Wat is linkbuilding?

Kort gezegd is de betekenis van linkbuilding het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website.

Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website. De sterkste links die je kunt scoren zijn links vanaf bijvoorbeeld nieuwswebsites of goed bezochte blogs. Deze websites hebben vaak een hoge autoriteit en geven daarmee de waarde van jouw website een flinke boost.

    BEGINNEN MET LINKBUILDING

    Ontdek hoe linkbuilding jouw autoriteit kan versterken. Vraag een gratis linkbuilding scan aan.

    Waarom linkbuilding?

    Betere vindbaarheid

    Linkbuilding is voornamelijk nog steeds belangrijk omdat het voor zoekmachines zoals Google nog steeds één van de zwaarste ranking factoren is. In het verleden hebben zoekmachines getest om bijvoorbeeld social media als belangrijke rankingfactor te gebruiken. Dit bleek echter nog makkelijker beïnvloedbaar dan dat mensen algoritmes door middel van backlinks kunnen beïnvloeden. Links naar je website tellen daarom nog steeds behoorlijk zwaar mee in de positie die je in de zoekmachines verkrijgt. Door de jaren heen kijken zoekmachines wel steeds meer naar de kwaliteit van backlinks. Links vanuit content is hierin door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Wil je dus scoren met SEO heb je daar sterke backlinks voor nodig.

    Meer bezoekers op je website

    Om meer bezoekers naar je website te krijgen, is een een zoekpositie van 1 t/m 3 van groot belang. Het behalen van een top-positie op zoekwoorden, is anno 2022 haast niet meer voorstelbaar zonder linkbuilding. Het concurrentieveld, met name in Nederland, is groot. Dit geldt zeker voor bedrijven die zich richten op de b2c en e-commerce. Grote corporate ondernemingen, maar ook kleine lokaal georiënteerde bedrijven zien het nut van linkbuilding. Een bijkomend voordeel van een backlink op een externe site, zijn het aantal bezoekers die mogelijk op jouw link klikken. Je wordt dus niet enkel gevonden via Google, maar ook door verwijzend verkeer.

    icon-online-autoriteit

    Verschuiving naar online autoriteit

    Nog niet elke organisatie is bezig met linkbuilding, daarom liggen daar nog grote kansen. Je kan de twee andere pijlers (content en techniek) enorm goed hebben staan, maar als de autoriteit achterblijft haalt de concurrentie je gemakkelijk in of verstevigt deze hun toppositie. Linkbuildng wordt gebruikt om de laatste boost te geven om de zoekwoorden een toppositie te geven. Deze topposities spelen een cruciale rol in het trekken van bezoekers. De CTR (Click Through Rate) is op een gemiddelde nummer 1 positie 25%, een gemiddelde nummer nummer 2 positie heeft een CTR van 15% en een gemiddelde nummer 3 positie heeft een CTR van 5%. Het is dus van groot belang één van deze posities te bemachtigen.

    Wat is linkbuilding?

    Er zijn erg veel technieken om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Vanuit het verleden zijn er technieken als outreach, broken linkbuilding en guest blogging. Eigenlijk allen zijn redelijk achterhaald. Zo kunnen mensen anno 2022 je wel schieten als je ze een verzoek stuurt om links te ruilen. Ook broken linkbuilding is redelijk achterhaald en een gastblog krijg je tegenwoordig ook niet meer zonder dat er een bedrag of product tegenover staat. Linkbuilding kun je onderverdelen in meerdere technieken, die samen zorgen voor het perfecte linkprofiel. In dat geval bevat je linkprofiel een evenwichtige combinatie tussen vier onderdelen. Met een combinatie van deze vier technieken ontstaat er namelijk een natuurlijke verdeling van backlinks en dat is iets wat het algoritme van Google het liefste ziet (naar onze ervaring). Wanneer je linkprofiel niet goed in balans is of zelfs complete onderdelen mist, hebben de links die naar je website staan minder impact op je posities in Google, waardoor jouw bedrijf minder zichtbaar is. Een natuurlijk linkprofiel houdt ook in dat je je linkprofiel zo opbouwt dat het lijkt alsof de links natuurlijk ontstaan zijn. Een natuurlijk linkprofiel is natuurlijk het allermooiste, helaas ontkom je er vaak niet aan om toch ook op andere manieren backlinks te vergaren.

    Wat klanten over ons zeggen

    “Wij hebben zeer goede ervaringen met Seeders! Men luistert goed naar de behoeften en ondernemen proacatief actie! Seeders is al een aantal jaren een betrouwbare partner.”

    TextielService Flow

    “Ik werk sinds een klein jaar met Seeders om de autoriteit van onze website te verbeteren. Ze hebben duidelijke voorstellen en resultaten. Vervolgens werken we naar die resultaten toe met een afgesproken werkwijze. tot nu toe ben ik zeer tevreden over wat we hebben bereikt.”

    H. Vennix

    “Erg tevreden over de samenwerking met Seeders! Betrouwbare partij met ruime kennis van zaken. Zeer professioneel en goede en heldere communicatie”

    Stephanie Schuurman

    Wil jij linkbuilding voor jouw website? Plan dan een afspraak in met onze experts

    Linkbuilding gesprek aanvragen

    experts-linkbuilding-seeders

    Verschillende manieren van linkbuilding

    Er bestaan twee manieren van linkbuilding die beiden even waardevol zijn in het versterken van jouw positie. Hieronder worden beide manieren in detail uitgelegd.

    Interne linkbuilding

    Met interne linkbuilding verwijs je vanuit je eigen website naar een andere pagina op je website. Je maakt gebruik van interne links en je eigen autoriteit. Interne linkbuilding heeft verschillende voordelen. Zo zorgt het voor een gebruiksvriendelijkere website, klanten kunnen beter navigeren op je website en dit is een heel belangrijk aspect voor Google. Daarnaast zorgt het voor een goede structuur en kan dit het bouncepercentage (het aantal bezoekers die je website verlaten na het bezoeken van maar één pagina) verlagen.

    Externe linkbuilding

    Externe linkbuilding is het gebruik van backlinks zoals eerder al beschreven. Hier verwijs je vanaf een externe website naar je eigen website en kijk je dus naar de autoriteit en relevantie van deze externe website. Hierbij moet je letten op het natuurlijk opbouwen van een backlinkprofiel. Een tip van Thomas: “Zorg er als onderneming voor dat de interne linkbuilding van je website sterk is voordat je met externe linkbuilding begint. Daarnaast is het beter om externe linkbuilding uit te besteden aan een partij die hier verstand van heeft. Zo weet je zeker dat het er niet bij inschiet en het op een natuurlijke manier gedaan wordt.”

    Waarom is linkbuilding nog steeds belangrijk?

    Linkbuilding is voornamelijk nog steeds belangrijk omdat het voor zoekmachines zoals Google nog steeds één van de zwaarste ranking factoren is. In het verleden hebben zoekmachines getest om bijvoorbeeld social media als belangrijke rankingfactor te gebruiken. Dit bleek echter nog makkelijker beïnvloedbaar dan dat mensen algoritmes door middel van backlinks kunnen beïnvloeden. Links naar je website tellen daarom nog steeds behoorlijk zwaar mee in de positie die je in de zoekmachines verkrijgt. Door de jaren heen kijken zoekmachines wel steeds meer naar de kwaliteit van backlinks. Links vanuit content is hierin door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Wil je dus scoren met SEO heb je daar sterke backlinks voor nodig. Door de relatief lage kosten van SEO is het over het algemeen een duurzame en rendabele investering. Met een goede linkbuildingstrategie in combinatie met kwalitatieve content op je website of webshop kun je binnen veel branches de strijd om de topposities nog steeds winnen.

    Concurrenten lopen verder uit zonder linkbuilding
    Zonder backlinks kunnen concurrenten verder uitlopen en wordt de achterstand groter. Het zal dan moeilijker worden om organische traffic naar je website te genereren. Het is dus een kans om te investeren in een kwalitatief backlinkprofiel en tegelijkertijd ook een bedreiging als je het niet doet.

    Werkt linkbuilding in 2022 nog steeds?

    Zeker weten! Anno 2022 werkt linkbuilding nog steeds erg goed bij het vergaren van sterke posities binnen zoekmachines. Het linkbuilding landschap is in beweging en kwaliteit is tegenwoordig belangrijker dan kwantiteit. Door de ontwikkeling van de algoritmes van zoekmachines als Google weet de zoekmachine tegenwoordig heel goed het verschil te maken tussen kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Ook lijkt het erop dat zoekmachines links waar ook daadwerkelijk traffic op zit zwaarder waarderen. Daaruit kunnen we concluderen dat kwaliteit steeds vaker boven kwantiteit gaat bij het vergaren van backlinks. Er zijn in de afgelopen maanden geen updates van Google geweest die het belang van backlinks minder maakt.

    Waarom een linkbuilding bureau inschakelen?

    Wil je de vindbaarheid van jouw website vergroten? Dan kun je aan de slag gaan met linkbuilding. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt namelijk ontzettend veel kijken bij linkbuilding. Heb je hier zelf geen kaas van gegeten? Dan kun je het best jouw linkbuilding uitbesteden aan een linkbuilding specialist. Voor het uitbesteden van linkbuilding ben je bij Seeders aan het juiste adres. Als linkbuilding bureau kunnen wij de linkbuilding voor jouw site namelijk tot in de puntjes verzorgen.

    Seeders collega's in overleg

    De voordelen van een linkbuilding bureau op een rijtje:

    icon-check

    Groot netwerk en veel contacten
    Een linkbuilding bureau heeft een groot netwerk en veel contacten. Dit maakt het mogelijk om efficiënt te werken en autoritaire plaatsingen te verkrijgen, maar ook als je internationale linkbuilding wil gaan doen.

    icon-check

    Ruime ervaring
    Een linkbuilding agency heeft ruime ervaring met linkbuilding. Je hoeft dus niet alles zelf uit te zoeken, want Seeders weet wat wel en niet werkt.

    icon-check

    Snel resultaat
    Een online marketing bureau levert jou sneller resultaat op. De specialisten van zo’n bureau weten immers precies welke linkbuilding strategie zij toe moeten passen.

    icon-check

    Efficiënte werkwijze
    Een linkbuilding agency beschikt over verschillende tools. Hierdoor wordt de werkwijze een stuk efficiënter dan wanneer je alles zonder deze tools moet doen.

    icon-check

    Niet veel duurder
    Een online marketing bureau inschakelen is niet veel duurder dan linkbuilding intern uitvoeren. Er zal dan een passend linkbuilding pakket opgesteld worden door een linkbuilding specialist.

    Onze linkbuilding succescases

    .jpg

    Ongedierte bestrijden. Dat is wat ze doen en waar ze goed in zijn bij Beestjes Kwijt. Via Beestjes Kwijt wordt elk ongedierteprobleem opgelost door een lokale ongediertebestrijder. Begin 2021 kwam Beestjes Kwijt met een duidelijke businesscase bij Seeders, namelijk: hoe kunnen we op een efficiënte wijze een duurzame langetermijngroei realiseren? Dit was het begin van een  succesvolle samenwerking. Met als tipje [...]

    Succescase Univé x Seeders Digital PR

    Al sinds 1794 zorgt Univé als coöperatie voor zekerheid, door samen risico’s te voorkomen, de gevolgen van mogelijke schade te beperken en gewoon goed te verzekeren. Zonder winstoogmerk, mét oog voor elkaar. Vergeleken met andere grote verzekeraars vervult Univé hiermee een unieke positie in de markt. De concurrentie op het SEO domein is zeer hoog. Door het grote aantal aanbieders [...]

    Koffievoordeel

    Koffie verkopen die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en ervoor zorgen dat elke koffiedrinker de perfecte koffie kan vinden in hun assortiment; dat is waar Koffievoordeel voor staat. Om te zorgen dat nog meer klanten alle voordelen van Koffievoordeel kunnen ontdekken, is een sterke SEO-positie van levensbelang. Zeker gezien de sterke concurrentie. Daarom hebben ze een samenwerking opgezocht met Seeders. [...]

    nieuwssites

    Welke linkbuildingtechnieken zijn er?

    Er zijn erg veel technieken om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Vanuit het verleden zijn er technieken als outreach, broken linkbuilding en guest blogging. Eigenlijk allen zijn redelijk achterhaald. Zo kunnen mensen anno 2022 je wel schieten als je ze een verzoek stuurt om links te ruilen. Ook broken linkbuilding is redelijk achterhaald en een gastblog krijg je tegenwoordig ook niet meer zonder dat er een bedrag of product tegenover staat. Linkbuilding kun je onderverdelen in meerdere technieken, die samen zorgen voor het perfecte linkprofiel. In dat geval bevat je linkprofiel een evenwichtige combinatie tussen vier onderdelen. Met een combinatie van deze vier technieken ontstaat er namelijk een natuurlijke verdeling van backlinks en dat is iets wat het algoritme van Google het liefste ziet (naar onze ervaring). Wanneer je linkprofiel niet goed in balans is of zelfs complete onderdelen mist, hebben de links die naar je website staan minder impact op je posities in Google, waardoor jouw bedrijf minder zichtbaar is. Een natuurlijk linkprofiel houdt ook in dat je je linkprofiel zo opbouwt dat het lijkt alsof de links natuurlijk ontstaan zijn. Een natuurlijk linkprofiel is natuurlijk het allermooiste, helaas ontkom je er vaak niet aan om toch ook op andere manieren backlinks te vergaren.

    Persberichten van nieuwssites met autoriteit

    Door het schrijven van een persbericht met nieuwswaarde vanuit jouw bedrijf en/of branche genereren wij plaatsingen op nieuwssites met autoriteit. Dit zijn sterke kwalitatieve links. Het genereren van deze links wordt ook wel PR linkbuilding genoemd. Deze links op websites met een hoge autoriteit zorgt niet alleen voor linkwaarde, maar het vergroot ook de autoriteit van jouw bedrijf. Daarnaast genereert een persbericht extra aandacht voor je bedrijf, wat je naamsbekendheid ten goede komt. Wij zorgen ervoor dat het persbericht terecht komt bij journalisten die gespecialiseerd zijn in jouw vakgebied. Op deze manier heb jij de grootste kans in via het persbericht in contact te komen met jouw doelgroep. Door plaatsingen op dergelijke nieuwssites neemt de traffic naar je verkeer toe. Naast een goede kans op betere posities is het ook mogelijk dat bezoekers van je website rechtstreeks vanaf het artikel komen.

    Blogs op branche gerelateerde websites

    Seeders werkt met een zeer uitgebreid publisher netwerk, waar wij kwalitatieve blogplaatsingen realiseren voor onze klanten. Middels dit publisher netwerk zijn wij in staat om op tal van platformen en blogs relevante artikelen te plaatsen voor iedere branche. Wij weten precies waar de doelgroep van onze klanten zich op het internet bevindt, zodat jij de zekerheid hebt dat jouw artikelen door de juiste personen worden gelezen. Doordat de blogs en daarbij links naar jouw website op relevante sites worden geplaatst komen potentiële klanten op jouw site terecht. Hierdoor bouw je met deze artikelen niet alleen een kwalitatief sterk linkprofiel, maar bouw je ook direct aan gebieden als influencing en contentmarketing.

    Backlinks van startpagina’s en startpaginaklonen

    Heb je een webshop met veel categorieën of een platform met heel veel landingspagina’s dan lukt het vaak niet om alleen maar hele mooie kwalitatieve backlinks naar deze pagina’s te bouwen. Met alleen kwalitatieve backlinks verlies je het waarschijnlijk helaas op aantallen en autoriteit van je concurrenten. Wij zetten daarom in de breedte vaak ook in op wat minder kwalitatieve backlinks. Zo creëren wij vanuit startpaginaklonen en gerelateerde websites ook links naar je website. En wij zijn niet de enigen want we schatten dat zo’n 80% van alle websites, waar linkbuilding op ingezet is, alleen ranked op startpagina’s en startpaginaklonen. Tal van sites hebben speciale pagina’s die zijn opgezet voor linkbuilding. We zorgen dat onze klanten backlinks vanaf deze pagina’s krijgen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van hun website en daarnaast ook een redelijk sterke autoriteit hebben.

    De techniek threeway linkbuilding is hierop van toepassing. Bij deze manier van linkbuilding zijn drie websites betrokken binnen dezelfde branche. Partij X is eigenaar van website A en B. Partij X vraagt aan website C voor een link naar website A. Als tegenprestatie biedt partij X een link naar website B aan vanaf website C. Op deze manier is het voor Google niet te traceren dat er sprake is van linkruil.

    Een andere techniek is fourway linkbuilding. Het principe is hetzelfde als bij threeway linkbuilding, alleen zijn er nu vier websites betrokken. Beide partijen hebben twee websites, waardoor een kruislings een link wordt geruild. Hierdoor kunnen de zoekmachines niet in kaart brengen dat er links geruild zijn. De backlinks van startpagina’s en startpaginaklonen naar je eigen website linken, is vaak de basis van een linkbuilding strategie. Dit onderdeel wordt ook vaak opgenomen in een linkbuilding pakket.

    Tiered linkbuilding

    Een niet veelgebruikte techniek in Nederland is Tiered linkbuilding. Bij Tiered linkbuilding bouw je geen links naar je eigen website, maar naar een externe pagina die naar jouw website verwijst. Dit kan je doen door een backlink naar een bestaande externe blog te bouwen. Wanneer je nog extra backlinks verwijst naar je interne blog, dan wordt de pagina-URL nog sterker. Deze techniek is vooral goed voor zeer concurrerende zoekwoorden. Stel je hebt een heel mooi artikel op een website met veel autoriteit, bijvoorbeeld op Nu.nl of op Emerce.nl. Dit zijn websites met een behoorlijke autoriteit. Indien je naar het artikel toe ook nog enkele links bouwt krijgt het artikel een nog hogere pagina autoriteit mee binnen de toch al autoritaire website, hierdoor geeft de website nog meer autoriteit door naar jouw website. Middels tiered linkbuilding kun je dus je meest krachtige links nog sterker maken.

    Link reclamation

    Bij Link reclamation claim je een link die in het verleden is geplaatst maar verloren is gegaan. De Site Explorer in Ahrefs is hierbij een handige tool om dit mee op te sporen. Er zijn meerdere redenen waarom een link verloren kan gaan. Het is belangrijk om het verschil hier tussen te weten, om te weten hoe je het beste de link kan terugvorderen. 

    • De pagina bestaat niet meer (404-error)
    • Het domein heeft jouw link verwijdert
    • De pagina wordt geredirect (301)
    • De pagina is niet meer geïndexeerd in Google

    Gastbloggen

    Bij outreach bestaat er de kans dat de publisher vraagt om een bijdrage voor het plaatsen van de link naar jouw website. Bij gastbloggen is dit niet het geval, en gaat het nog meer om een sterke samenwerking met de redactie of publisher van het domein waar je een link wil plaatsen. Je schrijft in overleg een relevant artikel voor hun domein en in ruil daarvoor plaatsen zij een link naar jouw website. Gastbloggen is wat tijdrovender dan outreach omdat het meer moeite kost om een dergelijke samenwerking tot stand te brengen, en je artikel inhoudelijk heel sterk moet zijn.

    Linkruilen

    Bij linkruilen ruil je een link met een domein waar je een goede samenwerking mee hebt. In dit geval wil jij een link plaatsen op het domein dat zij beheren, en zij op het domein dat jij beheert. Dit klinkt makkelijk, maar je kan niet zomaar met elk domein een link ruilen. Dit werkt alleen met domeinen met wie je een duidelijke samenwerking hebt en die gerelateerd zijn aan jou. Een veelgebruikte methode hierbij is three-way-linking. “In dit geval heb jij of je linkpartner twee domeinen in beheer. Site A verwijst dan naar site B, site B verwijst naar site C, en site C verwijst weer naar site A,” aldus Victor.

    Links van influencers

    Dit gebeurt tegenwoordig veel. Er zijn veel partijen die influencers betalen om hun te vertegenwoordigen en naar hun website te linken. Deze links zullen dan ook voornamelijk afkomstig zijn van sociale media kanalen zoals Youtube of Instagram. Dit is een mooie manier om traffic naar jouw website te genereren, om naamsbekendheid te krijgen, en een gevarieerd backlinkprofiel te creëren. Er is wel een kanttekening bij deze vorm van linkbuilding. “Social media links zijn over het algemeen nofollow links. Dit betekent dat er geen waarde door het linkje heen gaan”, zegt Victor. “Het is goed voor het backlinkprofiel, maar het gaat niet één op één effect hebben op je rankings in de zoekresultaten.”

    Links van product testers

    In dit geval stuur je je product op naar een tester en schrijft diegene er vervolgens een review over, met een linkje erbij. Verwar dit niet met het plaatsen van een review op bijvoorbeeld Yelp of Bol.com. Victor: “ Bij een product tester is het van belang dat diegene een eigen website heeft, want dit verhoogd het aantal verwijzende domeinen naar jouw website.”

    Skyscraper linkbuilding

    Bij skyscraper linkbuilding kijk je naar de online content die is geplaatst door een concurrent, en waar ze goed mee scoren. Vervolgens maak je een gelijksoortig artikel, maar dan nog beter. Daarna kan je de websites die naar het oorspronkelijke artikel verwijzen benaderen om te vragen of ze naar jouw -nog betere- artikel willen verwijzen.

    Update linkbuilding

    Dit lijkt op skyscraper linkbuilding, maar dan over content die je zelf in het verleden hebt geschreven. Je schrijft dan een nieuwe, meer up-to-date versie van dat artikel. “Stel je voor je hebt een artikel geschreven voor frankwatching over linkbuilding in 2020, en je hebt nu een nieuw artikel over 2022. Dan benader je het domein met de vraag of ze het nieuwe artikel willen plaatsen,” aldus Victor.

    Wil jij linkbuilding voor jouw website? Plan dan een afspraak in met onze experts

    Linkbuilding gesprek aanvragen

    experts-linkbuilding-seeders

    Heeft linkbuilding in 2022 nog zin?

    Ook in 2022 is linkbuilding nog steeds zeer effectief voor het verkrijgen van sterke rankings in Google. De zoekmachines kijken met name naar relevantie van links de kracht van een link en het aantal links. Wil jij beter zichtbaar worden in jouw branche dan kun je eigenlijk niet zonder sterke backlinks.

    Wat voor links zijn het beste in 2022?

    Elke link is uniek en elke link heeft daarmee zijn eigen waarde. Bij Seeders geloven we met name in het realiseren van links vanuit content. Wij bouwen de  sterkste links op platformen met hoge autoriteit en waar veel bezoekers aanwezig zijn.

    Hoe bepaal je of een link relevant is?

    Voor het bepalen van de relevantie van een link kijken we met name of het platform relevantie heeft met betrekking tot jouw website of webshop. Er moet dus overlap zitten in de onderwerp categorie van een website of webshop.

    Hoe bouw ik een sterk linkprofiel?

    Een sterk linkprofiel bouw je op door domein breed over voldoende autoriteit te beschikken, waarbij je op categorie en landingspagina niveau ook zorgt voor een een sterk linkprofiel. Domein breed kun je deze autoriteit het beste realiseren door middels persberichten veel links vanuit nieuwssites en platformen naar de homepagina te genereren. Op landingspagina niveau werkt het beter om met artikelen te werken en daarnaast grote aantallen ‘linking domains te vergaren middels bijvoorbeeld startpagina’s.

    De ‘Seeders’ linkbuilding piramide

    De afbeelding geeft de perfecte linkbuilding strategie weer zoals wij hem het liefst zien. Hoe hoger je in de piramide komt hoe kwalitatief sterker de links zijn, maar ook hoe moeilijker ze te verkrijgen zijn. PR links zijn namelijk erg moeilijk om te verkrijgen en erg tijdsintensief. Seeders heeft hiervoor verschillende strategieën ontwikkeld. De links vanuit de top van de piramide kun je het best voor een groot deel naar je homepagina linken. Vanuit hier wordt de linkwaarde doorgegeven aan de rest van de pagina’s. Links vanuit de sectoren lager in de piramide kun je goed inzetten om productpagina’s of categoriepagina’s te versterken. Deze links zijn minder duur en kosten minder efforts om te realiseren. Deze links vormen daarom een goede basis voor dieperliggende pagina’s op jouw website. Doordat deze links op een groot aantal sites kunt plaatsen, kun je hierin erg specifiek te werk gaan, waardoor er altijd relevante links geplaatst kunnen worden. De investeringen hiervan zijn laag, maar de resultaten zijn over het algemeen groot. Zoals je in de piramide ziet zijn alle onderdelen van groot belang om tot een uitstekend linkprofiel te komen. Sterker nog, alle facetten zijn onmisbaar!

    Linkbuilding in 2022: Digital PR & relevantie

    Een overzicht van jaarlijkse trends dreigt al snel een copy paste van 2020 te worden. Wij houden het liever bij actuele feiten. Google kwam afgelopen maand drie keer naar buiten met interessante statements omtrent linkbuilding. Deze statements geven een interessant inzicht in de visie van Google op linkbuilding in 2022.

    1: John Mueller prijst digital PR In januari zorgde John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, voor een kleine aardverschuiving in SEO / linkbuilding land. Mueller prees digital PR en noemde de inzet hiervan soms zelfs belangrijker dan technische SEO. Veel linkbuilders zetten digital PR in voor het bouwen van links middels creatieve campagnes. Digital PR helpt bij het verbeteren van je autoriteit en trust factor en zorgt daarmee gelijk voor een betere zichtbaarheid in de organische zoekresultaten.

    Ontdek meer van dit artikel

    Linkprofiel

    Ieder binnenkomende link, ook wel backlink genoemd, kun je zien als een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je hebt hoe populairder zoekmachines jouw website achten. Maar Google ziet wel graag relevante stemmen. Niet iedere stem weegt even zwaar. Een link van een belangrijke nieuwssite weegt veel zwaarder mee dan een link van de lokale handbalvereniging. Als je veel relevante stemmen krijgt, ziet Google jouw website als relevant en waardevol. Middels linkbuilding bouw je een linkprofiel op voor je website. Met een sterk linkprofiel vergroot je de autoriteit van je site, waarvoor zoekmachines je belonen met betere posities.

    Autoriteit van backlinks bepalen

    Er zijn verschillende methoden om de autoriteit van je website te meten. In het verleden gaf Google de Pagerank een schaal van 1 tot 10. Had je een 10 dan had je website een zeer hoge autoriteit voor de zoekmachines. Helaas geeft Google tegenwoordig geen pagerank meer. MOZ, een Amerikaans bedrijf, is met de domein autoriteit in het gat wat hierdoor ontstond gesprongen. MOZ geeft iedere website een bepaalde domein autoriteit mee, deze is bepaald aan de hand van de hoeveelheid links naar je website en de kwaliteit van deze links. De domein autoriteit is een range van 1 tot 100. Nu.nl heeft bijvoorbeeld een domein autoriteit van 90 en Facebook van zelfs 95. Hoe hoger deze zogenaamde DA-waarde is, hoe hoger de autoriteit van de website is. Wanneer je een link hebt op één van deze sites, wordt een deel van deze waarde doorgezet naar jouw website, waardoor jouw site sterker wordt. De Trustflow van Majestic is een andere veelgebruikte metric waarmee de sterkte van je website gemeten wordt. Hoe hoger de Domein autoriteit of Trustflow van een website is, hoe beter de posities op concurrerende zoekwoorden zullen zijn.

    Up to date houden van je linkprofiel middels linkbuilding

    Een hele goede linkbuilding tip is dat als je start met linkbuilding, het erg belangrijk is om je linkprofiel up to date te houden. Zoekmachines houden namelijk niet alleen de relevantie, maar ook de actualiteit van de binnenkomende links bij. Op het moment dat zoekmachines zien dat er geen nieuwe links meer bijgeplaatst worden, zullen bestaande links minder waard worden en dat heeft invloed op je posities binnen zoekmachines. Hetzelfde geldt voor artikelen die over je website geschreven worden. Op het moment dat er enkele maanden geen artikelen geschreven worden over jouw website dan neemt de populariteit af en verminderd jouw relevantie in de zoekmachines. Het up to date houden van je linkprofiel is dus heel erg belangrijk.

    authority-linkbuilding