Zoekmachine marketing: alle ins en outs op een rijtje

Zoekmachine marketing is bij uitstek een ideale manier om meer leads met je website of meer omzet met je webshop te genereren. We behandelen alle voor- en nadelen en geven je tips en tricks hoe dit zelf op te pakken!

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing, ofwel Search Engine Marketing (SEM) omvat alle activiteiten die een website/bedrijf ontplooit om zichtbaarheid in een van de zoekmachines te verkrijgen.  Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen, namelijk zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. 

De meest bekende zoekmachine is uiteraard Google. Naast Google heb je ook Bing. Anno 2023 komt ChatGPT ook op als machine learning AI-tool. Feitelijk voert men ook zoekopdrachten in deze tool uit. 

Zoekmachine marketing met SEO

In de afbeelding hierboven is te zien dat zoekmachine optimalisatie een van de twee mogelijke kanalen binnen zoekmachine marketing is. Met zoekmachine optimalisatie verkrijg je vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn verdiende resultaten. Een website die vanuit technische SEO goed in elkaar steekt, uitstekende SEO-copywriting en linkbuilding de belangrijkste pijlers om dit te bereiken. 

Zoekmachine marketing met SEA

Het aanboren van zoekmachine marketing door betaalde advertenties te plaatsen voor zoekopdracht ligt volledig in het straatje van zoekmachine adverteren. Met zoekmachine adverteren betaal je voor een advertentie een Cost-Per-Click (Afgekort als CPC). Hoe groter de concurrentie, des te meer CPC je betaalt.

Voor- en nadelen van zoekmachine marketing

De voor- en nadelen van zoekmachine marketing zetten we hieronder per kanaal uit. Daarbij behandelen we SEO en SEA afzonderlijk en gecombineerd en het verschil met traditionele vormen zoals radioreclame, TV-reclame of reklame.

Zoekmachine optimalisatie vs. zoekmachine adverteren

Zoekmachine optimalisatie zijn dus verdiende resultaten op de zoekmachineresultaten-pagina van een zoekmachine. In ons voorbeeld beperken we ons tot de zoekmachine Google. De voor- en nadelen van SEO en SEA benoemen we hieronder. Indien een bepaald criterium voor SEO voordelig uitpakt, pakt dit voor SEA vaak nadelig uit. In dit specifieke geval behandelen wij de kanalen dus als uitersten.

Organische zoekresultaten wekken meer vertrouwen

Men klikt liever op organische zoekresultaten. Dit wordt keer en keer bevestigd door onderzoek vanuit diverse fora. Men heeft dus nog steeds meer vertrouwen in verdiende zoekmachine-resultaten dan betaalde advertenties. De wijze waarop beide resultaten getoond worden in Google scheelt vandaag minder dan een aantal jaren terug.

Je investeert in de langere termijn met SEO

Met SEO bouw je iets op voor langere termijn op. Wanneer jij in de content, techniek of aandacht spendeert aan de autoriteit van de website, zal dat niet verloren gaan. Dit in tegenstelling met SEA-campagnes. Eenmaal een SEA-campagne stopgezet, verdwijnt de advertentie uit de zoekmachineresultaten-pagina. 

 

SEO is voor de langere termijn, SEA voor zowel korte- als lange termijn

SEO is niet iets van gisteren. Veel bedrijven en websites hebben al in SEO geïnvesteerd en daarom top-zoekposities binnen Google gepakt. Wanneer jouw bedrijf nu instapt en vindbaar wil worden op een zoekterm zoals ‘bankstel kopen’ dan is dat vrijwel onmogelijk om daar verkeer mee te genereren. De concurrentie op dit zoekwoord is namelijk zo hevig, dat het behalen van een goede zoekpositie op dit zoekwoord niet rendabel is. Is het dan helemaal niet mogelijk om op zoekwoorden waar men op zoekt te scoren? Zeker niet. Het doen van een zoekwoordonderzoek ligt hierbij aan de grondslag voor een betere organische vindbaarheid. Afhankelijk van het zoekwoord en de concurrentie, verkrijg je de eerste resultaten met SEO na 3 á 4 maanden.

 

Met SEA dien je eerst een campagne op te tuigen. Nadat je dit hebt gedaan, kan je direct resultaat boeken. Je kan dus vrijwel gelijk resultaat boeken. Het kostenplaatje kan echter wel oplopen wanneer de concurrentie hoog is. Je betaalt dan een hogere bedrag voor elke klik wat een potentiële klant maakt. Bij SEO betaal je geen bedrag voor een klik.

Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren

Hiervoor behandelen we beiden kanalen separaat van elkaar. Je kan beiden natuurlijk ook met elkaar combineren. Je profiteert dan van de volgende voordelen:

  • Op korte termijn kunnen resultaten voor SEA behaald worden; 
  • Op lange termijn kunnen resultaten met SEO behaald worden;
  • Inzichten vanuit SEA-campagnes kunnen voor SEO worden ingezet, en andersom;

Je geniet enerzijds van omzet op korte termijn en bouwt fundamenteels iets op met SEO.

Zoekmachine marketing vs. traditionele reclame

De meetbaarheid van zoekmachine marketing is groter dan bij traditionele kanalen zoals radio, TV of een krant. Dit vormt de grootste voordeel. Met een juiste implementatie van Google Tag Manager ben je zonder veel programmeerkennis in staat om conversies en gebeurtenissen inzichtelijk te krijgen.  Als je geen kennis of ervaring hebt binnen Google Tag Manager raden we aan om een gespecialiseerd zoekmachine marketing bureau in te schakelen. De meetbaarheid van zoekmachine marketing is het grootste voordeel. De veel voorkomende voordelen vind je hieronder:

  • Zoekmachine marketing geeft inzicht in het gedrag van bezoekers;
  • Met zoekmachine marketing investeer je voor langere termijn in de website. Behaalde resultaten gaan na het stopzetten van de SEO-campagne niet verloren.
  • Zoekmachine marketing geeft je de mogelijkheid om een zeer specifieke groep mensen te bereiken;
  • Zoekmachine marketing is in veel gevallen goedkoper van radio- of TV-reclame;
  • Met zoekmachine marketing kunnen websites/online marketeers desgewenst campagnes bijsturen en budgetten op- of afschalen.

Tegenwoordig zien we wel een voorwaartse beweging van traditionele reclame in vergelijking met het verleden. Bedrijven maken slim gebruik van QR-codes en andere meetmethoden. De vraag is echter hoe vaak dit bekeken of hier direct een actie uit voorkomt.

Feiten en cijfers over zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is zoals we eerder al zeiden meetbaar. Hierdoor zijn resultaten van beide kanalen, SEO en SEA, ook inzichtelijk. Deze data heeft geen betrekking op de specifieke Nederlandse markt, maar wereldwijde data. We belichten vanuit het artikel van Search Engine Journal de meest passende inzichten en onderzoeksresultaten. Dit artikel heeft enkel betrekking op SEO.

  1. Ca. 33% van de mobiele zoekers voert een zoekopdracht in waarin de plaatsnaam vermeld staat (Think with Google);
  2. Het gemiddelde doorklikpercentage op het eerste zoekresultaat binnen Google ligt op 32% (Advanced Web Ranking);
  3. Ca. 90% van de webpagina’s op internet krijgt geen verkeer vanuit zoekmachine-optimalisatie (Ahrefs);
  4. Ca. 82% van de consumenten leest allereerst een review voordat het op koop overgaat (BrightLocal);
  5. Het aantal woorden waarmee een zoeker een zoekopdracht invoert komt uit is drie (Moz);

Benieuwd wat Seeders jou te bieden heeft? Bekijk dan een van onze succescases zoals: 

Zelf aan de slag met zoekmachine marketing!

Je kan uiteraard zoekmachine marketing zelf doen, of SEO uitbesteden aan een bureau zoals Seeders. Ook wanneer je de kennis, tijd en tools in eigen huis hebt, denken we graag met je mee. Onderstaande stappen bieden jou uitkomst om meer leads of omzet met jouw website of webshop te genereren.

1. Begin met een doel

Ruklaak een tekst schrijven over een bepaald onderwerp, zonder dat je gebruikmaakt van goede data is niet verstandig. Vraag jezelf daarom af wat het doel van de website is, op welke mogelijke onderwerpen je gevonden wilt worden en hoe het (online) concurrentieveld eruitziet.

Dit zijn belangrijke stappen, omdat je het bedrijf dan de doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) kan opstellen. Een voorbeeld van een SMART-doelstelling is:

 

‘Binnen 2 jaar willen we met een nieuwe website een organische top 5 positie behalen op het zoekwoord ‘social media uitbesteden’

 

Vaak merken we in de praktijk dat bedrijven graag een doel willen stellen, maar dat deze vaak te ambitieus zijn met het huidige budget, capaciteit en andere middelen. SEO is niet iets van gisteren en veel bedrijven vermoeden dat online vindbaarheid met SEO binnen een maand gerealiseerd is. Deze zienswijze vinden wij dan ook onterecht.

Bij SEA ligt dit uiteraard anders. Met SEA kan relatief gezien snel geld verdiend worden. Echter wordt er met SEA niet geïnvesteerd. Een goede CPC (Cost-Per-Click) en ROAS (Return On Advertising Spend) zijn voor SEA leidende indicatoren. Een mogelijk doel binnen SEA kan zijn:

 

‘Eind 2024 willen we met advertentiecampagne ‘Social media’  een ROAS creëren van 105%’

 

2. Doe zoekwoordonderzoek en voer concurrentie-analyse uit

We hebben het al meerdere keren over zoekwoorden gehad en deze zelfs in de SMART-doelen meegenomen. Een terechte vraag hierbij is: hoe komen we nou tot juiste en relevante zoekwoorden? Om tot winstgevende en relevante zoekwoorden te komen, is zoekwoordonderzoek nodig. In het zoekwoordonderzoek doe je onderzoek naar zoekintenties, zoekvolumes en concurrentie van zoekwoorden. 

Zoekintenties

De zoekintentie is niets meer dan de intentie van de zoeker op het zoekwoord. Een persoon die ‘social media uitbesteden’ invoert is op zoek naar een betrouwbare partij die de social media activiteiten van zijn of haar bedrijf overneemt en monitort. Dit is een vrij gemakkelijk voorbeeld, aangezien de actie van de zoeker in de zoekopdracht staat vermeld. Binnen de blog over zoekwoordonderzoek verduidelijken we het voorbeeld waarbij de zoekintentie minder voor het oprapen ligt.

Zoekvolumes

Het aantal zoekopdrachten naar een onderwerp/zoekwoord vormt het zoekvolume. Veel third-party tools zoals Ubersuggest geven het zoekvolume per maand weer. Er zijn bepaalde soorten tooling nodig om zoekvolumes inzichtelijk te krijgen. Vanzelfsprekend richt je je niet op onderwerpen waar men niet naar zoekt. Wanneer je website al een tijd draaiende is en gekoppeld is aan Google Search Console of de zoekwoordplanner van Google, geven we het advies om niet enkel gebruik te maken van third-party data (data van een derde partij en niet Google zelf)

Concurrentie

De concurrentie binnen zoekmachine marketing kan je in meerdere factoren uitdrukken en onderdelen tussen SEO en SEA. Hieronder benoemen we een lijstje wat je zeker mee moet nemen, indien je zelf aan de slag wil gaan met zoekmachine marketing. Concurrentie-analyse is funest om de verwachtingen intern duidelijk en realistisch te hebben.

SEO 

  • Domein Autoriteit (linkbuilding);
  • Deeplinks op paginaniveau;
  • Content op pagina van concurrent op zoekwoord;

SEA 

  • Veiling- en CPC-inzichten;

3. Zet een doordachte zoekmachine marketing strategie op

Nadat je de analyse hebt verricht, kan je conclusies trekken. 

  • Hoe ziet het concurrentieveld eruit? 
  • Zijn er relevante zoekwoorden waarop jouw bedrijf de komende tijd zoekmachine marketing op kan bedrijven?
  • Ben je bereid om investeringen te doen, die zich wellicht na zes renderen pas uitbetalen?

Keuze uit zoekmachine marketing kanalen

Op basis van je budget, doelen en andere middelen kan je diverse combinaties in kanaalkeuze maken. Je kan kiezen voor een strategie waarin alleen SEO of SEA, of beide ingezet wordt. De voor- en nadelen van deze kanalen bespraken we hiervoor. Ongeacht de situatie, luidt ons advies om beide kanalen in te zetten.

Selecteer de juiste en meest relevante zoekwoorden

Je hebt nu zoekwoorden-analyse uitgevoerd. Dit dient als basis van je SEO- en SEA-strategie. Kies de zoekwoorden die het meest in lijn liggen met je corebusiness en staar jezelf niet blind op zoekvolumes. Als jij een niche-speler bent op gebied van kantoormeubilair zoals bureaustoelen en de focus wil geven op project- en kantoorinrichting, dan is een term zoals ‘bureaustoelen’ irrelevant. Het is een irrelevant zoekwoord omdat de concurrentiegraad hoog is en omdat het zoekgedrag naar alle waarschijnlijkheid niet komt vanuit jouw doelgroep (zoekintentie). Men die hier op zoekt wil voor huis, tuin- en keukengebruik een bureaustoel aanschaffen. 

4. Zorg voor een goede informatievoorziening

Een goede informatievoorziening is een belangrijke factor als het gaat om het publiceren van content. Zorg er dus voor dat je relevante teksten schrijft voor de zoekwoorden en  onderwerpen waar jij op gevonden wilt worden. Schrijf geen teksten om maar teksten te vullen. Wees inhoudelijk en schrijf de tekst hoe jij iets wil overdragen richting je doelgroep c.q. (potentiële) klant. Schrijf dus met een visie dat je iemand helpt, in plaats voor een zoekmachine te schrijven.

Mits mogelijk, ondersteun je de tekst met relevante en unieke afbeeldingen, waardoor de lezer de content sneller begrijpt. Andere pagina’s kunnen diepgang bieden en ondersteunend zijn voor een onderwerp waarover je schrijft. Verwijs daarom  met interne links naar andere relevante pagina’s, zodat je niet alle tekst op één pagina hebt. Hiermee voorkom je duplicate content.

Anno 2023 gaat het ook om vertrouwen die jouw website heeft. Het gebruikmaken van reviews, expert panels en andere zaken die het vertrouwen in jouw website vergroten, is daarbij belangrijk. Vraag jezelf dus af hoe je hier gebruik van kan maken.

5. Zorg voor relevante backlinks (SEO)

Stel, je kiest voor SEO, dan zijn backlinks onmisbaar. Backlinks kan je aan je partners vragen of je kan andere websites benaderen voor een backlink. Dit is vaak een strategie die anno 2023 zijn vruchten niet meer afwerpt. Seeders biedt linkbuilding aan in de vorm van online PR. Ook is het jouw partner als jij linkbuilding wil uitbesteden.

Onze opvatting over zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Als nieuw bedrijf of domein de focus leggen op een zoekwoord zoals ‘bureaustoelen’ (hoog concurrentieniveau) zullen we nooit adviseren. De tijdspanne waarin je eventueel rendement verkrijgt en de kosten die het zich meebrengt is simpelweg niet rendabel. 

SEO en SEA zijn echter nog wel rendabel. Je bent nooit te laat om in te stappen. Echter is een weloverwogen strategie omtrent zoekmachine marketing funest voor het al dan wel of niet behalen van jouw marketingdoelstellingen. Als nieuwe website adviseren je om in ieder geval te gaan voor long term zoekwoorden. De concurrentiegraad van dit soort zoekwoorden is vaak laag en de zoekintentie gespecificeerd. Je kan dus beter achterhalen wat de zoeker nou écht wil!