Vaktermen binnen Linkbuilding

Domein Autoriteit:

De domein autoriteit (afgekort DA) is een kengetal en geeft aan hoe groot de kans is dat het domein in de zoekmachine-resultaten pagina (SERP) gaat scoren. Dit zegt uiteraard iets over de relevantie en autoriteit ten opzichte van online concurrenten. Het kengetal is geïntroduceerd door het Amerikaanse Moz en is berekend op een schaal van 1 t/m 100. Hoe hoger de score uitvalt, des te hoger de Domein Autoriteit zal uitvallen.

Backlink:

Een backlink is een verwijzing van andere/externe website (dus buiten het eigen domein) naar jouw eigen website. Voorbeeld: website A verwijst met een uitgaande link in een artikel naar website B. Website B ontvangt een backlink. Het stukje ‘back’ in het woord slaat aan op het externe gedeelte (dus vanuit een andere website).

Anchor tekst:

Een anchor tekst is een stuk tekst, wat bestaat uit één of meerdere woorden, die je aan een link meegeeft. Het meeste bekende voorbeeld is de ‘Klik hier-variant.’ Wanneer een bezoeker op de tekst ‘’klik hier’’ klikt, wordt hij of zij geleid naar een andere pagina binnen het domein (interne link) of een andere website (externe link). De tekst ‘klik hier’ is in deze situatie de anchor tekst.

Naked link:

de anchor tekst is exact hetzelfde als wat er in de URL-balk van de browser zal verschijnen. Een naked link zie je vooral terug op pagina’s die met een externe link naar een bron verwijzen. Denk hierbij aan ‘Bron: https://seeders.nl/’

Branded Link:

Een branded (merknaam) link is een anchor tekst gebaseerd op de naam van het domein, merk of product. Het is verkorte versie van de naked link. Het is herkenbaarder en makkelijk te onthouden. Voorbeelden van branded links zijn: Seeders, Seeders.nl of www.seeders.nl.

Commerciële links:

Een commerciële link herken je aan de tekst waarmee gerefereerd wordt. In bijna alle gevallen bevat dit een zoekwoord waar mensen op zoeken en hebben deze zoekwoorden veel (omzet)waarde voor ondernemingen. Denk hierbij aan ‘Schoenen kopen’ of ‘zwarte paraplu’.

DoFollow backlink:

Dofollow backlinks dragen een stukje waarde van de ene (externe) website door naar de website waarnaar verwezen wordt. Dit is tevens een deel van linkjuice. Het linkje verspreid waarde naar een pagina binnen je website. Naarmate een website meer dofollow backlinks krijgt, stijgt de autoriteit van het domein waardoor Google het domein als waardevol en relevant ziet.

NoFollow backlink:

Deze link krijgt een no-index code mee, waardoor de Googlebot de link niet meetelt/crawlt. Wanneer je deze link ontvangt van een externe website, ontvang je geen waarde van de verwijzende website. Een sterk linkprofiel is in zijn totaliteit echter wel opgebouwd met een klein gedeelte no-follow links waardoor deze links wel waardevol zijn. Een linkprofiel wat enkel is opgebouwd is uit follow-links ziet Google als onnatuurlijk.

Spamscore:

De spamscore is een score van 0 t/m 17 die aangeeft in hoeverre je site gezien wordt als spammy. De score is uitgegeven door Moz. Hoe hoger deze score is, hoe groter de kans dat je website een penalty van Google kan ontvangen. Je wil geen backlinks ontvangen van websites met een hoge spamscore.

White label linkbuilding:

Het proces neemt een vorm van outsourcing aan. Een derde partij (vaak een agency) voert de linkbuilding uit en de partij die direct in contact staat met de klant profiteert ervan, omdat de partij kan menen het werk zelf uit te voeren. Voor de eindklant is onduidelijk welke partij de werkzaamheden uitvoert. De derde partij kan in naam van een andere partij rapportages uitbrengen.

VRAGEN OF OPMERKINGEN?
NEEM GERUST CONTACT MET ONS OP

Contact opnemen

ecommerce-growth-hacking-experts-seeders