Met inspelen op de actualiteit meer dan honderd links gescoord voor Seeders

Seeders is niet alleen actief voor klanten. Ook onze eigen Seeders Digital PR-machine draait op volle toeren. Het doel van onze Digital PR is naast hoogwaardige links vergaren ook het creëren van extra exposure, naamsbekendheid en het krijgen van autoriteit of zelfs een expertstatus te claimen. De zes Digital PR-campagnes van Seeders hebben als voorlopige resultaat 113 plaatsingen, waarvan 55 met link.

Doelstelling
De doelstelling van de Digital PR voor Seeders is het krijgen van kwalitatieve links op grote nieuwsmedia door middel van nieuwsberichten met echte nieuwswaarde. Hiervoor zijn de advertentiekosten normaal gesproken erg hoog. Ook willen wij door het verspreiden van ‘eigen nieuws’ autoriteit tonen op het gebied van Digital PR. Met onze toffe ideeën willen we laten zien hoe je met data gedreven content op grote mediaplatformen kunt verschijnen. 

Strategie & uitvoering
Alle goede ideeën starten met een brainstorm. Waar valt voor ons nieuws uit te halen en welke onderwerpen zijn relevant voor de media? Hierbij wordt ingespeeld op de actualiteit. Uit de brainstorm kwamen enkele toffe ideeën voor een persbericht:

  • De online populariteit van Max Verstappen ten opzichte van diens concurrent Lewis Hamilton op de dag dat hij wereldkampioen werd.
  • De Olympische Winterspelen in Peking: hoe populair zijn de Nederlandse medaillewinnaars online op de dag van en na het behalen van een medaille?
  • De populariteit van de deelnemers van het elfde seizoen van Wie is de Mol? en welke zoektermen rondom Wie is de Mol? trending waren op het moment dat de uitzendingen op televisie waren.
  • De populariteit van het nummer van S10 voorafgaand aan het Songfestival monitoren.
  • Will Smith online populairder dan ooit na uitdelen klap op Oscars.
  • De meest gebruikte locatie en hashtags op Instagram in Nederland.

Via Google Trends, Keywordplanner en Social Blade werd gedurende de Formule 1, de Winterspelen en Wie is de Mol? de benodigde data verzameld. Voor het persbericht over het Songfestival werden elke week het aantal streams op Spotify van alle deelnemers gemonitord.  Na het verzamelen van de data werd op basis hiervan een persbericht en een landingspagina geschreven. De laatste stap was het maken van medialijsten met hierin alle relevante journalisten. Voor welke journalist is dit verhaal interessant en voor welk medium is het persbericht geschikt? Na bepaling hiervan is het persbericht klaar voor de outreach. Laat het F5’en maar beginnen op zoek naar nieuwe plaatsingen!

Met de verschillende campagnes zijn onder andere links gescoord op de website van:

Algemeen Dagblad (DA 88)

Dagblad van het Noorden (DA 72)

Sportnieuws.nl (DA 71)

De Stentor (DA 71)

Leeuwarder Courant (DA 70)

De Gelderlander (DA 68)

Brabants Dagblad (DA 67)

TC Tubantia (DA 67)

Eindhovens Dagblad (DA 66)

BN De Stem (DA 65)

RTV Oost (DA 64)

Nieuws variaties (DA 64)

PZC (DA 64)

VK Mag (DA 53)

Rodi (DA 45)

Auteur

Rutger Oosting

Rutger is werkzaam als Digital PR-medewerker. Met zijn journalistieke achtergrond is hij verantwoordelijk voor het schrijven van verschillende persberichten en landingspagina’s voor de key accounts van Seeders.