Hoe kom je op positie 1 in Google?
Onderzoek onder 1 miljoen pagina’s

Belangrijke factoren om hoog in Google te komen.

Onlangs heeft MATTHEWBARBY een uitgebreid onderzoek gedaan naar welke factoren belangrijk zijn om hoog in Google te komen. Zij hebben dit onderzocht onder maar liefst 1 miljoen webpagina’s!

Wat blijkt: Een uitgebreid en goed linkprofiel is nog altijd MEGA BELANGRIJK!

Met de nadruk ook op goed, want let wel de type links en de gebruikte name anchors ook ontzettend belangrijk zijn. Je kan ook links krijgen die tegen je werken, dus weet wel wat je hierbij doet.

De resultaten uit het onderzoek:

Hoe kom je op positie 1 in Google - Seeders

1. Verwijzende links naar een website vanaf andere websites zijn nog altijd ontzettend belangrijk. Gemiddeld hebben de top 2 resultaten in Google 38% van het totaal aantal backlinks die alle webpagina’s die op de eerste pagina van Google staan gezamenlijk hebben.

2. Gemiddeld, hoe hoger je op de eerste pagina van Google staat, hoe groter aantal links vanaf verschillende domeinen de webpagina heeft. Webpagina’s die op positie 1 staan hebben gemiddeld maar liefst 168% meer links vanaf unieke domeinen dan websites die op positie 5 staan.

3. Webpagina’s die gebruik maken van HTTPS hebben een positieve correlatie met hogere rankings. 33% van alle pagina’s uit de proef die op positie 1, 2 of 3 stonden maakten gebruik van HTTPS.

4. De ‘anchort text’ (de woorden die in de link staan) van een link is nog altijd van sterke invloed op de positie van een pagina. Webpagina’s die op positie 1 staan hebben gemiddeld in 5.42% van de gevallen het zoekwoord waarop wordt gefocust in de anchor text staan.

5. Webpagina’s die hoog in Google staan hebben vaak kortere pagina titels. De best presterende hebben minder dan 8 woorden in de titel staan.

6. Webpagina’s die het focus zoekwoord in de URL hebben staan, komen hoger in Google dan degene die dit niet hadden.

7. Webpagina’s die het focus zoekwoord in de titel hebben staan, lijken ook hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Van de webpagina’s uit de proef had meer dan 15% van alle pagina’s die op positie 1 staan het zoekwoord in de pagina titel.

8. Van de resultaten van pagina 1 in Google, was de gemiddelde ratio van backlinks t.o.v. linkende domeinen 37:1. Dat betekent dat gemiddeld bij alle pagina’s die op de eerste pagina staan, er 37 unieke domeinen naar deze pagina linken.

9. Websites die bovenaan in Google staan hebben over het algemeen kortere URL’s. De url van de webpagina die bovenaan in Google staat is gemiddeld 59 karakters lang.

Het onderzoek kort samengevat:

1. Meer links betekent hogere posities in Google

2. Backlinks verkrijgen van meerdere unieke domeinen is belangrijk

3. Zoekwoorden in anchor texten zijn belangrijk (maar overdrijf het niet)

4. Kortere paginatitels zijn beter, 8 woorden is optimaal

5. Houd url’s kort, 60 karakters is optimaal

6. Zet je focus zoekwoord in de pagina titel

7. Zet je focus zoekwoord in de url

8. 33% van de webpagina’s in de top 3 gebruikt HTTPS

Zoals je leest blijkt uit het onderzoek dat linkbuilding nog altijd belangrijk zijn voor hoge posities in zoekmachines. Je kan dit zelf bijvoorbeeld doen door waardevolle content en waardevol nieuws te creëren zodat andere websites naar je website linken. Mocht je hierbij hulp wensen neem dan contact met ons op. Seeders is hierin gespecialiseerd.

Bron: https://www.matthewbarby.com/ranking-in-google/

Wil je weten hoe het linkprofiel van jouw website t.o.v. de concurrentie is?