Wat is linkbuilding?

In het kort gezegd is linkbuilding het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website. De sterkste links die je kunt scoren zijn links vanaf bijvoorbeeld nieuwswebsites of goed bezochte blogs.  Deze websites hebben vaak een hoge autoriteit geven daarmee waarde van jouw website een flinke boost.

Ieder binnenkomende link, ook wel backlink genoemd, kun je zien als een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je hebt hoe populairder zoekmachines jouw website achten. Maar Google ziet wel graag relevante stemmen. Niet iedere stem weegt even zwaar. Een link van een belangrijke nieuwssite weegt veel zwaarder mee dan een link van de lokale handbalvereniging. Als je veel relevante stemmen krijgt, ziet Google jouw website als relevant en waardevol. Middels linkbuilding bouw je een linkprofiel op voor je website. Met een sterk linkprofiel vergroot je de autoriteit van je site, waarvoor zoekmachines je belonen met betere posities.

Er zijn verschillende methoden om de autoriteit van je website te meten. In het verleden gaf Google de Pagerank een schaal van 1 tot 10. Had je een 10 dan had je website een zeer hoge autoriteit voor de zoekmachines. Helaas geeft Google tegenwoordig geen pagerank meer. MOZ, een Amerikaans bedrijf, is met de domein autoriteit in het gat wat hierdoor ontstond gesprongen. MOZ geeft iedere website een bepaalde domein autoriteit mee, deze is bepaald aan de hand van de hoeveelheid links naar je website en de kwaliteit van deze links. De domein autoriteit is een range van 1 tot 100. Nu.nl heeft bijvoorbeeld een domein autoriteit van 90 en Facebook van zelfs 95. Hoe hoger deze zogenaamde DA-waarde is, hoe hoger de autoriteit van de website is. Wanneer je een link hebt op één van deze sites, wordt een deel van deze waarde doorgezet naar jouw website, waardoor jouw site sterker wordt. De Trustflow van Majestic is een andere veelgebruikte metric waarmee de sterkte van je website gemeten wordt. Hoe hoger de Domein autoriteit of Trustflow van een website is, hoe beter de posities op concurrerende zoekwoorden zullen zijn.

Hoe belangrijk is linkbuilding?

Links naar je website spelen een essentiële rol voor het verkrijgen van goede rankings in zoekmachines als Google. Binnen SEO tellen de drie hoofdfactoren techniek, content en backlinks alledrie ongeveer voor ⅓ mee. Hoe sterker je linkprofiel is, hoe beter je rankings zullen zijn. Een hogere ranking zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent en meer traffic naar je website genereert. Wanneer je geen aandacht besteed aan linkbuilding wordt het erg moeilijk om goed te scoren met je website of webshop in de zoekmachines, zo niet onmogelijk. In het e-commerce landschap is SEO nog steeds één van de meest interessante kanalen. De kosten per bezoeker liggen vaak vele malen lager dan kanalen als SEA. Ook is de investering een stuk duurzamer, omdat je nog jaren kunt profiteren van een sterk backlinkprofiel.

Waarom is linkbuilding nog steeds belangrijk?

Linkbuilding is voornamelijk nog steeds belangrijk omdat het voor zoekmachines zoals Google nog steeds één van de zwaarste ranking factoren is. In het verleden hebben zoekmachines getest om bijvoorbeeld social media als belangrijke rankingfactor te gebruiken. Dit bleek echter nog makkelijker beïnvloedbaar dan dat mensen algoritmes door middel van backlinks kunnen beïnvloeden. Links naar je website tellen daarom nog steeds behoorlijk zwaar mee in de positie die je in de zoekmachines verkrijgt. Door de jaren heen kijken zoekmachines wel steeds meer naar de kwaliteit van backlinks. Links vanuit content is hierin door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Wil je dus scoren met SEO heb je daar sterke backlinks voor nodig. Door de relatief lage kosten van SEO is het over het algemeen een duurzame en rendabele investering. Met een goede linkbuildingstrategie in combinatie met kwalitatieve content op je website of webshop kun je binnen veel branches de strijd om de topposities nog steeds winnen.

Zonder backlinks kunnen concurrenten verder uitlopen en wordt de achterstand groter. Het zal dan moeilijker worden om organische traffic naar je website te genereren. Het is dus een kans om te investeren in een kwalitatief backlinkprofiel en tegelijkertijd ook een bedreiging als je het niet doet.

seo-linkbuilding-seeders
werkt-linkbuilding-in-2019

Werkt linkbuilding in 2019 nog steeds?

Zeker weten! Anno 2019 werkt linkbuilding nog steeds erg goed bij het vergaren van sterke posities binnen zoekmachines. Het linkbuilding landschap is in beweging en kwaliteit is tegenwoordig belangrijker dan kwantiteit. Door de ontwikkeling van de algoritmes van zoekmachines als Google weet de zoekmachine tegenwoordig heel goed het verschil te maken tussen kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Ook lijkt het erop dat zoekmachines links waar ook daadwerkelijk traffic op zit zwaarder waarderen. Daaruit kunnen we concluderen dat kwaliteit steeds vaker boven kwantiteit gaat bij het vergaren van backlinks. Er zijn in de afgelopen maanden geen updates van Google geweest die het belang van backlinks minder maakt.

Wilt u een gesprek met één van onze linkbuilding consultanten?

Wij komen graag bij u langs!

Welke linkbuildingtechnieken zijn er?

Er zijn erg veel technieken om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Vanuit het verleden zijn er technieken als outreach, broken linkbuilding en guest blogging. Eigenlijk allen zijn redelijk achterhaald. Zo kunnen mensen anno 2019 je wel schieten als je ze een verzoek stuurt om links te ruilen. Ook broken linkbuilding is redelijk achterhaald en een gastblog krijg je tegenwoordig ook niet meer zonder dat er een bedrag of product tegenover staat. Linkbuilding kun je onderverdelen in meerdere technieken, die samen zorgen voor het perfecte linkprofiel. In dat geval bevat je linkprofiel een evenwichtige combinatie tussen vier onderdelen. Met een combinatie van deze vier technieken ontstaat er namelijk een natuurlijke verdeling van backlinks en dat is iets wat het algoritme van Google het liefste ziet (naar onze ervaring). Wanneer je linkprofiel niet goed in balans is of zelfs complete onderdelen mist, hebben de links die naar je website staan minder impact op je posities in Google, waardoor jouw bedrijf minder zichtbaar is. Een natuurlijk linkprofiel houdt ook in dat je je linkprofiel zo opbouwt dat het lijkt alsof de links natuurlijk ontstaan zijn. Een natuurlijk linkprofie is natuurlijk het allermooiste, helaas ontkom je er vaak niet aan om toch ook op andere manieren backlinks te vergaren.

icon-persberichten-nieuwssites

Persberichten van nieuwssites met autoriteit

Door het schrijven van een persbericht met nieuwswaarde vanuit jouw bedrijf en/of branche genereren wij plaatsingen op nieuwssites met autoriteit. Dit zorgt niet alleen voor linkwaarde, maar het vergroot ook de autoriteit van jouw bedrijf. Daarnaast genereert een persbericht extra aandacht voor je bedrijf, wat je naamsbekendheid ten goede komt. Wij zorgen ervoor dat het persbericht terecht komt bij journalisten die gespecialiseerd zijn in jouw vakgebied. Op deze manier heb jij de grootste kans in via het persbericht in contact te komen met jouw doelgroep. Door plaatsingen op dergelijke nieuwssites neemt de traffic naar je verkeer toe. Naast een goede kans op betere posities is het ook mogelijk dat bezoekers van je website rechtstreeks vanaf het artikel komen.

icon-backlink-van-startpaginas

Backlinks van startpagina’s en startpagina klonen

Heb je een webshop met veel categorieën of een platform met heel erg veel landingspagina’s dan lukt het vaak niet om alleen maar hele mooie kwaltatieve backlinks naar deze pagina’s te bouwen. Met alleen kwalitatieve backlinks verlies je het waarschijnlijk helaas op aantallen en autoriteit van je concurrenten. Wij zetten daarom in de breedte vaak ook in op wat minder kwalitatieve backlinks. Zo creëren wij vanuit startpaginaclonen en gerelateerde websites ook links naar je website. En wij zijn niet de enigen want we schatten dat zo’n 80% van alle websites, waar linkbuilding op gedaan is alleen ranked op startpagina’s en startpaginaclopnen. Tal van sites hebben speciale pagina’s, die zijn opgezet voor linkbuilding. We zorgen dat onze klanten backlinks vanaf deze pagina’s krijgen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van hun website en daarnaast ook een redelijk sterke autoriteit hebben.

De techniek threeway linkbuilding is hierop van toepassing. Bij deze manier van linkbuilding zijn drie websites betrokken binnen dezelfde branche. Partij X is eigenaar van website A en B. Partij X vraagt aan website C voor een link naar website A. Als tegenprestatie biedt partij X een link naar website B aan vanaf website C. Op deze manier is het voor Google niet te traceren dat er sprake is van linkruil.

Een andere techniek is fourway linkbuilding. Het principe is hetzelfde als bij threeway linkbuilding, alleen zijn er nu vier websites betrokken. Beide partijen hebben twee websites, waardoor een kruislings een link wordt geruild. Hierdoor kunnen de zoekmachines niet in kaart brengen dat er links geruild zijn.

icon-blogs-op-branche-gerelateerde-websites

Blogs op branche gerelateerde websites

Seeders werkt met een zeer uitgebreid publisher netwerk, waar wij kwalitatieve blogplaatsingen realiseren voor onze klanten. Middels dit publisher netwerk zijn wij in staat om op tal van platformen en blogs relevante artikelen te plaatsen voor iedere branche. Wij weten precies waar de doelgroep van onze klanten zich op het internet bevindt, zodat jij de zekerheid hebt dat jouw artikelen door de juiste personen worden gelezen. Doordat de blogs en daarbij links naar jouw website op relevante sites worden geplaatst komen potentiële klanten op jouw site terecht. Hierdoor bouw je met deze artikelen niet alleen een kwalitatief sterk linkprofiel, maar bouw je ook direct aan gebieden als influencing en contentmarketing.

icon-tiered-linkbuilding

Tiered linkbuilding

Een niet veelgebruikte techniek in Nederland is Tiered linkbuilding. Deze techniek is vooral goed voor zeer concurrerende zoekwoorden. Stel je hebt een heel mooi artikel op een website met veel autoriteit, bijvoorbeeld op Nu.nl of op Emerce.nl. Dit zijn websites met een behoorlijke autoriteit. Indien je naar het artikel toe ook nog enkele links bouwt krijgt het artikel een nog hogere pagina autoriteit mee binnen de toch al autoritaire website, hierdoor geeft de website nog meer autoriteit door naar jouw website. Middels tiered linkbuilding kun je dus je meest krachtige links nog sterker maken.

De ‘Seeders’ linkbuilding piramide

De afbeelding geeft de perfecte linkbuilding strategie weer zoals wij hem het liefst zien. Hoe hoger je in de piramide komt hoe kwalitatief sterker de links zijn, maar ook hoe moeilijker ze te verkrijgen zijn. PR links zijn namelijk erg moeilijk om te verkrijgen en erg tijdsintensief. Seeders heeft hiervoor verschillende strategieën ontwikkeld. De links vanuit de top van de piramide kun je het best voor een groot deel naar je homepagina linken. Vanuit hier wordt de linkwaarde doorgegeven aan de rest van de pagina’s. Links vanuit de sectoren lager in de piramide kun je goed inzetten om productpagina’s of categoriepagina’s te versterken. Deze links zijn minder duur en kosten minder efforts om te realiseren. Deze links vormen daarom een goede basis voor dieperliggende pagina’s op jouw website. Doordat deze links op een groot aantal sites kunt plaatsen, kun je hierin erg specifiek te werk gaan, waardoor er altijd relevante links geplaatst kunnen worden. De investeringen hiervan zijn laag, maar de resultaten zijn over het algemeen groot. Zoals je in de piramide ziet zijn alle onderdelen van groot belang om tot een uitstekend linkprofiel te komen. Sterker nog, alle facetten zijn onmisbaar!

Up to date houden van je linkprofiel

Als je start met linkbuilding is het erg belangrijk om je linkprofiel up to date te houden. Zoekmachines houden namelijk niet alleen de relevantie, maar ook de actualiteit van de binnenkomende links bij. Op het moment dat zoekmachines zien dat er geen nieuwe links meer bijgeplaatst worden, zullen bestaande links minder waard worden en dat heeft invloed op je posities binnen zoekmachines. Hetzelfde geldt voor artikelen die over je website geschreven worden. Op het moment dat er enkele maanden geen artikelen geschreven worden over jouw website dan neemt de populariteit af en verminderd jouw relevantie in de zoekmachines. Het up to dat houden van je linkprofiel is dus heel erg belangrijk.