De impact van de Google E-A-T voor jouw bedrijf

De zomer van 2021 stond in het teken van Google updates. Dit heeft voor veel bedrijven invloed gehad op de zoekposities op de resultatenpagina van Google. In een eerder geschreven artikel deden wij verhaal over deze updates. Buiten deze update om blijft het belangrijk om je website beter te maken. Een richtlijn van Google die daarop inspeelt is de E-A-T. Voor veel websites valt hier nog winst te boeken.

Wat is E-A-T en waarom is het belangrijk?

De E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness en is een door Google gelanceerde richtlijn om informatie op het wereldwijde web beter te classificeren. Wanneer een website aan de E-A-T-richtlijnen voldoet, beoordeelt Google de pagina of website beter in Google rankings. 

Voor wie geldt de E-A-T?

In eerste instantie zou je denken dat de E-A-T in een sector waarbij kwalitatieve informatie een grote rol speelt belangrijker is. Dit is vaak niet zo. Het principe van de E-A-T geldt ook in andere sectoren zoals de fashion- of woonsector. Als voorbeeld: niet iedereen heeft het vermogen om goed gitaar te spelen. Als leraar heb je dus de expertise nodig om dit aan je ‘’studenten’’ te demonstreren. 

 

Het E-A-T principe geldt voornamelijk voor websites met het gedachtegoed Your Money, Your Life (YMYL). Dit zijn websites die met hun producten of diensten invloed kunnen uitoefenen op de welzijn van een mens. Alle branches en sectoren kunnen dus negatieve invloeden (bijvoorbeeld daling in de rankings) van het E-A-T principe verwachten wanneer ze een lage paginascore hebben.

 

Hoe verbeter ik de scores van pagina’s voor de E-A-T?

Eén van de belangrijkste principes van de E-A-T is het bedienen van de bezoeker met kwalitatief heldere en volledige content waardoor er aan de behoeftes van de bezoeker wordt voldaan.  Deze voldoening kan op meerdere manieren bereikt worden. Jij als eigenaar van een website of webshop, die meer aan de E-A-T wil voldoen, kan overwegen om de volgende zaken van je website of belangrijkste webpagina’s onder de loep te nemen:

 

Reviews & FAQ’s

Diepgaande en helder beschreven reviews van bestaande klanten dragen in positieve mate bij aan voldoening voor potentieel geïnteresseerden voor je product of dienst. Men koopt liever geen kat in de zak en oriënteren zich meer op een product wanneer er een bepaalde onzekerheid optreedt. 

 

Ook FAQ’s waarin vragen van andere (potentiële) klanten of bezoekers worden beantwoord verbeteren de mate van informatievoorziening. Dit heeft op zijn beurt weer een verbetering van de kwaliteit van de pagina tot gevolg.. Om data te verkrijgen voor een scherpe en volledige FAQ kan je gebruik maken van telefonische vragen van klanten, vragen via de chatbox van de website of een zoekwoordonderzoek.

 

Gedetailleerde en volledige productinformatie

Voor technische producten zoals een gasveer en andere producten in de B2B, speelt gedetailleerde productinformatie een belangrijke rol. De kopers van de DMU willen producten van leveranciers goed afwegen, een gedetailleerde en volledige productinformatie is daarbij essentieel. Ook andere informatie, zoals retourneervoorwaarden en algemene voorwaarden, zorgen voor volledige en gedetailleerde productinformatie. Met een interne link vanuit een product- of categoriepagina naar deze voorwaarden kan dit gerealiseerd worden.

Verantwoordelijkheid

Wanneer je informatie op het wereldwijde web consumeert, wil je dit uiteraard lezen van iemand die hier expertise in heeft. Om dit te bereiken zou je een auteursprofiel voor jezelf of de persoon kunnen maken die op regelmatige basis artikelen schrijft. Een voorwaarde hieraan is dat de auteur in de sector ook bekend staat als deskundige. Denk bijvoorbeeld aan een gerenommeerde arts die op de website van zijn/haar ziekenhuis iets vertelt over zijn/haar expertise. Hierdoor bouw je een betere reputatie op voor de auteur, maar voldoe je ook zeker beter aan de E-A-T. 

Dit zijn enkele voorbeelden om beter te voldoen aan het E-A-T principe. Andere factoren, die in verband staan met een betere voldoening voor de bezoeker, zijn altijd goed om te benoemen!

Auteur

Tiemen de Jonge