Long tail zoekwoorden

De concurrentie in zoekmachines is moordend. Door het grote aanbod van (online) ondernemingen wordt het steeds lastiger om goed te scoren in Google. Om jouw positie in deze dominerende zoekmachine te verbeteren kies je daarom liever voor long tail zoekwoorden om gevonden te worden. Hoe zorgen long tail zoekwoorden ervoor dat jij het beter doet in Google én een hogere conversie bereikt? 

 

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Elke seconde worden er in Google 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd. Je kan je voorstellen dat met zoveel zoekopdrachten ondernemingen strijden om de  1e positie in Google te behalen. De concurrentie is dus groot. Ben je van plan om aan de slag te gaan met search engine optimization (SEO), dan is een goed zoekwoordenonderzoek een must. Bij het bepalen van de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden is het vaak gunstiger om een combinatie van minimaal 3 woorden te gebruiken. Deze combinatie van woorden noem je long tail zoekwoorden. Het zoekvolume hiervan is lager. De concurrentie is echter ook vaak minder en de zoekintentie meer helder. 

 

Een voorbeeld: als je een bedrijf runt dat financieel advies geeft dan ligt het voor de hand om proberen te scoren op ‘financieel advies’. Je kan je voorstellen dat veel soortgelijke bedrijven dit al doen, waardoor het een stuk moeilijker is om je daartussen te wurmen. Je zou de term daarom specifieker kunnen maken. Stel je voor dat jouw bedrijf in Zwolle gevestigd is. In dat geval zou je het long tail zoekwoord ‘financieel advies Zwolle’ kunnen gebruiken. Hierdoor vallen de concurrenten buiten Zwolle al af. En ben je bijvoorbeeld gespecialiseerd in scheidingen? Dan kun je kiezen om je te focussen op ‘financieel advies scheiding’. Wanneer je met je SEO-strategie op long tail woorden in zet, bereik je in veel gevallen een relevantere doelgroep en daardoor hogere conversiepercentage op producten/diensten. Hier duiken we later in het artikel dieper op in.

 

Long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden?

Naast long tail zoekwoorden bestaan er ook short tail zoekwoorden. Short tail keywords bestaan uit 1 of 2 woorden. Als we het voorbeeld van hierboven erbij pakken is ‘financieel advies’ een short tail zoekwoord. Zoals eerder genoemd zijn de zoekvolumes hier groter. Net zoals de concurrentie. Daar komt bij dat deze zoekwoorden vaak algemener zijn. Als iemand het woord ‘voetbal’ intypt in de zoekbalk weet je niet gelijk wat deze persoon zoekt. Wil hij of zij een voetbal kopen? Is deze persoon op zoek naar het laatste voetbalnieuws of naar informatie over de datum van een wedstrijd? Alles is mogelijk. De kans dat deze zoeker op jouw website terecht komt en iets koopt is niet zo groot. Anders wordt het wanneer jij een pagina hebt die gericht is op het long tail zoekwoord ‘voetbal kopen maat 5’ en mensen via die term op jouw website belanden. 

 

In de praktijk merken we vaak dat lokale MKB-ers of nieuwe websites graag zichtbaar willen zijn op short tail zoekwoorden. We raden vooral kleine ondernemers en nieuwe websites af om je in de beginfase te richten op dergelijke zoekwoorden. Argumenten daarvoor zijn: 

  • De concurrentie in autoriteit is te groot. Je bokst in veel situaties op tegen grote landelijke partijen die al jarenlang inzetten op linkbuilding en SEO;
  • De relevantie van de zoekopdrachten zijn niet specifiek en laten daardoor te wensen over;
  • Kleine ondernemers willen snel resultaat zien. Op short tail zoekwoorden bereik je het gewenste resultaat (bijv. stijging in posities) minder snel dan bij long tail zoekwoorden.

 

Hoe zorgen long tail zoekwoorden voor een hogere conversie?

Het voorbeeld hierboven laat zien dat iemand die zoekt op ‘voetbal kopen maat 5’ veel gerichter is met zoeken. Deze persoon weet wat hij wil en is dus verder in het koopproces. Sta jij bovenaan met jouw website, dan is de kans groot dat de persoon klikt en jij er vandoor gaat met de verkoop. Helemaal als je ook zorgt voor de beste bezoekerservaring. Het mooie is dat mensen over het algemeen vaker in long tail keywords zoeken. Voor jou is het daarom belangrijk om te weten waar jouw bezoekers naar zoeken, zodat je jouw website hierop kan optimaliseren.  

 

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Voordat je begint met het optimaliseren van je website is een zoekwoordonderzoek nodig. Je gaat hierbij per pagina bepalen welk zoekwoord relevant is, hoe hoog het zoekvolume is, waar jouw doelgroep op zoekt, wat de concurrentie doet en natuurlijk hoe je huidige zoekwoorden het doen. Het vinden van long tail zoekwoorden die voor jou relevant zijn kan op verschillende manieren. Als eerst kun je je eigen statistieken induiken. Uit je eigen statistieken kun je meestal al veel informatie halen. Een tooling die je daarvoor kan inzetten is Google Search Console. Vragen die je je daarbij moet stellen zijn:

  • Op welke zoektermen komen bezoekers op jouw website? Zijn deze termen succesvol? Dit zie je aan de hand van de ingestelde conversiedoelen.
  • Is het bouncepercentage op die pagina bijvoorbeeld laag of juist heel hoog? 
  • Leid het bezoek tot een verkoop?
gerelateerde zoekwoorden aan financieel advies

Heb je inspiratie nodig om nieuwe long tail zoekwoorden te vinden, dan is Google zelf een eenvoudige manier om inspiratie op te doen. Typ in de zoekbalk een voor jouw bedrijf relevant woord in en je krijgt meteen een aantal suggesties te zien. Wil je bij het bepalen van de zoekwoorden meer inzicht in zoekvolumes en hoe groot de concurrentie is? Dan zijn de Zoekwoordplanner van Google Ads, Ubersuggest, SemRush en Ahrefs handige tools. De hiervoor genoemde tools beschikken allemaal over een functie waarbij je gerelateerde zoekwoorden kan achterhalen. Veel van deze gerelateerde zoekwoorden zijn zoekwoorden in de breedte, dus long tail zoekwoorden.

Auteur

Tiemen de Jonge