Linkbuilding in 2022

Linkbuilding 2022

Wat is linkbuilding anno 2022? Hoe is het tegenwoordig nog relevant? En wat zijn tegenwoordig de beste linkbuild strategieën? In een online wereld waarin alles continu in verandering is, zijn dit belangrijke vragen om bij stil te staan. Om antwoord te krijgen op deze, en nog vele andere vragen rondom linkbuilding, gingen wij in gesprek met onze eigen experts bij Seeders. Wij spraken met linkbuilding experts Thomas Kess en en en Victor de Jong, en met de CEO van Seeders, Dennis Akkerman. Zij vertellen ons waarom linkbuilding in 2022 nog altijd belangrijk is, en hoe het in zijn werk gaat.

Wat is linkbuilding

Je hebt vast wel eens van linkbuilding gehoord, maar weet misschien niet precies wat het inhoudt. Linkbuild expert Thomas Kessen vertelt ons “Linkbuilding is een van de drie belangrijkste pijlers van SEO. De andere twee pijlers zijn de content en techniek van de website. Eerst wil je dit op orde hebben voordat je kan beginnen met linkbuilden.” Met linkbuilding verwijs je links vanaf andere websites naar jouw website toe. Hiermee kun je hogere posities met een relevant zoekwoord in een zoekmachine als Google verkrijgen om uiteindelijk meer verkeer naar jouw website toe te leiden. Dat klinkt misschien simpel, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet namelijk rekening houden met verschillende factoren.
Zo is de autoriteit en relevantie van een website waar je een link vergaart erg belangrijk. Hoe hoger de autoriteit en relevantie, hoe meer waarde deze link doorgeeft aan jouw website. Het is dus niet alleen belangrijk om kwantitatieve links te plaatsen, maar ook kwalitatieve links op websites met een hoge autoriteit zoals nieuwswebsites of blogs. Verder zijn er verschillende technieken nodig om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Wanneer jouw linkprofiel in balans is, hebben de links die naar jouw website verwijzen meer impact op de posities in Google. Dit is natuurlijk wat je graag wil bereiken.

Wat is een backlinkprofiel?

In een backlinkprofiel staat alle data over de backlinks die naar jouw website verwijzen. Victor de Jong, linkbuild expert bij Seeders, benadrukt het belang van een gevarieerd backlinkprofiel “Je moet letten op de autoriteit van de websites, het aantal links, zorgen voor een natuurlijk anchor profiel en ga zo maar door.” Waarom is dit nodig? Wanneer je backlinkprofiel niet gevarieerd genoeg is, kunnen zoekmachines dit opvatten als te gemaakt of gemanipuleerd. Stel je bijvoorbeeld voor dat al jouw backlinks altijd vanuit dezelfde domeinen komen, dan kan dit natuurlijk ongeloofwaardig overkomen. We zullen een aantal aspecten voor een gevarieerd backlinkprofiel hieronder uitleggen.

Do Follow & No Follow links

Google werkt met een crawling bot die alle linkjes op het web volgt, dit wordt ook wel crawlen genoemd. Op deze manier kunnen ze de vele miljoenen webpagina’s op het internet vinden en indexeren. Indexeren betekent dat deze pagina’s in de zoekresultaten worden opgenomen en de gebruiker ze dus kan vinden via de zoekmachine. Met een Do Follow link geef je de zoekmachine bots toestemming om dat linkje te volgen. Bij een No Follow link geef je de bot juist aan deze niet verder te hoeven volgen. Voor een gevarieerd backlinkprofiel is het belangrijk om zowel Do Follow en No Follow links te hebben, omdat dit natuurlijk overkomt. Echter, belangrijk is wel om te weten dat bij een No Follow link er ook geen waarde via dit linkje overgedragen naar de pagina.

Anchor tekst

De anchor tekst is het stukje tekst waar de hyperlink op geplakt zit. Je hebt dit vast en zeker wel eens voorbij zien komen. De tekst wordt dan meestal blauw en/of onderstreept, en wanneer je erop klikt wordt er een nieuwe pagina geopend. Voor een gevarieerd backlinkprofiel is het van belang om niet de hele tijd hetzelfde woord te gebruiken als anchor tekst, maar hierin te variëren. Meer over verschillende soorten anchor teksten en het op de juiste manier toevoegen van anchor teksten lees je hier.

Aantal verwijzende domeinen

Het aantal verwijzende domeinen zijn simpelweg de verschillende websites die linken naar jouw websites. Dit is dus iets anders dan het totaal aantal backlinks, want er kunnen immers meerdere links van hetzelfde domein naar jouw website gaan. Dennis Akkerman, CEO van Seeders zegt: “Google zegt zelf dat het aantal domeinen niet uitmaakt voor je ranking. Wij zien echter zelf wel een sterke correlatie tussen de hoeveelheid refererende domeinen en de positie in de zoekmachines.” Je moet het zo zien: een link is als het ware een aanbeveling naar jouw website. Wanneer alle aanbevelingen van hetzelfde domein komen, komt dit natuurlijk minder sterk over dan wanneer ze van verschillende domeinen komen. Een kanttekening hierbij is dat de domeinen gerelateerd moeten zijn aan jouw website. Wanneer een domein dat gaat over voedsel voor huisdieren linkt naar jouw website dat gaat over autoverzekeringen, dan komt dit niet geloofwaardig over, en kunnen zoekmachines dit als spam gaan zien.

Hoe werkt linkbuilding?

Nu je meer weet over wat linkbuilding is, vraag je je misschien af hoe dat nou eigenlijk in zijn werk gaat. Wij vroegen Thomas om ons uit te leggen hoe zo’n traject verloopt “Zodra een klant interesse heeft in linkbuilding doen wij een zoekwoordenonderzoek. Wij kijken waar de klant op gevonden wordt of op gevonden wil worden. Daarna doen we een concurrentie analyse en geven wij de klant advies over welke manier van linkbuilding voor de beste resultaten zorgt. Hierin nemen wij ook een stukje techniek en content mee.” Wanneer de klant heeft besloten om te starten met linkbuilden, wordt er gekeken welke technieken het meeste resultaat gaan opleveren binnen het budget van de klant. Een combinatie van meerdere technieken wordt dan toegepast om een natuurlijk backlinkprofiel te creëren. 

Hoe zet je linkbuilding in voor jouw website?

Voor elk bedrijf dat organisch beter gevonden wil worden is linkbuilding interessant. Victor legt uit: “Je moet kijken wat jouw website nodig heeft en dan een partij vinden die je hierbij kan helpen en die goed bij je past. Vooral wanneer de concurrentie veel met linkbuilding bezig is, moet je dit ook doen om niet achter te blijven.” Toch is voor sommige bedrijven linkbuilding relevanter dan voor andere bedrijven. Het is namelijk belangrijk om goed te kijken naar de branche of sector van het bedrijf. “Voor online webshops of e-commerce is linkbuilding heel belangrijk, maar voor bijvoorbeeld de horeca kan het minder relevant zijn, omdat het algoritme daar vooral gebaseerd is op locatie.” vertelt Thomas. Naast dat het dus goed is om te kijken wat de concurrentie doet en hier in mee te gaan, kijk je ook specifiek naar je eigen bedrijf los van de concurrentie om te focussen op wat echt nodig is voor jouw website. 

linkbuilding

Verschillende manieren van linkbuilding

Er bestaan twee manieren van linkbuilding die beiden even waardevol zijn in het versterken van jouw positie. Hieronder worden beide manieren in detail uitgelegd. 

Interne linkbuilding

Met interne linkbuilding verwijs je vanuit je eigen website naar een andere pagina op je website. Je maakt gebruik van interne links en je eigen autoriteit. Interne linkbuilding heeft verschillende voordelen. Zo zorgt het voor een gebruiksvriendelijkere website, klanten kunnen beter navigeren op je website en dit is een heel belangrijk aspect voor Google. Daarnaast zorgt het voor een goede structuur en kan dit het bouncepercentage (het aantal bezoekers die je website verlaten na het bezoeken van maar één pagina) verlagen. 

Externe linkbuilding

Externe linkbuilding is het gebruik van backlinks zoals eerder al beschreven. Hier verwijs je vanaf een externe website naar je eigen website en kijk je dus naar de autoriteit en relevantie van deze externe website. Hierbij moet je letten op het natuurlijk opbouwen van een backlinkprofiel. Een tip van Thomas: “Zorg er als onderneming voor dat de interne linkbuilding van je website sterk is voordat je met externe linkbuilding begint. Daarnaast is het beter om externe linkbuilding uit te besteden aan een partij die hier verstand van heeft. Zo weet je zeker dat het er niet bij inschiet en het op een natuurlijke manier gedaan wordt.”

Waarom is linkbuilding belangrijk in 2022

Het linkbuilding landschap is constant in beweging en de kunst is om met deze veranderingen mee te bewegen. Het Google algoritme ontwikkelt zich constant en weet steeds beter het onderscheid te maken tussen kwantitatieve en kwalitatieve links. Om die reden worden kwalitatieve links steeds meer gewaardeerd en dus steeds belangrijker. Ook onze linkbuilding experts geven aan: “Linkbuilding is door de jaren heen veranderd, maar werkt nog altijd. Google straft je niet eens als je slechte linkbuilding doet, ze negeren het gewoon. Zonder linkbuilding kun je de concurrentie nooit bijblijven of inhalen. Het is en blijft een van de belangrijkste factoren voor rankings.” Echter, Google en andere zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van spammy copywriting en linkbuilding. Een bekende grap in de SEO wereld is

“A SEO expert walks into a bar, bars, beer garden, hangout, lounge, night club, mini bar, bar tool, tavern, pub, beer, wine, whiskey…”

Websites plaatsten zoveel mogelijk gerelateerde zoekwoorden op één pagina om hogere rankings te krijgen op meerdere zoekwoorden. Soms maakten ze linkjes of zoekwoorden zelfs wit op een witte achtergrond, zodat gebruikers deze niet konden zien. Deze manier van linkbuilden is tegenwoordig erg achterhaald, maar ook  linkbuilding methodes die nu nog wel worden gebruikt, zoals links kopen, worden hoogst waarschijnlijk obsoleet in de toekomst. Daarom is het steeds belangrijker om te focussen op kwalitatieve links en het gebruiken van nieuwe creatieve linkbuilding strategieën. 

Linkbuilding strategieën in 2022

Er zijn veel verschillende manieren en strategieën voor linkbuilding. In dit hoofdstuk beschrijven we wat volgens Seeders de linkbuilding strategieën zijn die in 2022 het meest relevant zijn.

Digital PR

Volgens Dennis Akkerman, CEO van Seeders, zal Digital PR in de toekomst steeds belangrijker worden voor linkbuilding. Het is volgens hem een meer creatieve vorm van linkbuilding omdat je met uniek en nieuwswaardige content moet komen. “Digital PR zorgt voor echte autoriteit. Autoriteit die je niet simpelweg kan krijgen door te betalen voor links en artikelen”, zegt Dennis.

Bij Digital PR is het als bedrijf belangrijk dat je goede banden opbouwt met journalisten. Dit is een win win situatie voor beide partijen. “In het digitale tijdperk consumeren mensen online content steeds rapper. Hierdoor komen journalisten onder druk te staan om sneller met nieuw en interessant materiaal te komen”, aldus Dennis. Bedrijven kunnen journalisten hierbij helpen door ze sterke content aan te bieden. In ruil daarvoor vraag je de journalist een link te plaatsen naar het originele artikel dat op jouw website staat. Gezien nieuwswebsites meestal een hoge autoriteit hebben, zal dit jouw website flink ten goede doen.

Hoe je nieuwswaardige content creëert? Dennis: “Kijk naar wat er in het nieuws speelt en hoe jouw bedrijf hier op in kan spelen. Is er niks, kom dan zelf met een nieuwtje.” Bij nieuws draait het om feitelijke informatie, het liefst ondersteund met harde data. Wellicht kun je interne data gebruiken of data kan vergaren, door bijvoorbeeld zelf een onderzoek te doen of samen te werken met een onderzoeksbureau.

Tiered linkbuilding

Bij Tiered linkbuilding bouw je geen links naar je eigen website, maar naar een externe pagina die naar jouw website verwijst. Wanneer je een link naar jouw website bouwt, bijvoorbeeld via een blog op een extern domein. Dan kan je ook nog links bouwen naar het desbetreffende blog, waardoor het linkje van die blog weer sterker wordt. “Je verhoogd dus niet het aantal verwijzende domeinen, maar je zorgt er wel voor dat Google het desbetreffende blog hoger waardeert”, zegt Victor. “Hierdoor wordt het linkje van die blog naar jouw website sterker en creëer je verschillende lagen in links, ook wel tiers genoemd.”

Outreach naar publishers

Bij outreach naar publishers gaat het vooral om linkbuilding in de vorm van blogs. Je schrijft daarbij een artikel en vraagt daarna aan de publisher om deze te plaatsen op hun website. Je zorgt voor een goede samenwerking, waardoor zij relevante content op hun website krijgen en jij één of twee linkjes in het blog naar jouw website toe. Dat is dus een win win situatie.

Gastbloggen

Bij outreach bestaat er de kans dat de publisher vraagt om een bijdrage voor het plaatsen van de link naar jouw website. Bij gastbloggen is dit niet het geval, en gaat het nog meer om een sterke samenwerking met de redactie of publisher van het domein waar je een link wil plaatsen. Je schrijft in overleg een relevant artikel voor hun domein en in ruil daarvoor plaatsen zij een link naar jouw website. Gastbloggen is wat tijdrovender dan outreach omdat het meer moeite kost om een dergelijke samenwerking tot stand te brengen, en je artikel inhoudelijk heel sterk moet zijn.

Link reclamation

Bij Link reclamation claim je een link die in het verleden is geplaatst maar verloren is gegaan. De Site Explorer in Ahrefs is hierbij een handige tool om dit mee op te sporen. Er zijn meerdere redenen waarom een link verloren kan gaan. Het is belangrijk om het verschil hier tussen te weten, om te weten hoe je het beste de link kan terugvorderen. 

  • De pagina bestaat niet meer (404-error)
  • Het domein heeft jouw link verwijdert
  • De pagina wordt geredirect (301)
  • De pagina is niet meer geïndexeerd in Google

Linkruilen

Bij linkruilen ruil je een link met een domein waar je een goede samenwerking mee hebt. In dit geval wil jij een link plaatsen op het domein dat zij beheren, en zij op het domein dat jij beheert. Dit klinkt makkelijk, maar je kan niet zomaar met elk domein een link ruilen. Dit werkt alleen met domeinen met wie je een duidelijke samenwerking hebt en die gerelateerd zijn aan jou. Een veelgebruikte methode hierbij is three-way-linking. “In dit geval heb jij of je linkpartner twee domeinen in beheer. Site A verwijst dan naar site B, site B verwijst naar site C, en site C verwijst weer naar site A,” aldus Victor.

three way linking

Links van influencers

Dit gebeurt tegenwoordig veel. Er zijn veel partijen die influencers betalen om hun te vertegenwoordigen en naar hun website te linken. Deze links zullen dan ook voornamelijk afkomstig zijn van sociale media kanalen zoals Youtube of Instagram. Dit is een mooie manier om traffic naar jouw website te genereren, om naamsbekendheid te krijgen, en een gevarieerd backlinkprofiel te creëren. Er is wel een kanttekening bij deze vorm van linkbuilding. “Social media links zijn over het algemeen nofollow links. Dit betekent dat er geen waarde door het linkje heen gaan”, zegt Victor. “Het is goed voor het backlinkprofiel, maar het gaat niet één op één effect hebben op je rankings in de zoekresultaten.”

Links van product testers

In dit geval stuur je je product op naar een tester en schrijft diegene er vervolgens een review over, met een linkje erbij. Verwar dit niet met het plaatsen van een review op bijvoorbeeld Yelp of Bol.com. Victor: “ Bij een product tester is het van belang dat diegene een eigen website heeft, want dit verhoogd het aantal verwijzende domeinen naar jouw website.”

Skyscraper linkbuilding

Bij skyscraper linkbuilding kijk je naar de online content die is geplaatst door een concurrent, en waar ze goed mee scoren. Vervolgens maak je een gelijksoortig artikel, maar dan nog beter. Daarna kan je de websites die naar het oorspronkelijke artikel verwijzen benaderen om te vragen of ze naar jouw -nog betere- artikel willen verwijzen.

Update linkbuilding

Dit lijkt op skyscraper linkbuilding, maar dan over content die je zelf in het verleden hebt geschreven. Je schrijft dan een nieuwe, meer up-to-date versie van dat artikel. “Stel je voor je hebt een artikel geschreven voor frankwatching over linkbuilding in 2020, en je hebt nu een nieuw artikel over 2022. Dan benader je het domein met de vraag of ze het nieuwe artikel willen plaatsen,” aldus Victor.

Tools voor linkbuilding

Omdat linkbuilding zonder deze tools vrijwel onmogelijk is, zetten we de drie meest belangrijke tools voor je op een rijtje. Met deze tools kan je onder andere de kwaliteit van de links bepalen, je eigen backlink profiel of die van de concurrent analyseren en zoekwoordenonderzoek doen.

Moz

MOZ is het wereldwijde SEO platform dat het Google algoritme nabootst en aan de hand hiervan een rapportcijfer geeft. Dit is op een schaal van 1 t/m 100. Hierbij worden de Domein Autoriteit (DA) en de Pagina Autoriteit (PA) gemeten. MOZ is een goede oplossing om gemakkelijk zoekmachine optimalisatie uit te voeren, vooral als optimalisatie in eigen beheer wordt gedaan. MOZ is een onmisbare tool bij linkbuilding, het is een van de pijlers om domeinen en links te analyseren en te kwalificeren voor jouw domein. 

Waar bestaat Domein Autoriteit uit?

  • Het aantal linkende domeinen
  • Het totaal aantal links
  • MOZ rank (aantal kwalitatieve links)
  • MOZtrust (kwaliteit van de links)

Waar bestaat Pagina Autoriteit uit?

  • Een voorspelling van de ranking kracht van een pagina
  • Komt tot stand door machine learning en informatie vanaf het DA algorithme 
  • Zeer bewerkbaar

Majestic

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO, daarvoor leent Majestic zich dan ook perfect om verdere onderzoeken en deep dives te doen. Majestic is geen totaal oplossing en biedt minder uitgebreide tooling als bijvoorbeeld een Ahrefs of MOZ, maar op gebied van linkbuilding biedt het onder andere de optie om actief backlinks te verzamelen en te monitoren. Majestic meet, net als alle andere tooling de kwaliteit van een domein of link. Deze kwaliteitsscore bestaat uit Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF).

Waar bestaat Trust Flow uit?

  • De betrouwbaarheid van een website aan de hand van het aantal betrouwbare links naar jouw website. Hoe meer betrouwbare links, hoe hoger de score

Waar bestaat Citation Flow uit?

  • Citation Flow is een metric gebaseerd op het aantal backlinks dat verwijst naar je website
  • Hoe meer links er verwijzen naar je website hoe hoger de citation flow
  • Wanneer een backlink zelf ook een hoge citation flow heeft, weegt deze backlink zwaarder en heeft de backlink dus meer invloed op de citation flow van jouw website

Ahrefs

Als we kijken naar alle beschikbare tooling voor linkbuilding in 2022 dan zal wederom Ahrefs de beste keuze zijn. Naast de opties om rankings bij te houden, backlinks te crawlen en  SEO optimalisaties uit te voeren is Ahrefs de Tool om complete backlink analyses uit te voeren voor jouw domein. Waar een complete totaaloplossing voor SEO en linkbuilding niet bestaat komt Ahrefs hier aardig dicht bij in de buurt. De tool meet ook metrics van websites aan de hand van Domain Rating (DR) en URL Rating (UR), dit is een goede indicatie om meer te weten te komen over de kwaliteit van een domein of backlink.

Domain rating

  • De kracht van een linkprofiel van het complete domein
  • Diversiteit, kwaliteit en kwantiteit van de links die doorverwijzen bepalen de score

URL rating

  • De kwaliteit van je linkprofiel op pagina niveau