SEA

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van Search Engine Advertising (SEA). De focus van het handmatig maken van advertenties verschuift zich de afgelopen jaren steeds meer naar het verzamelen van de juiste data. Technologieën zoals Machine Learning (ML) geven de marketeer de handvatten om biedingen over te laten aan algoritmes zodat hij/zij zich meer kan focussen op de data die de algoritmes gebruiken.

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren een nieuwe advertentie soorten bijgekomen. Zo kwam Google onlangs bijvoorbeeld met Google Shopping; tegenwoordig onmisbaar, naast de standaard tekstadvertenties.

SEA Quickscan aanvragen

ADVIES OP MAAT

Elke uitdaging vereist een unieke strategie, wij horen graag die van jou!

Seeders SEA-strategie

Bij Seeders zitten we bovenop deze nieuwe ontwikkelingen en streven we ernaar om zo efficiënt mogelijk te adverteren, zonder het hoofddoel uit het oog te verliezen: kosten versus de omzet. Want daar draait het immers om. Bij Seeders bepalen we dan ook aan de start van het traject een doel- Return On Advertising Spend (ROAS). Dit doen we op basis van je gemiddelde productmarge. Op die manier hebben we altijd een duidelijk doel voor ogen en zijn we constant op zoek naar de sweet spot, tussen zoveel mogelijk conversies tegen de hoogst mogelijke winst.

Dit doen we onder andere met behulp van scripts, zodat advertenties alleen getriggerd worden door de juiste zoekwoorden. De campagnes worden opgesplitst, zodat je altijd een passende Cost Per Click (cpc) betaalt voor het juiste zoekwoord.

Aanvullend kunnen we scripts draaien die op basis van de gegeven data de beste advertentieplanning, locatie biedingen en apparaat biedingen kunnen doorvoeren.

Bij voldoende data schakelen we veelal over tot de automatisch biedstrategieën van Google. Deze werken vaak zeer efficiënt in het berekenen van het juiste bod voor een zo hoog mogelijke ROAS, conversies of klikken. Hoewel deze biedstrategieën vaak een ‘black box’ zijn, hebben we de nodige ervaring in huis om hier adequaat gebruik van te kunnen maken.

SEA Optimalisatie

Nadat de campagnes juist zijn ingeschoten, is het zaak dat de campagnes voldoende worden geoptimaliseerd. We kijken hierin verder dan alleen Google Ads. Met datafeed managers zoals Channable passen we de productfeed voor je Shopping campagne aan, om bijvoorbeeld meer aansluitende en aantrekkelijke titels voor je producten te maken. Of we analyseren jouw prijzen ten opzichte van de concurrent en passen op basis hiervan de strategie aan. We kijken met onze Conversion Rate Optimization (CRO) specialisten naar je landingspagina, zodat ook deze aansluit bij de customer journey van jouw doelgroep. Deze en andere data wordt natuurlijk weer meegenomen in de biedingen voor je SEA campagne.

Data Analyse

Voor de analyse van de data gebruiken we naast Google Analytics en Google Ads ook data science tools zoals Python. Dit stelt ons in staat om op grote schaal veel data te analyseren en op basis daarvan strategie bij te sturen. Voor eCommerce platforms bieden we dan ook Enhanced Ecommerce (EEC) tracking aan. Met behulp hiervan kunnen we op detailniveau zien wat er gebeurt in de funnel van je website. We kunnen bijvoorbeeld meten in welke stap de klant afhaakt: bij het bekijken van het product, het toevoegen aan het winkelmandje, of tijdens de checkout. We kunnen zien welke producten veel sneller besteld worden en welke producten vooral alleen bekeken worden.

SEA B2B

Ook voor de B2B klanten kunnen we gedetailleerd meten wat er gebeurt en op basis van deze data SEA strategieën sturen. Met Google Tag Manager (GTM) kunnen we niet alleen meten wanneer er een offerteaanvraag wordt gedaan, maar kunnen we eventueel ook zien welk product of dienst er op welk moment het meest aangevraagd wordt. GTM stelt ons in staat om KPI’s te ontdekken en zeer nauwkeurig te meten.

Wil je een gesprek met één van onze SEA experts?

SEA gesprek aanvragen

sea-experts-seeders