Succescase: Hoe accureviseren.nl 2640% meer verkeer in 24 maanden kreeg

Accureviseren.nl, ontstaan vanuit een idee om kosten te besparen en duurzamer te werk te gaan. In 2016 is de website live gegaan om zoveel mogelijk mensen te voorzien van een gereviseerde fietsaccu op een milieuvriendelijke en kostenbesparende manier. Echter bleven de bezoekers en aanvragen voor het reviseren van een accu beperkt. Seeders zette daarom in 2018 een linkbuilding strategie op die heeft geleid tot mooie resultaten.

Sinds 2010 lopen verschillende klanten fietsenwinkel Hessels2wielers binnen met een versleten fietsaccu. Tot dan toe worden deze accu’s compleet vervangen met kosten die kunnen oplopen tot wel €800,-.  Eigenaar Simon Hessels vermoedt dat dit duurzamer en goedkoper kan en gaat op onderzoek uit. Het blijkt dat bij fabrikanten alleen complete accu’s te koop zijn, terwijl de cellen van de batterij alleen vervangen hoeven worden. Dit is het begin van een nieuw onderdeel in de fietsenwinkel: accureviseren.nl. Het reviseren van een accu is een kostenbesparing voor de klant én beter voor het milieu. In 2016 komt de website online om zo iedereen met een kapotte fietsaccu te helpen. 

Uitdaging: linkbuilding op een juiste manier inzetten om de online vindbaarheid te verhogen

De e-bike is sinds 2008 steeds populairder aan het worden, zie onderstaande grafiek. In 2018 was het aantal nieuw verkochte e-bikes zelfs twee op de vijf fietsen en in 2019 werd een recordaantal e-bikes verkocht (bron: Bovag). Inherent hieraan is natuurlijk ook het aantal accu’s die de deur uit gaan. Deze accu’s hebben een beperkte levensduur en zullen dus op den duur vervangen of gereviseerd moeten worden. Het reviseren is precies waar accureviseren.nl zich mee bezig houdt. Waar de site in 2016 live is gegaan, bleven het aantal bezoekers beperkt en was de online vindbaarheid niet zoals gewenst. De uitdaging hierin was om een juiste linkbuilding strategie op te zetten om de online vindbaarheid van accureviseren.nl te verhogen.

(Trend van het zoekwoord ‘e-bike’. Bron: Google Trends)

Linkbuilding strategie gericht op groei in rankings

Om te beginnen is er vanuit Google Trends en Ahrefs gekeken naar zoekvolumes en relevante zoekwoorden voor Accureviseren.nl. Vervolgens is er een selectie gemaakt van 40 relevante zoekwoorden waar de focus op kwam te liggen. Hierna zijn er onder leiding van Seeders verschillende landingspagina’s aangemaakt voor op de website.

Het idee achter de linkbuilding strategie was het inzetten van relevante kwalitatieve links en het uitbreiden van het aantal verwijzende domeinen. Wij hebben gekozen voor een combinatie van relevante links met enerzijds platformen in de fietsbranche en anderzijds platformen gelieerd aan ouderen. Er zijn kwalitatieve links en verschillende verwijzende domeinen nodig om posities te verbeteren en/of te behouden. Door het vergroten van het aantal kwalitatieve links werd het domein versterkt en de posities op specifieke zoekwoorden omtrent het reviseren van accu’s verbeterd met mooie resultaten.

Op basis van een concurrentieanalyse is bepaald  hoeveel links we verwachten nodig te zijn. Op basis hiervan is er door onze linkbuilding specialisten een pakket samengesteld waarbij we op maandelijkse basis aan de slag zijn gegaan met het versterken van het linkprofiel.

In 24 maanden maar liefst 2640% meer verkeer en 819% stijging in de rankings

De linkbuilding strategie zette accureviseren.nl steviger in Google. In 24 maanden tijd resulteerde dit in een stijging van 819% in z’n totaliteit van alle zoekwoorden en posities. De stijging staat hieronder weergeven in de grafiek.

(Stijging van de rankings in 24 maanden. Bron: analyse)

Door deze linkbuilding strategie heeft het linkprofiel van accureviseren een mooie groei doorgemaakt sinds de start van de campagne. In onderstaande afbeelding is de groei van het aantal verwijzende domeinen naar de website van accureviseren.nl te zien.

(Het aantal verwijzende domeinen. Bron: Ahrefs)

Daarnaast is er ook een mooie stijging te zien in het het aantal zoekwoorden op topposities. Hieronder is te zien dat accureviseren.nl begon met slechts een enkele toppositie en het merendeel van de zoekwoorden op positie 10 of lager stond. Waar er in april 2018 slechts 1 zoekwoord te vinden was in posities 1-3, waren dit er 6 in april 2020.

In de loop der tijd heeft deze linkbuilding strategie geleid tot alleen maar topposities, met dus 6 posities in ranking 1-3 en 7 posities in ranking 4-10.

(Stijging aantal topposities in 24 maanden. Bron: analyse)

Het verkeer op de website van accureviseren.nl is fors gestegen sinds de start van de linkbuilding campagne in april 2018. De stijging van het verkeer op de website was maarliefst 2640%! In onderstaande grafiek staat de stijging mooi weergegeven sinds april 2018.

(Stijging van het verkeer. Bron: Ahrefs)

Een relatief beperkte investering, met grote resultaten!

De linkbuilding strategie die ingezet is om meer verkeer op de website van accureviseren.nl te krijgen, resulteerde in mooie resultaten. Zo staan alle gekozen relevante zoekwoorden in topposities en is het geschatte verkeer op de website significant gestegen. Ondanks een relatief ‘kleine campagne’ zijn er dus enorme resultaten haalbaar.

Auteur

Dinand Kragt

Dinand houdt zich bezig met het verbeteren van de online zichtbaarheid van onze klanten. Hij is gespecialiseerd in het opzetten, onderhouden en beheren van linkbuildingcampagnes voor verschillende klanten. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het uitvoeren van SEO optimalisatie werkzaamheden.