Succescase: Hoe verkrijg je alle top drie posities in jouw branche?

Waar het vroeger nog normaal was om ‘blind’ naar een woonboulevard te gaan om inspiratie op te doen voor je interieur, begint de customer journey tegenwoordig in de zoekmachines. Met het slim inzetten van een SEO strategie kun je zelfs als kleiner meubelbedrijf stand houden in het digitale landschap. Rene Houtman bewijst dat met bijna 20 top drie posities in Google op zijn kern productassortiment.

Rene Houtman heeft zich voornamelijk toegelegd op landelijk wonen. Meubels maken met oude bouwmaterialen, interieuradvies geven en complete keukens ontwerpen. Het bedrijf werkt met een eigen importeur waardoor zij een uniek eindproduct kunnen leveren.

Hoe boks je op tegen de grote meubel- en interieurzaken met marketingbudgetten waar je u tegen zegt?

Het aantal spelers op de meubelmarkt is groot. De ene naam nog groter dan de ander. Er worden met SEO fanatieke pogingen gedaan om op zoekwoorden met een hoog zoekvolume topposities te krijgen. Ook met SEA worden er flinke budgetten geïnvesteerd om zoveel mogelijk verkeer naar de website te trekken.

Linkprofiel vier grote meubelbedrijven (Bron Moz.com/link-explorer)

Na het zien van bovenstaande profielen werd al snel duidelijk dat wij hier goed over moesten nadenken. Hoe ga je ervoor zorgen dat je zonder een groot budget toch resultaten realiseert voor Rene Houtman?

Longtail zoekwoorden & niche producten

Omdat longtail zoekwoorden met wat minder zoekvolume niet zo aantrekkelijk zijn voor de grotere partijen zit er beduidend minder concurrentie op deze zoekwoorden. Terwijl longtail keywords  over het algemeen beter converteren dan shorttail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn langer en dus vaker specifieker dan de korte shorttail zoekwoord variant.  Het voordeel van longtail zoekwoorden is ook dat je ze een stuk nauwkeuriger kan aansluiten bij producten die Rene Houtman verkoopt.

Door met regelmaat een continue stroom aan links te laten verwijzen naar de onderliggende pagina’s van deze zoekwoorden zagen we na verloop van de tijd een stijgende trend op deze woorden. Door ook maandelijks een artikel te plaatsen op een relevant domein brachten we variatie aan in het linkprofiel. Op deze manier zorg je voor een sterker profiel wat eerder opgepakt wordt in de zoekmachines.

Een greep uit de focus waarin je ziet dat het voornamelijk om longtail keywords gaat.
Overzicht van topposities startperiode tot en met nu ( bron: google analyse )

Door maandelijks linkbuildingactiviteiten uit te voeren voor renehoutman.nl zie je dat er een stabiele stijgende lijn ontstaat in zowel het aantal verwijzende domeinen als het aantal verwijzende pagina’s.

Stijging aantal verwijzende domeinen en pagina’s afgelopen jaar ( bron: Ahrefs )

Het organische verkeer is sindsdien ook verdubbeld. Van ongeveer 400 naar 800.

Van beginner naar stabiele topper in de online zoekmachine wereld

Afgelopen jaar heeft Rene houtman een stabiele positie verworven op het gebied van landelijk wonen. De kans dat je renehoutman.nl tegenkomt als je geïnteresseerd bent in landelijk wonen is een stuk groter dan een jaar geleden. Daarmee heeft Rene Houtman zijn bedrijf een stuk sterker gemaakt door niet meer van alleen van een fysieke winkel afhankelijk te zijn.

Het afgelopen jaar heeft bewezen dat er ook voor MKB-bedrijven veel mogelijk is als je linkbuilding slim inzet.

Auteur

Arnout Kleine Deters

Arnout is teamleider van de MKB linkbuilding klanten. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het op- en uitzetten van campagnes bij teamleden, het zelf uitvoeren van linkbuilding campagnes en het verbeteren van de dienstverlening. Daarnaast richt hij zich op een verbindende samenwerking met de klant.