Linkbuilding tips voor linkprofiel

Het linkprofiel heeft invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat deze goed in elkaar steekt. Een linkprofiel kan namelijk goed of slecht opgebouwd zijn. In dit artikel leggen we uit wat een goed linkprofiel is en hoe je deze herkent. Ook geven we handige tips en tools zodat je weet hoe je het linkprofiel het beste kan opbouwen.

In dit artikel beantwoorden we de volgende vragen:

  • Wat is een linkprofiel?
  • Uit welke factoren bestaat een linkprofiel?
  • Welke programma’s helpen mij om deze data inzichtelijk te krijgen?

Wat is een linkprofiel?

Een linkprofiel is het totaal aan externe verwijzende domeinen en backlinks naar je eigen domein, ofwel website. Een linkprofiel bestaat uit zowel kwalitatieve als kwantitatieve links. Beiden zijn belangrijk voor het linkprofiel. Enkele factoren vallen onder kwantiteit en kwaliteit.

Uit welke factoren bestaat een linkprofiel?

Zoals eerder gezegd kan een linkprofiel bestaan uit kwaliteit en kwantiteit. Kwaliteit omvat:

  • De hoeveelheid links die naar het domein verwezen zijn (Domein Autoriteit);
  • Relevantie van het verwijzende domein naar je eigen domein (Trust Flow);
  • TLD van domein (.nl/.be/.com-domeinen);
  • Content van het verwijzende domein.

De kwantiteit drukt zich uit in:

  • Het aantal linking domains;
  • Do-follow percentage van het aantal domeinen;
  • Verwijzende IP-adressen;
  • Soort backlink (piramide van Seeders).

De anchor tekst-verdeling drukt zich uit in zowel kwaliteit als kwantiteit. Door het verkrijgen van veel links (kwantiteit) kan je de anchor tekst-verdeling beïnvloeden (kwaliteit).

Hoeveelheid inkomende links vanuit domeinen

De hoeveelheid en kracht van de links wordt uitgedrukt in Domein Autoriteit (afgekort DA). De DA zegt iets over de kracht en hoeveelheid inkomende links van het domein. De DA wordt op een schaal van 1 t/m 100 weergegeven.
Hoe meer inkomende links je vanuit domeinen krijgt, des te hoger de DA zal zijn. De metric DA is uitgegeven door Moz. Een third-party partij die het algoritme van Google nabootst. Verschillende onderzoeken wijzen erop uit dat de DA toch echt een indicatie blijft. De metric is namelijk manipuleerbaar.

Buiten de DA heb je ook nog andere statistieken die een (kwaliteitsscore) van het domein aangeven. Denk hierbij aan de metric van Ahrefs, namelijk Domain Rate. Ook van deze kwaliteitsscores zijn artikelen en video’s te vinden, die menen dat enkel blindstaren op deze waarden zeker afgekeurd wordt.

Relevantie van het verwijzende domein met je eigen domein

Relevantie is een hele belangrijke factor binnen het linkprofiel. Daarbij gaat het om de relatie van het verwijzende domein (domain A) naar je eigen domein (domein B). Stel: een autowebsite (domein A) verwijst naar een autogaragebedrijf (domein B). De relevantie is er zeker, want beide domeinen gaan namelijk over auto’s. Wij vinden het gek wanneer een bloemensite naar een computersite verwijst. De relevantie is er niet aangezien bloemen weinig overeenkomsten hebben met computers.

Buiten de DA en DR is er ook nog de TrustFlow (TF). De TF geeft evenals hiervoor behandelde statistieken een kwaliteitsscore in de mate van betrouwbaarheid van een domein. In andere woorden: hoe meer domeinen die gerelateerd zijn aan jouw domein (bijv. auto’s), des te hoger de TF zal uitvallen.

Verhouding inkomende links op domein- en paginaniveau

De verhouding van het aantal links op domein- en paginaniveau is ook belangrijk. In veel gevallen verwijzen externe websites naar domeinniveau (ofwel de hoofdpagina), dus bijvoorbeeld https://seeders.nl/. Het kan uiteraard ook zijn dat een bepaalde site (of fan) een bepaald artikel of product ‘’binnen’’ de website geweldig vindt. In zulke gevallen verwijzen sites meestal naar de specifieke pagina, dus op paginaniveau. Voorbeeld: https://seeders.nl/linkbuilding/.

Bij het opzetten van een linkprofiel is het belangrijk om links te vergaren op zowel domeinniveau als paginaniveau. Let op dat je niet enkel links naar paginaniveau verwijst! Google kan dit op den duur afstraffen. Een gezonde verhouding is dat 50% van de inkomende links naar het domeinniveau verwijst. Het overige aantal kan zeker naar verschillende pagina’s binnen het domein verwijzen.

TLD (topleveldomein) van domein

Laten we eerst beginnen met de uitleg van het begrip ‘TLD’. TLD staat voor topleveldomein, ofwel de extensie van een domein. Het topleveldomein is bij landen vaak twee tekens. Denk daarbij aan .nl en .be. Maar je hebt ook uiteraard de .com-versie. Ondernemingen met een internationale markt voeren meestal een .com-domein. Als je je puur vestigt op Nederlandse kopers –en in de toekomst niet wil uitbreiden naar internationale kopers- dan volstaat een .nl-domein.

Verwijzende links wil je dan ook krijgen uit het land van je doelgroep. Stel dat je alleen Nederlandse kopers hebt, dan wil je links van een .nl-domein. Mocht je een Spaanse website hebben – dus .es – dan wil je het liefst links vanuit .es-domeinen. Mag je dan helemaal geen andere links krijgen? Nee, dat betekent het zeker niet. Alleen moet de overhand van de verwijzende domeinen vanuit het domein van het desbetreffende land komen.

Content van verwijzende domein

Met content op de pagina bedoelen wij in dit geval de content op de pagina van het verwijzende domein. Vragen die je je hier moet afvragen zijn:

  • Hoeveel pagina’s heeft het domein?
  • Uit hoeveel woorden bestaat de content op de pagina?
  • In welke taal is de tekst geschreven?

Het aantal pagina’s is belangrijk. Des te meer pagina’s, des te beter de website of het domein. Bij het aantal woorden geldt dezelfde regel – hoe meer, hoe beter. Meer tekst duidt namelijk op een bredere omschrijving van de vraag die een persoon in Google tikt. Ook de taal waarin de content is geschreven, is zeer belangrijk. Het is raar als je een Nederlands domein hebt (.nl-TLD) met een Engelse tekst. Men wil gebruiksgemak ervaren en het liefst de tekst in de moedertaal lezen.

Bij PBN’s (Private Blog Network) kom je vaak tegen dat tekst in het Engels geschreven is en het domein een .nl-TLD heeft. Ook een website die over zeer verschillende onderwerpen gaat, en dus niet over specifiek één onderwerp vallen bij Google negatief op. Denk hierbij aan sites over dieren en juridisch advies. Hier wil je dus geen externe link van. Google ziet het als onnatuurlijk.

Het aantal linking domains

Een factor om de sterkte van het linkprofiel te meten is het aantal verwijzende domeinen naar je eigen domein. Des te meer verwijzende domeinen je hebt, des te beter. Wel is het belangrijk om te vermelden dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Je hebt bij voorkeur een paar zeer goede kwalitatieve links in plaats van een grote hoeveelheid links vanuit slechte domeinen. Een groei in linking domains geeft aan dat je relevant blijft voor de markt. Dit is dus zeer goed!

Do-follow percentage van aantal domeinen

Binnen het linkprofiel is het do-follow percentage ook factor om naar te kijken. Een do-follow backlink wordt gevolgd door de robots van Google. Hierdoor wordt er linkwaarde overgedragen naar de pagina waarnaar verwezen wordt. Een no-follow backlink wordt niet gevolgd door Google en brengt geen waarde over. Dit wil echter niet zeggen dat een no-follow link niet belangrijk is. Het hebben van no-follow links is wel degelijk belangrijk aangezien het natuurlijk overkomt. Een do-follow percentage van 70% tot 90% is raadzaam om in het linkprofiel te hebben. Met behulp van Ahrefs achterhaal je het do-follow percentage gemakkelijk. Dit kan via het dashboard-menu.

Afbeelding 1. Het do-follow percentage van het totaal aantal domeinen van www.seeders.nl (Ahrefs).

Wanneer een domein no-follow links heeft, wordt dat natuurlijk bevonden. Zeg nou zelf, waarom zou élk verwijzend domein/website jou waarde willen doorgeven? Veel sites willen dit niet, zodat ze zelf hoger ranken in Google. Dit is logisch. No-follow links zijn in onze ogen dan ook zeker natuurlijk.

Verwijzende IP-adressen

Domeinen worden altijd gelinkt aan IP-adressen. Via verschillende marketingtools, zoals URL-profiler, kan je van veel domeinen tegelijkertijd het IP-adres achterhalen. Voor het linkprofiel is het essentieel dat de spreiding van het aantal verwijzende IP-adressen maximaal is. Daarbij wil je als bedrijf dat het aantal verwijzende domeinen gelijk is aan het aantal verwijzende IP-adressen. In het geval dat één IP-adres geregistreerd is op een twintigtal domeinen dan ziet Google dit mogelijk als manipulatief. Een persoon kan namelijk via een goedkope hostingprovider tientallen websites maken en dit naar de website linken die hoog in Google moet scoren.

Soort backlink

Je hebt veel soorten backlinks. Je hebt zogenoemde bedrijfsvermeldingen, links uit blogartikelen en partnervermeldingen. Elk van deze backlinks onderscheidt zich in de mate waarin het waarde doorgeeft en hoe makkelijk het te verkrijgen is.

Een backlink als bedrijfsvermelding of partnervermelding is met name interessant om het aantal linkende domeinen op landingspagina- en domeinniveau op te krikken. In vergelijking met meer kwalitatieve bronnen en geeft weinig waarde door. Een link uit een blogartikel geeft meer waarde door. Dit komt omdat de tekst van een blog context geeft over de backlink, waardoor het waardevoller is.

Bedrijfsvermeldingen of partnervermeldingen geven minder waarde door. Uit de domeinen van dergelijke bedrijfsprofiel-sites komen duizenden links. Door het grote aantal wordt er minder waarde doorgegeven. Op onze linkbuilding-pagina vertellen wij hier meer over.

Anchor tekst verdeling in het linkprofiel

De anchor tekst-verdeling is een aspect waarop een domein niet altijd invloed heeft. Een anchor tekst is het stukje tekst waarachter een link geplakt is. Een bekend voorbeeld daarvan is de variant: ‘’Klik hier’’. Eenmaal op ‘klik hier’ geklikt, verwijst de website je naar een andere (externe) pagina. Ankerteksten heb je in verschillende vormen, waaronder:

  • Branded: dit is de merknaam van een onderneming. Voorbeeld: Seeders;
  • Naked: dit is de URL van de pagina. Voorbeeld: https://seeders.nl/linkbuilding/;
  • Commercieel: dit is een zoekwoord waarop een domein wil scoren. Voorbeeld: ‘’Hoger in Google komen’’.

Commerciële ankerteksten helpen je vaak om hoger in Google te komen. Het zoekwoord waar je graag op wil scoren is daarbij de ankertekst. In ons voorbeeld gebruikten we ‘Hoger in Google’. De overige twee soorten ankerteksten zijn ook belangrijk om in het linkprofiel te hebben. Misschien zelfs wel belangrijker. Google ziet linkprofielen die voornamelijk opgebouwd zijn uit commerciële ankerteksten als manipulatief. Het komt simpelweg niet natuurlijk over aangezien mensen in artikelen met een bron verwijzen. Dit is vaak de naam van het bedrijf. De branded en naked ankertekst moeten bovenin het linkprofiel staan.

In de loop der tijd hebben wij ook een linkprofiel opgebouwd. Dit is terug te zien op de afbeelding hieronder. Je ziet dat de ankertekst ‘Seeders’ maar liefst 73 keer in het linkprofiel terugkomt. Het tweede resultaat – ‘internetmarketingbureau’ – komt 29 keer voor. Dit houdt in dat het linkprofiel goed is verdeeld, omdat het gros van het aantal linking domains de merknaam in de anchor tekst heeft.

Afbeelding 2. Het linkprofiel van Seeders.nl (Moz).

Welke tools helpen mij om deze data inzichtelijk te krijgen?

Om het niet moeilijker te maken dan het al is, zetten wij hieronder stapsgewijs per behandelde punt uit met welk programma je de data ophaalt.

  • De hoeveelheid links naar het domein:
    • Domein Autoriteit: Moz.com
    • TrustFlow: Majestic.com
    • Domain Rate: Ahrefs.com
  • Relevantie van andere links naar het domein;
    • TrustFlow: Majestic.com
  • Do-follow percentage van het aantal domeinen;
    • Ahrefs.com
  • TLD van domein (.nl/.be/.com-domeinen)
    • Ahrefs.com
  • Het aantal linking domains;
    • Moz.com
    • Ahrefs.com
  • Verwijzende IP-adressen;
    • SE Ranking
    • URL-profiler
  • Anchor tekst verdeling;
    • Moz.com

Auteur

Tiemen de Jonge

Als SEO specialist is Tiemen verantwoordelijk voor de linkbuilding campagnes van online marketing agencies. Daarnaast onderhoudt hij de relaties en onderzoekt hij waar kansen liggen voor zijn klanten. Ook linkbuilding uitbesteden?