Seeders bezoekt Amazon Rheinberg in Duitsland

Op donderdag 9 mei heeft Seeders samen met E-commerce toppers Wehkamp, Bol, CameraNu, Travelbags, Veneta en KoopjeDeal, een bezoek gebracht aan Amazon in Duitsland. Dit bezoek, georganiseerd door Topcentrum e-commerce, gaf ons een blik op de grootmacht die al voet heeft gezet op Nederlandse bodem en grote stappen aan het maken is om Nederland ook te veroveren.

We kennen allemaal de wilde verhalen over drones en warehouse robots bij Amazon. Dus met hoge verwachtingen gingen we die kant op. Toen we arriveerden op de locatie werden we overweldigd door de grote gebouwen, met een oppervlakte van liefst 100.000 m2. Ook de enorme logo’s van Amazon en DHL zijn niet te missen. De beveiligingshekken vormen het welkomstcomité. Het voelde een beetje als een zwaarbeveiligde gevangenis. Dit sloot wel enigszins aan bij de strikte maatregelen waar we ons aan moesten voldoen: platte schoenen, lang haar in een staart, geen sjaals of stropdassen, geldig identiteitsbewijs mee en geen film- of fotoreportages. Oftewel, Safety first!

Entree van Amazon Rheinberg  

Welkomstruimte

Slavendrijver of werkvoorziening?

We werden verwelkomd in een lichte ruimte. Onze gele hesjes en headset lagen netjes klaar voor de tour. De tour gaat langs alle processen; bestelling, Inbound, stow, pick, pack, SLAM, verzending en levering. De tour begint met een mooi praatje over hoe goed Amazon voor het personeel zorgt. Het is moeilijk te geloven met alle negatieve berichten die hierover in het nieuws zijn geweest in het achterhoofd. ‘Personeel Amazon gebukt onder erbarmelijke werkomstandigheden’ (AD), ‘Jeff Bezos, oprichter en baas van Amazon, is de grootste slavendrijver van de westerse wereld’ (Volkskrant) en het meeste recente nieuwsbericht ‘Amazon ontslaat 7 medewerkers die te vaak naar het toilet moesten’ (Huffpost).

Maar er zijn zeker ‘benefits’ voor het personeel. Zo wordt er gesproken over bonussen en interne opleidingen. Onze tour guide is bijvoorbeeld begonnen als orderpicker, maar is nu pr-consultant (oftewel tour guide). De workstations van de orderpicker en packers hebben namen als Borussia Dortmund of Gitarre, vernoemd naar de favoriete voetbalclubs of muziekinstrumenten van de medewerkers. Op elke afdeling staan grote borden waar medewerkers de vrijheid krijgen hun mening te geven of hun ideeën te delen. ‘Voice of the associate’ wordt het genoemd binnen Amazon. Laatst is er bijvoorbeeld gestemd over muziek op de werkvloer of geen muziek op de werkvloer. Het laatste idee dat is opgepakt is een mooi voorbeeld van duurzaamheid. Amazon employees dronken dagelijks uit papieren bekers tijdens werkuren. Dat betekent dat er gemiddeld 50.000 papieren bekers per dag doorheen gingen wat natuurlijk niet goed is voor het milieu. Na lang discussiëren hadden ze het eindelijk voor elkaar. In plaats van papieren bekers, krijgt iedere medewerker twee recycling cups om te gebruiken. Naast gratis eten en snoep tijdens de kerstdagen is er de health bonus van 3%. Dit betekent dat je vakantiedagen krijgt wanneer je niet meer dan 4 dagen per jaar ziek bent. Je wordt beloond met een halve vakantiedag per kwartaal.  

Gezien bij Amazon Rheinberg op ‘Voice of the associate’ bord. Evolutie: Van aap tot magazijnmedewerker.

Warehouse robots

Op de vloer wordt vooral hard gewerkt. Niet door warehouse robots, maar gewoon door mensen. En, geen drones. Natuurlijk heel logisch, want daar wordt de Duitse luchtvaart niet blij van. Er heerst een gestructureerde chaos. Bestellingen met meerdere producten worden vanuit meerdere locaties in het distributiecentrum door verschillende medewerkers verzameld naar één punt. Algoritmes zijn hier de baas. Overal zit een systeem in. Alle cijfers, letters en kleuren hebben een betekenis. Alles is dynamisch en flexibel. Ook wordt er dit jaar gebouwd aan een nieuwe opslag. Er worden opslagrekken van 9 meter hoog gebouwd. Om de hoogste schappen te bereiken worden bestuurbare crosslifts gebruikt. Medewerkers die hierop gaan werken krijgen rijles en een rijbewijs op één voorwaarde: geen hoogtevrees hebben.

In een aantal distributiecentra van Amazon wordt wél gewerkt met geautomatiseerde robots. Onze tour guide geeft aan dat robotica het systeem van de hele opslag veranderd. De robot gaat voor jou nadenken en bepaalt de vrije ruimte voor de opslag van goederen. Veilig is het nog niet helemaal, zo blijkt uit een ongeluk eind 2018 waarbij 24 medewerkers in het ziekenhuis zijn beland. Maar investeren in logistieke robots blijft Amazon wel doen. In april 2019 heeft Amazon weer een bedrijf overgenomen die autonoom rijdende ‘pickkarren’ vervaardigt. Veel duidelijkheid geeft de e-commerce gigant hier nog niet over. Wel geven ze aan dat volledig geautomatiseerde distributiecentra nog zeker 10 jaar op zich zal laten wachten.

Water #1 selling product

Het Amazon distributiecentrum in Rheinberg is één van de twaalf centra in Duitsland. Dit centrum verstuurt op piekdagen makkelijk 600.000 producten per dag, waarvan water het bestverkochte product is. Ongeveer 70% zijn single orders. Bij elektronica is gemiddeld 90% een single order. Het eerste is te verklaren door het gemak en de lage kosten van online bestellen. Retourformulieren worden overigens niet meegestuurd, zoals wel netjes gebeurt bij Wehkamp of Bol. Bij Amazon moet je het gewoon zelf printen. Service moet je dus niet verwachten. In Rheinberg liggen zeker 1,6 miljoen producten opgeslagen en het aanbod verandert nogal eens. Er liggen producten opgeslagen van Amazon zelf, maar ook van een deel van hun klanten. Of er een distributiecentrum naar Nederland is nu nog niet bekend. Wel wordt er gekeken naar locaties als Afrika en Zuid-Amerika.

We kunnen zeggen wat we willen over Amazon, goed of slecht. Maar één ding is zeker. They’re coming!