Data Tracking
Het hebben van een goede data en analytics implementatie is van belang voor een succesvolle marketing strategie. Met data kan je namelijk bijvoorbeeld webverkeer, conversies en advertentieprestaties meten en monitoren, waardoor je je marketingstrategieën kan verbeteren. Echter, kan het een lastige taak zijn voor bedrijven om al hun databronnen te consolideren en te integreren in een logisch dashboard, waardoor het moeilijk wordt om alle relevante informatie op een centrale plek te hebben. Daarom bieden wij juist custom dashboards aan. Op die manier hoef je niet continue te schakelen tussen verschillende tools en gegevens.
Data tracking advies op maat
Benieuwd hoe data tracking jouw bedrijf kan helpen groeien? Neem nu contact op met één van onze experts!
Wat is dataverwerking precies?
Data tracking is een proces waarbij meerdere gegevens worden verzameld, verwerkt en geanalyseerd om te helpen bij het verbeteren van bedrijfsprocessen. Het doel van data tracking is om informatie te verkrijgen die bedrijven weer kunnen gebruiken om meer inzicht te krijgen in hun bedrijf, klanten en markten. Met data tracking kunnen bedrijven gedetailleerde analyses uitvoeren om hun bedrijfsprocessen te verbeteren, hun klanten beter te begrijpen en te bepalen welke trends er in de markt plaatsvinden. Data tracking kan bijvoorbeeld worden gebruikt om informatie te verzamelen over productverkopen, websitebezoeken en zoekopdrachten.
Data kan dus worden gebruikt als hulpmiddel voor het bedenken van nieuwe strategieën, maar ook om meer inzichten te krijgen in het gedrag van websitebezoekers. De kennis die je vergaard tijdens het verzamelen van al deze gegevens kan je weer op nieuwe ideeën brengen voor het optimaliseren van bijvoorbeeld de website, blogs en landingspagina’s.
Waarom data tracking uitbesteden?
Het beschikken over grote hoeveelheden data is tegenwoordig van groot belang voor bedrijven, maar het beheren en analyseren van die data vereist specifieke vaardigheden en kennis. Niet iedereen heeft hier ervaring mee. In dat geval is het niet verstandig om er zelf mee aan de slag te gaan. De kans is dan namelijk groot dat de data niet efficiënt en nauwkeurig verzameld wordt. Hierdoor kunnen belangrijke inzichten gemist worden, wat weer kan leiden tot verkeerde beslissingen.
Met het uitbesteden van data tracking krijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers. Juist door deze data te analyseren is het mogelijk om gerichte verbeteringen door te voeren op de website. Op die manier trek je de gewenste doelgroep aan en zorg je uiteindelijk weer voor een hoger conversie percentage.
Als je wilt dat data tracking gaat bijdragen aan jouw bedrijfsstrategie, dan helpen wij je hier maar al te graag bij! Als marketing agency hebben we inmiddels jarenlange ervaring en kennis opgedaan van dataverwerking.
Wat kan Seeders voor jou betekenen?
Als marketing agency kunnen we jou ondersteunen bij het verzamelen, analyseren en interpreteren van data. Hierdoor kun jij efficiënter en effectiever je marketinginspanningen inzetten en je bedrijfsresultaten verbeteren. Benieuwd naar onze diensten? Bekijk ze hieronder in hoofdlijnen.
Set-up Google Analytics 4
Google lanceerde in oktober 2020 de nieuwe versie van Google Analytics genaamd Google Analytics 4 (GA4). Vanaf juli 2023 zal UA volledig worden vervangen. GA4 is namelijk de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt een aantal nieuwe en verbeterde functies. Het opzetten en instellen van Google Analytics 4 is een klus die nauwkeurig uitgevoerd moet worden, want anders wordt de data verkeerd gemeten.
Onze specialisten bij Seeders kunnen je ondersteunen bij dit data tracking proces. Dit biedt jou de mogelijkheid om gedetailleerde informatie te verzamelen over bijvoorbeeld hoe gebruikers met je website omgaan en hoe zij jouw producten of diensten gebruiken. Met Google Analytics 4 kun je namelijk inzicht krijgen in de gedragingen van gebruikers, hun conversiepaden, demografische kenmerken, etc.
Daarnaast kunnen wij een dashboard opstellen waarmee je op een eenvoudige manier de verzamelde data kunt analyseren en interpreteren. Hiermee kun je snel inzicht krijgen in de prestaties van je website en de effectiviteit van je marketinginspanningen. Dit dashboard kan ook specifiek worden ingericht voor jouw bedrijf, waardoor je de prestaties van jouw website kunt vergelijken met die van Universal Analytics, zodat je gemakkelijk trends kunt ontdekken en verbeterpunten kunt identificeren.
Set-up Google Tag Manager
Naast GA4 kunnen we je ook ondersteunen bij het opzetten van Google Tag Manager (GTM). GTM is een gratis tool van Google die het mogelijk maakt om tags (zoals tracking codes voor Google Analytics) op een eenvoudige en efficiënte manier te implementeren en te beheren op een website. Dit, zonder dat er aanpassingen hoeven te worden gedaan in de broncode van de website.
Met GTM kun je bijvoorbeeld tags toevoegen voor het bijhouden van conversies en het verzamelen van gebruikersgegevens. Hierdoor kun je snel inspelen op veranderingen en je data tracking efficiënter inrichten. Allereerst zullen we een analyse maken van de huidige en geplande campagnes om te bepalen welke tags geïmplementeerd moeten worden in Google Tag Manager. Vervolgens zullen we GTM instellen en configureren voor jouw website en de benodigde tags implementeren. Op die manier kunnen we eenvoudig en efficiënt de huidige en nieuwe campagnes analyseren en bijsturen waar nodig.
Dashboarding
Dashboards worden vaak gebruikt om belangrijke data in real-time te bekijken, te analyseren en te delen met anderen. Op die manier maken we met dashboarding data visueel inzichtelijk die voor jou belangrijk is. Zo bouwen we bijvoorbeeld een custom dashboard. Dit dashboard is gebaseerd op data van o.a. Google Search Console en SE Ranking en biedt inzicht in de behaalde prestaties van linkbuilding voor jouw website.
We maken een dashboard waarin we belangrijke focus zoekwoorden combineren met Google Search Console data. Dit dashboard biedt inzicht in de prestaties van de zoekwoorden en hoe deze zoekwoorden bijdragen aan de organische zoekresultaten van de website. Hierdoor kunnen we doelgerichter werken aan de optimalisaties voor de website. Wij bouwen dit dashboard verder uit gebaseerd op jouw specifieke wensen rondom data tracking.
CRO
Voordat we beginnen aan een CRO traject stellen we eerst altijd vast of de analytics van een klant goed zijn ingesteld. Dit helpt om de basisgegevens van de website te begrijpen en om te zien of er eventuele problemen zijn die moeten worden opgelost voordat we starten met de implementatie van CRO. Hierna voeren we een nulmeting uit, zodat we de progressie van het CRO traject kunnen bijhouden.
Naast de basis analytics, kunnen wij ook tooling implementeren die relevant zijn voor het CRO traject. Hierbij kun je denken aan tools als Google Optimize en Clarity. Deze tools bieden mogelijkheden om A/B-tests uit te voeren en het gedrag van gebruikers te analyseren. Dit zorgt voor een beter inzicht in de prestaties van de website en het helpt om gerichter verbeteringen aan te brengen.
Door deze stappen te nemen en de juiste tooling te implementeren kunnen we ervoor zorgen dat de CRO implementaties effectief zijn en dat we een duidelijk beeld hebben van de behaalde prestaties van de website.
Wil je een gesprek met één van onze data tracking experts?
Data tracking uitbesteden bij Seeders
Wanneer je geen ervaring met data tracking hebt kan het een complex traject worden. Wij kunnen data tracking volledig uit handen nemen. Dit scheelt je tijd en natuurlijk onnodige kosten!
Op maat gemaakte dashboards
Met behulp van de op maat gemaakte dashboards kunnen wij je voorzien van de informatie die je nodig hebt om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Bovendien kunnen we de dashboards configureren om bepaalde doelstellingen van het bedrijf weer te geven, zoals bijvoorbeeld conversies, verkeersbronnen of zoekwoorden. Hierdoor krijgen we inzicht in de belangrijkste prestatie indicatoren van de website en kunnen we doelgericht werken aan optimalisaties.
Succesvolle datastrategie
Wij vinden het belangrijk om samen tot een ideale strategie te komen. Hierbij denken we met je mee over belangrijke doelstellingen en helpen we je bij het opstellen van een plan om deze doelstellingen ook te behalen. We kijken hierbij naar wat jij belangrijk vind. Op die manier kunnen we een haalbare strategie opstellen waarmee we duidelijke resultaten zullen gaan boeken.
Rapportage van werkzaamheden
De rapportages zijn een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. De rapportages geven namelijk inzicht in de prestaties van de website en de effectiviteit van de uitgevoerde werkzaamheden. Hierdoor kunnen we gerichter werken aan verbeteringen. Op die manier is alles inzichtelijk en transparant.
De perfecte combinatie
Als online marketing agency hebben we niet alleen specialistische kennis in huis op het gebied van data tracking, maar ook van andere diensten zoals SEO, SEA en CRO. Dit zorgt voor een perfecte combinatie van kennis en ervaring, waardoor we op veel vlakken met je mee kunnen denken.
Een oplossing op maat voor jouw datavraagstuk
Data tracking is dus een belangrijk onderdeel, maar het is zeker niet altijd eenvoudig om alles goed te implementeren en analyseren. Door middel van geavanceerde data analysemethoden en technologieën kunnen we specifiek voor jouw situatie relevante informatie selecteren en structureren. Op die manier halen we samen het maximale uit jouw online bedrijfsgroei!