Gevolgen Cookiemelding 2018 bij Remarketing – O jee!

Remarketing voor websites en webshops met Cookiemelding 2018 – O jee!

 

Heeft de Coockiewet 2018 grote gevolgen voor Remarketing mogelijkheden?

Waarom Remarketing?

cookiemelding 2018 remarketing

Komt een bezoeker op jouw website dan ziet hij regelmatig maar 1 of een paar pagina’s van jouw website. Grote kans dat de bezoeker nog niet precies het hele verhaal van jouw bedrijf kent! Dit kun je vervolgens nog 540 dagen vertonen. Het kan ook zijn dat een bezoeker al wel weet wat hij wil, maar dat het nog niet het juiste moment wa

s om te converteren. Het gebeurt vaak dat mensen verderop in het beslissingsproces via een remarketingbanner alsnog overgaan tot een aankoop.

Uiteraard zijn de mogelijkheden met remarketing enorm en zijn er nog veel meer strategieën en tactieken te

bedenken.

Zorg voor een goede coockiemelding bij remarketing

Als je de afgelopen jaren niet in een grot hebt geleefd ken je ze wel, de cookiemelmeldingen en soms zelfs hele cookiewalls (voo

ral de grote contentsites hebben deze, met flinke tegenzin). Maar wat vertel je in de cookiemelding? Bij Remarketing is het extra belangrijk om de bezoeker correct in te lichten. Naast functionele cookies (om de s

ite goed te laten werken) heb je namelijk ook tracking cookies nodig. En dat maakt het grote verschil voor je cookiemelding!

Maar op welke manier geef je een melding van de cookies? Met een pop-up, met een cookiewall of met een kleine cookiemelding onderaan of bovenaan de website? Je ziet het nu op diverse manieren naar voren komen. En wat zet je in de cookiemelding?

Of,… is een cookiemelding helemaal niet nodig?

Cookiemelding 2018

Zoals het nu lijkt vervalt op 25 mei 2018 de Nederlandse wetgeving omtrent Cookies en gaan we verder met de Europese wetgeving over Cookies. Zover ik begrijp uit diverse bronnen op het internet wil de Europese Commissie dat mensen in 2018 zelf in de browser kunnen aangeven of zij tracking-cookies geïnstalleerd willen hebben, of niet. Hoe dit technisch straks precies werkt is mij nog onduidelijk, maar ik vermoed dat je developer (als je Open Source gebruikt zoals bijvoorbeeld Worpress, Woocommerce of Magento komen er vast standaard plugins voor) een script moet schrijven die uitleest of de bezoeker de tracking-cookies inlaad of niet.

Als dit zo is, vermoed ik dat websites in 2018 geen cookiemelding meer hoeven te geven. Het is dan puur een kwestie van uitlezen wat de bezoeker zelf aangeeft.

Een voorwaarde is wel, dat een website net zo volledig bereikbaar en goed werkend moet zijn bij mensen die tracking-cookies uit hebben staan in de browser als bij mensen die deze aan hebben staan.

Gevolgen wetgeving cookies 2018 voor Remarketing

Ik weet niet waar of hoe een bezoeker het straks moet aangeven in de browser, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat standaard het mogen plaatsen van cookies uit zal staan. De grote vraag is dan, hoeveel mensen gaan het dan actief aanzetten?

Dit kan grote gevolgen hebben voor het bereik dat je hebt met remarketing.

Het zal mij niets verbazen als het bereik van Remarketing straks met 90% daalt!

Mogelijk wordt het straks zo dat je wel per website een bezoeker kunt vragen om de cookies voor jouw betreffende website aan te zetten. Maar dan nog betwijfel ik of veel mensen dit doen. Ik blijf dan nog steeds bij mijn inschatting van een daling van meer dan 90% tenzij je echt wel een hele goede reden aan de bezoeker geeft.

Voorkom een boete

Voorkom een boete en vraag een juridisch expert met specialistische kennis op dit vlak om je te adviseren. Zorg ook dat deze specialist het nog een keer test na implementatie. Leg dit niet alleen neer bij je online marketing bureau. Zoals wij van Seeders kunnen ons wel inlezen, maar zijn ook geen juridisch expert. We kunnen dit wel samen met een externe juridisch expert voor je implementeren. Neem hiervoor contact met ons op.

Samengevat

Een en ander  moet mij ook nog verder duidelijker worden voordat de nieuwe Europese wetgeving zijn intrede doet. Zoals het nu in ieder geval lijkt kan dit wel eens de doodsteek voor Remarketing lijken. Weet dat je in 2018 iets met je cookiemeldingen moet doen. Ze kunnen waarschijnlijk helemaal weg. Cookiewalls mogen volgens mij straks helemaal niet meer omdat je dan de website slechts beperkt kunt gebruiken als je cookies uit hebt staan.

 

Door Gerjan Schoemaker

12 oktober 2018