Digital PR

Digital PR is een van de belangrijkste SEO-technieken om te bouwen aan je online imago, zichtbaarheid en backlinkprofiel. Seeders heeft een eigen PR-strategie ontwikkeld om persberichten met nieuwswaarde te creëren waarvan de resultaten meetbaar zijn. Met data als ons goud creëren wij content met een rake invalshoek waar de media niet omheen kan. Dit resulteert in extra exposure, sterke branded backlinks en betere organische rankings.

Ik wil digitaal groeien!

    Scoren met Digital PR

    Benieuwd naar hoe we jouw online zichtbaarheid vergroten? Ontdek het tijdens een gratis brainstormsessie!

    Wat is online PR?

    Digital PR wordt ook wel online PR genoemd omdat de focus ligt op online. Met online PR oefen je technieken uit om publiciteit in de media te krijgen. Welke technieken daarvoor gebruikt worden en wat voor publiciteit verschilt natuurlijk aan de hand van de doelen. Voor online PR houden wij de volgende definitie aan:

    ‘’Online PR is de meest ideale linkbuilding techniek waarbij we de perfecte combinatie maken tussen goede content onderbouwd met inhoudelijke, actuele en aansprekende data.’’

    Met een scherpe invalshoek, een sterke landingspagina, de perfecte  timing en mooie infographics zorgen we ervoor dat jullie nieuws opvalt in de media. Denk hierbij aan grote landelijke media, een online magazine voor techneuten, een lokale nieuwssite of een sociale media uiting van een bekende influencer. Door persberichten met nieuwswaarde te creëren brengen wij jouw boodschap onder de aandacht bij de juiste journalisten én versterken we jouw backlinkprofiel.

    pr-strategie

    Ons voorbeeld van doeltreffende online PR

    Voor de klant Beestjes Kwijt hebben we online PR-campagne ontwikkelt. Beestjes Kwijt is een platform waar gecertificeerde ongediertebestrijders in de buurt zijn aangesloten. De doelstelling van de campagne is het verkrijgen van mediawaarde, backlinks met een hoge DA-waarde en groei binnen Google. Onze PR-campagne was succesvol en behaalde:

    icon-nieuwswaarde

    €170.000 aan mediawaarde

    icon-plaatsingen

    268 plaatsingen

    icon-nr-1-posities

    14 nieuwe top-1 posities

    Wat we voor anderen gerealiseerd hebben

    Voor uiteenlopende bedrijven hebben we succesvolle PR-strategieën opgezet met al honderden online PR-plaatsingen als resultaat. Wij geloven dat elk bedrijf interessant is voor de media. De basis is en blijft data. Vervolgens is het een kwestie van een treffende invalshoek, een goed verhaal en de juiste medialijst.

    pexels-eduardo-dutra-2115217

    Bijna €100.000 mediawaarde voor Prijsvergelijken.nl met Digital PR

    Prijsvergelijken.nl is een vergelijkingssite waarop prijzen vergeleken kunnen worden van tv-, internet- en mobiele abonnementen. Consumenten kunnen terecht bij Prijsvergelijken voor het vinden van het voordeligste telecom abonnement. Bijna 40.000 [...]

    pexels-pixabay-265087

    Met inspelen op de actualiteit meer dan honderd links gescoord voor Seeders

    Seeders is niet alleen actief voor klanten. Ook onze eigen Seeders Digital PR-machine draait op volle toeren. Het doel van onze Digital PR is naast hoogwaardige links vergaren ook het [...]

    .jpg

    Hoe we met Digital PR een mediawaarde van € 170.000 hebben gerealiseerd

    Dionne Knooren Dit artikel is geschreven door Dionne Knooren. In samenwerking met Seeders interviewt ze elke maand één van onze klanten. Ze duikt in de resultaten die er behaald zijn […]

    Voordelen van online PR

    Verschijnen in de media is niet makkelijk. Journalisten en influencers worden dagelijks overspoelt met persberichten en nieuws. Resultaten halen met online PR is onze specialiteit. Lees snel verder wat Digital PR voor jouw bedrijf kan betekenen.

    Unieke backlinks naar je domein

    Nieuwswebsites refereren in hun eigen berichtgeving met een hyperlink naar jouw website. Hierdoor ontvang jij een backlink. Dit is echter niet zo maar een backlink. Een nieuwswebsite met landelijke bekendheid scoort vaak zeer goed in traffic, Domain Autoriteit en Trust Flow. Dit type backlinks zijn daarnaast niet te kopiëren. Wanneer jij dit soort type backlinks verkrijgt, zie je dit zeker terug in je SEO-resultaten!

    Meer verkeer naar je website

    Online PR is daarnaast een goede manier om extra traffic naar je website te krijgen. De landingspagina wordt gedeeld in de media, waardoor er ook op geklikt gaat worden: win-win! Ook worden persberichten die aanspreken in de media veelvuldig gedeeld op sociale media. Via die kanalen is de kans op extra bereik voor jouw website dus ook groot!

    Boost in merkvertrouwen

    Het vertrouwen van een bedrijf in de sector wordt daarnaast ook groter. Dit is echter wel afhankelijk van de branche waarin je opereert. Als een bedrijf zeer innovatief nieuws over bepaalde ontwikkeling in de sector deelt via vakbladen, wordt de kans hierop vergroot. Een groter merkvertrouwen zorgt mogelijk voor meer leads.

    Bouwen aan naamsbekendheid

    Als een bedrijf inhoudelijk goed nieuws deelt en dit wordt opgepakt door de media, dan resulteert dit in meer naamsbekendheid. Als onderneming hoef je niet enkel serieus en branchegerelateerd nieuws te delen. Een bedrijf kan ook voor een andere invalshoek gaan. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek over Instagram-hotspots.

    Jouw online PR agency voor groei

    Benieuwd hoe je met Digital PR in de media komt? Ontdek het tijdens een gratis brainstormsessie!

    Gratis brainstormsessie aanvragen

    experts-digital-pr-seeders

    De 6 stappen van een online PR-campagne

    1

    icon-retargeting

    Stap 1: Doelstellingen formuleren

    Het begint bij de basis en dat is het formuleren van het uitgangspunt van de PR-strategie. Dit omvat het formuleren van KPI’s en doelstellingen. Deze doelen wordt vaak door de opdrachtgever bepaald. Seeders controleert of deze doelstellingen SMART zijn. Dit is belangrijk, want het succes van digital PR valt samen met veel factoren zoals tijd en actualiteit. Veelvoorkomende KPI’s zijn: aantal dofollow backlinks vanuit sterke domeinen, aandacht van media uitgedrukt in euro’s en aantal verkeer naar nieuwsbericht.

    2

    icon-nieuwswaarde-creeeren

    Stap 2: Nieuwswaarde creëren

    Nieuwswaarde: hét essentiële onderdeel van een succesvolle online PR-strategie. Iedere organisatie heeft de mogelijkheid om nieuwswaarde te creëren. Je moet alleen weten waar het nieuws te vinden is. Met onze open blik bedenken we scherpe invalshoeken waar de media niet omheen kan. Tijdens het brainstormproces kijken we gezamenlijk welke onderwerpen nieuwswaardig zijn, en welke absoluut niet.

    3

    icon-data-verzamelen

    Stap 3: Data verzamelen

    Om de inhoud naar een hoog niveau te tillen, gaan we op zoek naar relevante en waarheidsgetrouwe data. Interne data buigen we om tot een interessant nieuwsfeit of gebruiken we externe data om buzz te genereren. Is er geen data voorhanden? Dan creëren wij dat, bijvoorbeeld door middel van een survey. Zo hebben we input voor een interessant persbericht én weet jij nog meer over je doelgroep. Win-win!

    4

    icon-schrijven-van-het-persbericht

    Stap 4: Starten met contentcreatie

    Als tipgever van de journalist vallen we op met objectieve informatie, een sterke landingspagina en mooie infographics. We creëren content om te informeren, niet om reclame te maken. Onze tekstschrijvers kruipen in de huid van de journalist om een nieuwswaardig persbericht te creëren, gelinkt aan jouw merk. Na een feedbackronde is het persbericht klaar voor de media.

    5

    icon-versturen-juiste-media

    Stap 5: Versturen naar de juiste media

    Hoe sterk een persbericht ook is, het hoeft niet voor elk medium interessant te zijn. En dat is oké, want uiteindelijk wil je verschijnen op platformen die een match hebben met jouw boodschap. Met onze ervaring en database met ruim 15.000 journalisten brengen wij jouw verhaal onder de aandacht bij de juiste journalisten of media, op het juiste moment zodat plaatsingen niet uit kunnen blijven.

    6

    icon-open-communication-channels

    Stap 6: Rapporteren en evalueren

    Anders dan bij traditionele PR, zijn de resultaten van een online PR-strategie goed meetbaar. We houden nauwlettend de plaatsingen in de media in de gaten en rapporteren deze na afloop. Door de media- en linkwaarde met je te delen, zie je direct het effect van jouw Digital PR campagne. Na afloop evalueren we de campagne, zodat we onze strategie kunnen perfectioneren. Op naar het volgende succes!

    Verschillende vormen van digitale PR-strategieën

    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo ook het formuleren van een online PR-strategie. Elk bedrijf is geschikt voor Digital PR. De strategie die je hanteert is echter een belangrijke keuze op weg naar succes.

    icon-pr-campagnes

    Lokale PR

    Met lokale PR proberen bedrijven en organisaties een specifieke doelgroep te bereiken. Veel toegepaste methodes zijn berichtgevingen sturen naar lokale nieuwsbladen van een bepaald gebied. Denk hierbij aan een landelijk opererend bedrijf wat haar deuren opent op een specifieke plaats in Nederland. Seeders voert ook online PR uit met een lokale insteek. Wij vergaren data van een plaats ‘Y’ en maken hier een persbericht voor. Dit persbericht wordt verstuurd naar de bijbehorende media van plek Y. Het voordeel van van lokale PR is dat een relevante doelgroep benadert wordt en het succesratio van de online PR-campagne groter is.

    icon-seeders

    Seeders PR

    We verspreiden onze unieke, inhoudelijke en verrassende nieuwsberichten richting lokale en landelijk opererende journalisten. Denk bijvoorbeeld aan journalisten van NU.nl of AD.nl. De kans dat onze online PR succesvol opgepakt wordt is groot. Een nog groter voordeel is dat de potentie binnen SEO groter is in vergelijking met Social media PR en lokale PR. De backlinks die verkregen worden met Seeders PR zijn haast niet te kopiëren. Met social media PR en lokale PR verkrijg je vaak geen niet-kopieerbare backlinks.

    Wat is het verschil tussen digital PR en traditionele PR?

    Anno 2022 zijn de verschillen tussen digital PR en traditionele PR groot. Hieronder sommen we de grootste verschillen op.

    Meetbaarheid

    Bij Digital PR kunnen alle stappen gedurende het proces meetbaar worden gemaakt. Dit in tegenstelling tot traditionele PR. Doordat campagnes meetbaar zijn, kan er ook beter gemonitord worden dan bij traditionele PR.

    Bereik van doelgroep

    Veel online kanalen bedienen een specifieke doelgroep. Hierdoor is het mogelijk om met online PR een specifieke doelgroep te bereiken.

    verschil-in-pr

    Hoe meet je het succes van online PR?

    Het voordeel van online PR in tegenstelling tot de traditionele PR is dat resultaten meetbaar zijn. Er zijn verschillende online tools die jou dit helpen te bereiken.

    icon-ga-analytics

    Google Analytics

    Met Google Analytics maak je inzichtelijk wat het aantal unieke sessies op paginaniveau is. Wanneer jouw outreach succesvol is en journalisten of influencers het bericht oppakken, zie je het verkeer op jouw online PR-campagne pagina toenemen. Ook kunnen doelen en gebeurtenissen van deze pagina gemeten worden.

    icon-third-party-tooling

    Third-party tooling

    Met behulp van een third-party tool zoals Ahrefs of SEMrush kan jij de invloed van jouw PR-campagne op zoekmachine vindbaarheid meten. De resultaten monden zich uit in een stijging van het aantal organische bezoekers op zoekopdrachten, stijging in zoekposities op zoekwoorden, nieuwe dofollow backlinks en stijging van autoriteitskengetallen zoals Domain Rate of Domein Autoriteit.

    icon-seeders

    Seeders tooling

    Seeders beschikt over haar eigen PR-tooling waardoor we in staat zijn om mediawaarde en waarde van backlinks in euro’s uit te drukken. De mediawaarde berekenen we door middel van het Handboek van Nederlandse Pers. Met onze eigen PR-tooling wordt de linkwaarde automatisch opgehaald.

    Digital PR ins & outs (FAQ)

    Wat zijn de kansen dat mijn online PR-strategie een succes wordt?

    Dit is afhankelijk van jouw doel. Onze Digital-PR specialisten hebben ruime ervaring in het vak en een journalistieke achtergrond. Er bestaat dus geen twijfel dat het persbericht inhoudelijk, relevant en verrassend is. Na de media te hebben ingelicht over het persbericht, verzorgt Seeders altijd een follow-up. Hierdoor is de kans op plaatsen met hoge DA-backlink groot.

    Is online PR voor elk bedrijf bestemd?

    Elk bedrijf is relevant voor de media. Zoals eerder besproken zijn er meerdere PR-strategieen die naar Rome, ofwel een publicatie van een PR-bericht, leiden. Wanneer je nou bij een bedrijf werkt met lokale of landelijke bekendheid. De nieuwswaarde is het belangrijkst. In het geval dat een kleiner bedrijf een zeer interessant en inhoudelijk PR-bericht publiceert, kan dit zeker opgepikt worden door landelijke media.

    Wat zijn de kosten van online PR?

    Dit is afhankelijk van de wensen en behoeften van jouw organisatie. Het ontwikkelen van een gedegen PR-campagne vergt tijd. De tijd wordt verkort met onze kennis over online PR. Media houden daarnaast van onafhankelijke en niet-commerciële berichten. Seeders probeert de onafhankelijkheid ten allen tijden te waarborgen. We komen graag met jou in contact. Seeders brengt altijd een vrijblijvende offerte uit voor haar potentiële klanten.

    Is online PR ook bedoeld voor b2b-organisaties?

    Ook technische inkopers of andere stakeholders binnen b2b-organisaties zijn voor zakelijke doeleinden te vinden op internet en fora. Denk hierbij aan tech- of IT gerelateerde websites. Seeders beschikt over een groot netwerk aan journalisten. Dit omvat onder andere nieuwssites waar zakelijke gebruikers zich bevinden.

    Wat is het verschil tussen influencer PR, social media PR en online PR?

    Social media PR, influencer PR en online PR gaan hand in hand. Of de eerst twee genoemde tot een echte online PR-strategie behoren, valt te betwisten. Het doel is echter hetzelfde en dat is een bedrijf promoten via publieke relaties. Met digital PR is het mogelijk dat influencers en bepaalde sociale mediakanalen een landelijk bericht oppikken omdat het relevant is voor hun doelgroep.