Groei van 42% door middel van referring domains, voor Koffievoordeel

Koffie verkopen die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en ervoor zorgen dat elke koffiedrinker de perfecte koffie kan vinden in hun assortiment; dat is waar Koffievoordeel voor staat. Om te zorgen dat nog meer klanten alle voordelen van Koffievoordeel kunnen ontdekken, is een sterke SEO-positie van levensbelang. Zeker gezien de sterke concurrentie. Daarom hebben ze een samenwerking opgezocht met Seeders. En met succes! De afgelopen acht maanden hebben we een stijging van maar liefst 42% van het aantal referring domains bereikt en hebben we ervoor gezorgd dat de belangrijkste zoekwoorden zijn gestegen met maar liefst 62%. 

Koffievoordeel.nl is onderdeel van e-Luscious. Een snelgroeiende e-commerce organisatie in de wijn-, koffie- en sinds kort ook dierenvoeding branche. Koffievoordeel is voor iedereen die zielsveel houdt van koffie. Daarom verkopen ze alleen de allerlekkerste koffie, bieden ze hoogwaardige service aan en spelen ze in op het gemak van mensen.

“De afgelopen acht maanden hebben we een stijging van maar liefst 42% van het aantal referring domains bereikt en hebben we ervoor gezorgd dat de belangrijkste zoekwoorden zijn gestegen met maar liefst 62%.”

Aanleiding

Het implementeren van een gedegen linkbuilding strategie kost veel tijd. Daar kwamen ze bij Koffievoordeel al snel achter. Het behouden – en sterker nog -verbeteren van huidige SEO-posities is niet iets wat je ‘even’ doet. Het vergt toewijding van SEO- en linkbuilding specialisten; er moet kwalitatieve SEO-content geschreven worden, er moet goed nagedacht worden over de anchor tekst i.c.m. de link en er moet zorgvuldig gecheckt worden waar de content uiteindelijk geplaatst gaat worden. Dit alles draagt bij aan een sterk backlink profiel waardoor Koffievoordeel uiteindelijk beter rankt op hun belangrijkste zoekwoorden.  

Optimalisatie SEO

Voordat Seeders aan de slag ging met het optimaliseren van de zoekmachine posities van Koffievoordeel, heeft er een SEO-audit plaatsgevonden. Dan kijken we naar de huidige rankings, maar ook naar de kansen en optimalisatie mogelijkheden. Uit deze audit bleek dat de techniek van de website op orde was en dat ze al een redelijk sterk backlink profiel hadden opgebouwd. Maar door de sterke concurrentie is het extra belangrijk om dit profiel te blijven voeden met kwalitatieve links, om zo de autoriteit van de website te blijven verbeteren. Daarom zijn we begonnen met het opzetten van een linkbuildingstrategie. In afstemming met Koffievoordeel is er een zoekwoordenfocuslijst opgesteld, zijn er dashboards ontwikkeld doelstellingen geformuleerd. 

Aan de hand van de zoekwoordenfocuslijst is Seeders gestart met het verder uitwerken van de strategie en het bepalen van de werkwijze. Daaruit is onder andere naar voren gekomen dat wij elke maand acht SEO geoptimaliseerde artikelen schrijven inclusief een zorgvuldige selectie van de juiste link i.c.m. de anchor tekst. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze artikelen op kwalitatief goede websites geplaatst worden die niet alleen relevant zijn, maar ook een minimale domein autoriteit (DA) van 30 hebben. 

Naast deze kwalitatieve links, plaatsen we ook links op partner websites en/of startpagina websites, om zo te blijven bouwen aan de autoriteit. Dit zorgt er voor dat de belangrijkste zoekwoorden van Koffievoordeel hoger ranken en het aantal referring domains stijgt. Voor sommige koffie-merkpagina’s hebben we een dermate sterke autoriteit gerealiseerd dat Koffievoordeel hoger rankt dan het merk zelf.

13 nieuwe focus zoekwoorden in de top 3

Deze aanpak heeft ertoe geleid dat Koffievoordeel binnen acht maanden een sterke groei heeft gerealiseerd op het gebied van focus zoekwoorden wat zorgt voor meer autoriteit en meer organisch zoekverkeer. 

Dit ziet concreet als volgt uit:

  • 6 nieuwe top 1 keywords
  • 7 nieuwe top 3 keywords
  • 6 nieuwe top 5 keywords
  • 6 nieuwe top 10 keywords

Door structureel elke maand nieuwe kwalitatieve backlinks te verkrijgen, hebben we daarnaast ook een groei van maar liefst 42% van het aantal referring domains weten te realiseren voor Koffievoordeel.

Conclusie 

Een goede linkbuildingstrategie is onmisbaar bij het creëren van een sterk backlinkprofiel waardoor je belangrijkste zoekwoorden hoog (blijven) ranken. Linkbuilding is niet iets wat je eenmalig opzet. Je zal altijd je strategie actief, up to date moeten houden en moeten zorgen dat je elke maand genoeg kwalitatieve links verzameld. Alleen dan ga je zien dat je hoger rankt in de zoekmachines en blijf je groeien qua autoriteit waardoor je meer kwalitatief verkeer naar de webshop trekt wat uiteindelijk zorgt voor een groei in omzet.  

“Een goede linkbuildingstrategie is onmisbaar bij het creëren van een sterk backlinkprofiel waardoor je belangrijkste zoekwoorden hoog (blijven) ranken. ”

Auteur

Dionne Knooren

Dit artikel is geschreven door Dionne Knooren. In samenwerking met Seeders interviewt ze elke maand één van onze klanten. Ze duikt in de resultaten die er behaald zijn tijdens de samenwerking met Seeders, maar is ook heel nieuwsgierig naar het plan van aanpak en welke strategie er toegepast is om deze resultaten te behalen. Meer weten over Dionne? Bekijk hier haar LinkedIn profiel.