Hoe we met Digital PR een mediawaarde van € 170.000 hebben gerealiseerd

Ongedierte bestrijden. Dat is wat ze doen en waar ze goed in zijn bij Beestjes Kwijt. Via Beestjes Kwijt wordt elk ongedierteprobleem opgelost door een lokale ongediertebestrijder. Begin 2021 kwam Beestjes Kwijt met een duidelijke businesscase bij Seeders, namelijk: hoe kunnen we op een efficiënte wijze een duurzame langetermijngroei realiseren? Dit was het begin van een  succesvolle samenwerking. Met als tipje van de sluier: meer top 1 posities in Google en meer dan 260 plaatsingen dankzij Digital PR.  

Introductie

Beestjes Kwijt is een landelijk opererend platform voor gecertificeerde ongediertebestrijders. Het koppelt mensen met een ongedierteprobleem aan een bestrijder in de buurt. Beestjes Kwijt is in 2013 opgericht en al ruim 300.000 mensen vonden via Beestjes Kwijt de weg naar een lokale ongediertebestrijder. Het platform heeft een landelijke dekking en werkt samen met 25 vakkundige en ervaren ongediertebestrijders die allen in hun eigen regio actief zijn.

Doelstelling

De doelstelling van Beestjes Kwijt was het vergroten van de zichtbaarheid van het platform. Om in kaart te brengen of dit doel werd behaald, zijn er vier verschillende Key Performance Indicators (KPI) opgesteld. Eén van die KPI’s is het aantal hoogwaardige links bij mediaplatformen waarop veel traffic komt, zoals nieuwswebsites. Een andere KPI was het behalen van minimaal €10.000,- aan mediawaarde per persbericht. Tot slot is de linkwaarde een indicatie van het succes. Hieraan werd een waarde van minimaal €5.000,- per persbericht gehangen. Op basis van deze KPI’s is Seeders aan de slag gegaan met het bepalen van de strategie en het opzetten van een plan van aanpak.

Strategie & uitvoering

Voor een succesvolle uitvoer werd gestart met het samenstellen van een multidisciplinair team, dat zowel uit Beestjes Kwijt als Seeders bestond. In verschillende sessies werden invalshoeken bepaald en er werd een contentplanning opgezet. De volgende stap was het bepalen van databronnen en het uitvoeren van data-analyses. Alle informatie die Beestjes Kwijt binnenkreeg van (potentiële) klanten via zowel de klantenservice als via diverse e-commerce kanalen, werd geanalyseerd.

Aan de hand van een relevante invalshoek en goede data werden de persberichten geschreven. Helemaal op maat, want een persbericht voor regionale media is niet altijd even relevant voor grotere media en andersom. Daarom hebben we meerdere persberichten op maat geschreven met ieder een relevante invalsvalkhoek per platform. De laatste stap, de outreach, resulteerde in succesvolle plaatsingen op relevante platformen met een hoge DA. 

“Dit was het startpunt van een succesvolle samenwerking. Met als tipje van de sluier: meer top 1 posities in Google en meer dan 260 plaatsingen dankzij Digital PR.”

Inzet digital PR

Digital PR is linkbuilding hoe Google het graag ziet. Het zijn organische links, de verwijzingen zijn waardevol en het ontstaat alleen dankzij goede content. Diverse platformen verwijzen vanuit zichzelf – dus zonder dat ze ervoor betaald krijgen – naar een website doordat deze een daadwerkelijke meerwaarde biedt. 

Met Digital PR is het mogelijk om plaatsingen te verkrijgen op platformen die normaal gesproken onbereikbaar zijn. Veel grote platformen en nieuwswebsites doen niet aan linkbuilding en als ze dat wel al doen is het vaak onbetaalbaar. Naast dat Digital PR dus zorgt voor waardevolle plaatsingen, zorgt het ook voor exposure. Beestjes Kwijt kreeg dankzij PR meer naamsbekendheid. Ook is het dé manier om meer autoriteit te creëren en een expertstatus te claimen. En dat wil je als bedrijf!

Resultaten

Het doel, het vergroten van de online zichtbaarheid van Beestjes Kwijt, is ruim behaald. De inspanningen van onze Digital PR strategie hebben geresulteerd in maar liefst 268 plaatsingen op verschillende platformen. In zijn totaliteit heeft de strategie een mediawaarde van € 170.000 behaald en een linkwaarde van ruim € 85.000. Het behalen van deze KPI’s  draagt weer bij aan het hogere doel: het verkrijgen van meer links met een hogere DA-waarde, het creëren van meer naamsbekendheid en een groei in traffic.

Daarnaast is Beestjes Kwijt ook flink in de zoekresultaten gestegen. Zo zijn er 14 nieuwe top-1-posities, 22 nieuwe top-3-posities én 6 nieuwe top-5-posities ontstaan. Kortom: een mooie verbetering van de online zichtbaarheid.

Conclusie 

Een goede linkbuildingstrategie is onmisbaar bij het creëren van een sterk backlinkprofiel waardoor je belangrijkste zoekwoorden hoog (blijven) ranken. Linkbuilding is niet iets wat je eenmalig opzet. Je zal altijd je strategie actief, up to date moeten houden en moeten zorgen dat je elke maand genoeg kwalitatieve links verzameld. Alleen dan ga je zien dat je hoger rankt in de zoekmachines en blijf je groeien qua autoriteit waardoor je meer kwalitatief verkeer naar de webshop trekt wat uiteindelijk zorgt voor een groei in omzet.  

“Een goede linkbuildingstrategie is onmisbaar bij het creëren van een sterk backlinkprofiel waardoor je belangrijkste zoekwoorden hoog (blijven) ranken. ”

Auteur

Dionne Knooren

Dit artikel is geschreven door Dionne Knooren. In samenwerking met Seeders interviewt ze elke maand één van onze klanten. Ze duikt in de resultaten die er behaald zijn tijdens de samenwerking met Seeders, maar is ook heel nieuwsgierig naar het plan van aanpak en welke strategie er toegepast is om deze resultaten te behalen. Meer weten over Dionne? Bekijk hier haar LinkedIn profiel.