Sealsupply behaalt toename van traffic van 50% in één jaar door focus op Nederlandse en Duitse markt

(data 1 jan. 2020 tot 30 jun. 2020 vergeleken met 1 jan. 2018 tot 30 jun 2018)

Sealsupply is leverancier van alle soorten technische afdichtingen voor klanten in de industrie en technische handel. Een zeer specifieke B2B-markt met verscheidene aanbieders, waarbij een sterke online zichtbaarheid het verschil maakt. Voor Sealsupply reden genoeg om in juni 2018 een samenwerking aan te gaan met Seeders. Een hele uitdaging gezien het grote assortiment aan afdichtingen en de wereldwijde spreiding van afnemers. Toch wist Seeders voor Sealsupply een aanzienlijke traffic stijging te realiseren, dit door het verleggen van de focus naar de Duitse markt.

Sealsupply is de online groothandel voor alle soorten technische afdichtingen. Vanuit Zwolle worden alle afdichtingen op voorraad gehouden en aangeboden via de webshop, om zo in de behoeften van haar klanten te voorzien. Snel leveren, 24/7 online beschikbaar, goed advies op maat, uitstekende service en flexibiliteit zijn voor Sealsupply de standaard. Daarnaast worden er uitsluitend afdichtingen aangeboden, die volgens de geldende ISO-normen zijn geproduceerd. De productie van standaard uitvoeringen vindt plaats bij een aantal vaste fabrikanten van Sealsupply en voor maatwerk aanvragen heeft Sealsupply CNC Machines in Zwolle om snel te kunnen voorzien in de behoefte van vrijwel elke denkbare afdichting.

Uitdaging

Het assortiment van Sealsupply is zeer uitgebreid en kent vele soorten afdichtingen. Hierdoor kent de website van Sealsupply.nl een groot aantal categorieën en productpagina’s. Al deze pagina’s goed vindbaar maken is een tijdsintensieve bezigheid, waarvoor er de nodige creativiteit en goede focus nodig is. Er zijn handige tools ontwikkeld om snel de juiste afdichting vinden.

Omdat het een B2B-product betreft in plaats van een B2C-product, is de keuze van zoekwoorden anders. Het gaat namelijk om aanvragen waarbij er veel producten worden afgenomen. Daarnaast zijn er maar weinig zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit, waardoor de focus ligt op een groot aantal zoekwoorden. Tevens speelt de winstmarge per product een belangrijke rol. Kortom vele factoren, die het zoekwoordenonderzoek beïnvloeden en uiteindelijk ook het resultaat.

Fase 1: Indeling strategie Nederlandse markt

Voor een goede uitvoering van de werkzaamheden is er in 2018 een online marketingplan opgesteld. In dit geval gaat het om een uitgebreid plan, dat in overleg met Sealsupply tot stand is gekomen. Zo bevat het plan onder andere een beschrijving van de gestelde doelstellingen, de manier waarop de metingen worden uitgevoerd en de planning. Er werd hier onderscheid gemaakt tussen SEA en SEO. Het plan heeft voor een heldere structuur gezorgd bij het uitvoeren van de werkzaamheden, en daarom een onmisbare factor van de behaalde successen.

Search Engines Advertising

Er zijn diverse SEA-werkzaamheden uitgevoerd, die allemaal tot mooie resultaten hebben geleid. Zo zijn er in Google Adwords diverse campagnes aangemaakt. Hiervoor zijn in in 2018 eerst de huidige campagnes geoptimaliseerd. Deze campagnes zijn gemaakt voor de Nederlandse markt.

Search Engine Optimization

Op het gebied van SEO is gestart met een zoekwoordenonderzoek. Hierbij is zowel rekening gehouden met de zoekvolumes in Nederland als wereldwijd, om het internationaal potentieel inzichtelijk te krijgen. Naast het zoekwoorden onderzoek is er door Seeders ook een concurrentie analyse uitgevoerd. De concurrentie analyse maakt duidelijk wat de huidige online marktpositie is en welke inspanningen er nodig zijn voor het behalen van de gestelde doelen. Tenslotte bevat de SEO-analyse nog een nulmeting van de huidige organische posities, zodat het resultaat op lange termijn kan worden aangetoond.

Op basis van de uitgevoerde SEO-analyse is bepaald dat de volgende SEO-werkzaamheden prioriteit krijgen: optimaliseren meta descriptions, uitvoeren SEO-scan en het opstarten van een linkbuilding campagne. Door de grote hoeveelheid pagina’s zijn de meta descriptions geautomatiseerd voor de categorie- en productpagina’s. Hierdoor is het mogelijk om op een efficiënte manier de meta descriptions SEO-technische goed op te stellen. Bij de SEO-scan is de gehele website onder de loep genomen op basis van de volgende SEO-pijlers: techniek, content en autoriteit. Uit de SEO-scan kwamen meerdere aanbevelingen, die allemaal volledig zijn uitgevoerd. In 2018 is de linkbuilding campagne gestart waarbij er maandelijks links zijn geplaatst naar de categorieën van Sealsupply.nl. We hebben gekozen voor een gecombineerde strategie waarbij we enerzijds kwalitatieve links op branche gerelateerde media hebben gerealiseerd. Anderzijds hebben we ingezet op een kwantitatieve onderstroom van backlinks om daarmee een groei in linking domains te realiseren. Hiermee is de online vindbaarheid van Sealsupply.nl vergroot op de gekozen zoekwoorden.

Veel van de SEO-werkzaamheden zijn in 2018 en 2019 uitgevoerd. Zo zijn de belangrijkste categoriepagina’s voorzien van meer tekst en is er SEO-advies gegeven. De Nederlandse linkbuilding campagne wordt nog steeds uitgevoerd, dit vanwege de goede resultaten.

Fase 2: Uitbreiding strategie Europa

Naast optimalisaties van huidge SEA campagnes is er iedere maand gekeken of er nog meer optimalisaties mogelijk waren. Het maandelijks bijsturen, optimaliseren en onderhouden van de campagne heeft voor een toename in het verkeer gezorgd. Een goede aanleiding om nog meer campagnes op te zetten. Zo zijn er vervolgens nog twee campagnes aangemaakt, één specifiek voor de leverancier en de ander gericht op zoekverkeer Europa breed (Engelstalig).

Door metingen en analyses is er van deze campagnes veel data verzameld, waardoor bijsturing eenvoudiger is geworden. Aan de hand van deze data is namelijk naar voren gekomen dat de Duitse campagnes het best draaiden in vergelijking met andere landen. Dit werd bevestigd door Sealsupply, er kwamen meer aanvragen uit Duitsland. Vervolgens is er voor de Duitse markt een aparte campagne aangemaakt om zo doelgericht het aantal conversies nog verder te laten toenemen en de focus ook op Duitsland te leggen.

Fase 3: Uitbreiding & optimalisatie strategie Duitse markt

Na een tijdje data verzamelen bleek dat de campagnes in Duitsland het erg goed deden en dat Sealsupply echt meer aanvragen uit Duitsland kreeg.

De resultaten in Duitsland waren dus zo goed, dat er ook is besloten om het organische verkeer te verhogen door inzet van linkbuilding. Hier is gekozen voor eenzelfde strategie als de Nederlandse markt met enerzijds kwalitatieve links op branche gerelateerde media en anderszijds inzetten op een kwantitatieve onderstroom van backlinks om het aantal verwijzende domeinen te vergroten.

Fase 4: Onderzoek uitbreiding Engeland

Momenteel zijn we aan het onderzoeken of eenzelfde soort strategie interessant is in Engeland. Dit gebeurt op dezelfde manier door in een aparte campagne de focus te verleggen op Engeland. Daarnaast wordt er onderzocht of en welke landen nog meer interessant zijn.

Uiteindelijke resultaten

Al met al zijn er een hoop werkzaamheden uitgevoerd om tot het uiteindelijke resultaat te komen: een stijging in verkeer. In totaal is de traffic op de Nederlandse en Duitse website in een jaar tijd met maar liefst 56,19% toegenomen. Maar wat zijn de uiteindelijke cijfers per land?

Nederland

In Nederland is het totale verkeer in 24 maanden tijd 152,75% gestegen. Hierin is het eerste halfjaar van 2020 vergeleken met het eerste halfjaar 2018. Hiervan komt een deel natuurlijk uit Google Ads. Het organische verkeer is gestegen met 70,68%. Een mooie stijging in Nederland voor Sealsupply

Als we kijken naar het 1 juli 2020 t/m 15 november 2020 in vergelijking met dezelfde data in 2019, dan zien we ook een mooie stijging in verkeer van 57,19%. Het organisch verkeer is in deze periode gestegen met 62,51%. Het aantal contactaanvragen is gestegen met 56,16%. In een jaar tijd mooie resultaten in Nederland!

Afbeelding: stijging organisch verkeer Sealsupply.nl Bron: Ahrefs

Duitsland

We zijn later begonnen met de strategie in Duitsland, maar desalniettemin mag het resultaat er zijn.

We vergelijken de maanden juli 2020 tot 31 oktober 2020 met dezelfde data in 2019. Het totale verkeer is in een jaar tijd gestegen met 50,15%. Het organische verkeer is met 55,68% gestegen. Het aantal contactaanvragen is in totaal gestegen met 47,56%. De aanvragen uit organisch verkeer zijn gestegen met 32,26%.

Afbeelding: stijging organisch verkeer Sealsupply.de Bron: Ahrefs

Ondanks de uitdaging is het ons gelukt te blijven groeien in een hele specifieke markt. In overleg met de klant zijn we tot een mooie strategie gekomen en hebben we ervoor gezorgd dat we meer verkeer hebben aangetrokken. Ook komend jaar hopen we op een mooie stijging in traffic. Wellicht met een nieuwe strategie in Engeland!

Auteur

Romy Alferink

Bij Seeders is Romy verantwoordelijk voor de strategische uitvoering van de groeivisie op het gebied van marketing, operations, finance en personeel. Hierbij ligt de focus op het bouwen van een sterke fundatie van de organisatie, waarin iedereen in hun kracht wordt gezet en processen continu worden geoptimaliseerd.