hetzelfde doel als een 302-redirect. De werking is hetzelfde en voor tijdelijke aard. Ook verspreidt deze vorm van redirect geen linkwaarde.  Het verschil zit ‘m in de HTTP-statuscode. Deze blijft ongewijzigd. Bij een 302-redirect verandert deze mee.

302-redirect vs. 301-redirect (SEO)

Er zijn weinig situaties te noemen waarbij een 302-redirect ideaal is voor SEO. We belichten er graag wel één. Een website is namelijk meer dan alleen relevant zoekmachine-verkeer verkrijgen. Misschien nog belangrijk is dat relevant verkeer converteert.

Je geeft in het geval van onderstaande criteria voorkeur aan een 302-verwijzing dan een 301-verwijzing.

  • De product- of categoriepagina is tijdig niet leverbaar, maar komt wel weer op voorraad;
  • De product- of categoriepagina heeft SEO-waarde (autoriteit of goede organische zoekposities);
  • De product- of categoriepagina krijgt van een andere bron veel verkeer (Social Ads, SEA of direct verkeer).

Een mogelijk voorbeeld van zo’n type product is een bepaald houtsoort wat consumenten online kunnen bestellen, maar tijdelijk door marktomstandigheden niet op voorraad is. Anno 2023 komt dit steeds vaker voor. Een 302-redirect stel je in dit geval liever in dan een 301-redirect aangezien de waarde en opgebouwde rankings op de oorspronkelijke pagina blijft en niet wordt overgeheveld naar de andere pagina.

Ons perspectief en advies over (301)-redirects

In het algemeen en vanuit SEO-perspectief stel je het liefst een 301-redirect in. Dit brengt namelijk linkwaarde over en de kans dat opgebouwde en relevante zoekposities behouden blijft, is groot. Echter, kan het door marktomstandigheden voorkomen dat een bepaald product een langere tijd niet voorradig blijft, maar wel weer op voorraad komt. In dat geval gaat de voorkeur uit naar een 302-redirect, mits je 100% zeker weet dat het product weer voorradig wordt.  

Mocht het zo zijn dat je een bestaande URL-structuur om goede redenen helemaal wil omgooien, dan is het verstandig om een 301-redirect plan op te stellen. In dit plan (gelieve in spreadsheet/Excel) laat je oude en nieuwe URL’s voorkomen. Laat dit plan, nadat je dit hebt afgerond, altijd keuren door een collega. Voorkomen is namelijk beter dan genezen, zo ook in het SEO-landschap.