E-mailmarketing: bouwen aan een duurzame klantrelatie

Meer dan de helft van de marketeers ziet dat e-mailmarketing de grootste return on investment oplevert. En dat terwijl e-mailmarketing misschien wel het oudste online marketingkanaal is dat we kennen. In 1972 kwam het eerste e-mailmarketingsysteem op de markt. Het geheim achter het blijvende succes van e-mailmarketing? Goede e-mailmarketing bindt, boeit en behoudt klanten.

Emailmarketing als lead-kanon

Benieuwd hoe we emailmarketing in kunnen zetten om jouw revenue te boosten? Neem snel contact op!

    Binden, boeien en behouden gaat niet vanzelf

    E-mailmarketing is meer dan dagelijks een paar e-mails verzenden. Om klanten te binden, boeien en behouden is een goed uitgekiende strategie nodig. Dat is precies waar Seeders goed in is. We hebben ervaring met diverse e-mailmarketingsystemen en een beproefde aanpak waarin we alle facetten van e-mailmarketing betrekken. Daarbij maakt het niet uit of je net start of dat e-mailmarketing al een vast onderdeel van je strategie is. Jouw e-mailmarketing opstarten of optimaliseren is niet iets wat je helemaal aan Seeders overdraagt, waarbij we je op vaste momenten op de hoogte houden. Wij hebben verstand van e-mailmarketing, maar product- en klantkennis is essentieel voor een e-mailstrategie die klanten bindt, boeit en behoudt. Samenwerking is de sleutel tot een succesvolle strategie.

    Onze gezamenlijke aanpak

    Gericht kiezen

    De eerste stap is kiezen welke e-mails wel en welke e-mails niet interessant zijn. Die keuze hangt onder meer af van het type klanten, de producten of diensten die je verkoopt en wat de lange termijn strategie is. Scherp kiezen is belangrijk omdat e-mailmarketing tijd en inzet vraagt. Niet altijd de e-mails zelf, veel kan geautomatiseerd, maar het opvolgen van de acties die voortkomen uit de e-mailcampagnes kan arbeidsintensief zijn. Het is daarom belangrijk om je te richten op e-mails die klanten het meest binden, boeien en behouden en die voor jou het meeste opleveren. Seeders adviseert je graag bij het nemen van deze belangrijke beslissingen. Zo kunnen we voor iedere campagne de campagne-index in kaart brengen. Die geeft een indicatie hoe groot het effect is van een toekomstige campagne of optimaliseren van een bestaande campagne. De campagne-index is een effectief handvat voor het bepalen van de prioriteit. Campagnes die een groot effect sorteren verdienen uiteraard voorrang.

    Data verzamelen

    Een belangrijke pijler van e-mailmarketing is data. Zonder e-mailadressen geen e-mailmarketing. Maar een e-mailmarketingstrategie die helpt bouwen aan een duurzame, lange termijn relatie met klanten gaat veel verder dan e-mailadressen verzamelen. Om klanten te binden, boeien en behouden is relevantie, zoveel mogelijk op individueel niveau, essentieel. Daarvoor is meer data nodig dan alleen e-mailadressen. Denk bijvoorbeeld aan voor- en achternaam, koophistorie en persoonlijke interesses. We kijken samen welke data momenteel beschikbaar is, welke extra data er eventueel verzameld moet worden en hoe we dat het beste kunnen doen. Soms is het mogelijk om die extra informatie uit het CRM-systeem te halen. Andere keren kiezen we ervoor om een campagne op te zetten die specifiek gericht is op het verzamelen van de ontbrekende data.

    Zoveel mogelijk geautomatiseerd

    Het streven van Seeders is altijd om e-mailmarketing zoveel mogelijk geautomatiseerd te laten verlopen. Als de data accuraat is, zijn geautomatiseerde campagnes zo relevant mogelijk en belangrijker nog: een geautomatiseerde e-mailcampagne is eerder winstgevend omdat die minder arbeidsintensief is. De meest e-mailmarketingsystemen bieden koppelingen aan met veel gebruikte contentmanagementsystemen en CRM-systemen. Wij zorgen, eventueel in samenwerking met een programmeur, voor een goede, stabiele koppeling. Zo beschik je altijd over de goede data, wordt de arbeidsintensiviteit tot het minimum beperkt en is de campagne zo relevant mogelijk voor de doelgroep.

    Templates ontwikkelen

    Het werk achter de schermen is gedaan: de structuur en de dataverzameling staan. Tijd om het decor aan te kleden. De templates zijn de eerste indruk die de doelgroep van je merk of bedrijf krijgt. Die moet goed zijn. Seeders kan de templates desgewenst ontwikkelen. Een goed template is herkenbaar, past bij de uitstraling van het merk of bedrijf en sluit aan bij het doel van de e-mail. Daarnaast is het belangrijk dat de templates op ieder device goed te gebruiken zijn: 46 procent van alle e-mails wordt geopend op mobiel.

    Evalueren aan de hand van data

    Nadat een campagne verstuurd is, is het belangrijk om de effectiviteit ervan te evalueren. Reacties van ontvangers zijn een belangrijke graadmeter, maar vaak zijn de inzichten die uit de data komen nog interessanter. Wij zetten de data om naar concrete informatie en analyseren die informatie. Op basis daarvan kunnen we volgende campagnes verder optimaliseren. Naast de data uit het e-mailmarketingprogramma koppelen we de e-mails ook met Google Analytics. Daardoor wordt inzichtelijk welk aandeel e-mailmarketing heeft in de totale verkeersstroom naar jouw website of webshop. Ben je benieuwd hoe goed het lukt om klanten te binden, boeien en behouden? Door de koppeling met Google Analytics heb je ook inzicht in hoeveel terugkerende bezoekers de e-mailcampagnes opleveren.