Binnen 9 minuten naar het maken van de perfecte landingspagina

Het schrijven van een wervende en goede landingspagina die de bezoeker drijft tot conversie is van groot belang. In dit artikel geven je graag handvatten voor het creëren van de perfecte landingspagina voor jouw dienst of product. Het artikel bestaat uit de volgende onderwerpen:

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waarop de bezoeker binnenkomt. Een landingspagina heeft een wervend karakter en zet de bezoeker aan om een doel te bereiken zoals het aanvragen van een offerte. Ook andere conversies zoals het achterlaten van NAW- of contactgegevens is een mogelijk conversiedoel. 

Een landingspagina kun je voor meerdere kanalen inzetten. Denk daarbij aan zoekmachine adverteren (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO) en refererende kanalen zoals sociale media of e-mailmarketing. Het doel blijft bij ieder kanaal hetzelfde en dat is het binnenhalen van een potentiële lead. Echter merken we in de praktijk dat een landingspagina voor SEO en SEA verschilt. Dit heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid tekst op een pagina. Idealiter gebruik je dezelfde pagina voor beide kanalen.

Waarom is een goede landingspagina belangrijk?

We kunnen een tal van redenen noemen waarom een goede landingspagina belangrijk is. Hieronder leggen we daarom de voordelen van een goede landingspagina uit.

Betere rankings en een hoger CTR

Een goed geoptimaliseerde landingspagina in content zorgt voor een hogere ranking op een zoekwoord (bijvoorbeeld: schoorsteenveger zwolle). Een betere zoekwoordpositie (lees: ranking) leidt tot een betere zichtbaarheid in Google. We leggen verder in het artikel stapsgewijs uit hoe je tot de perfecte landingspagina komt! 

Meer conversie 

Een goede landingspagina is simpel, eenvoudig en creëert geen ruis en geeft in feite aan wat van de bezoeker verwacht wordt. Deze verwachting kan geschept worden met een duidelijke koppenstructuur, wervende call-to-actions en een goede layout. 

Indien de landingspagina dus hoog in de organische zoekresultaten van Google staat én in de layout, buttons, structuur geoptimaliseerd is, is dit dubbele winst. Enerzijds krijg je meer bezoekers omdat je hoger in Google staat en anderzijds converteren meer bezoekers op de landingspagina aangezien duidelijk van hen verwacht wordt wat ze moeten doen.

Betere kwaliteitsscore 

Met het oog op zoekmachine-adverteren, zorgt een perfect geoptimaliseerde landingspagina mogelijk voor een betere kwaliteitsscore. Dit heeft een direct positieve invloed op mogelijke advertentiebudgetten binnen Google Ads-campagnes. Hierdoor sla je twee vliegen in één klap. Je hebt mogelijk een betere ranking op een zoekwoord in Google en je betaalt minder CPC voor de campagne.

Hoe maak ik een goede landingspagina? 

Betere rankings, een hoger CTR en meer conversie met een landingspagina behaal je natuurlijk niet zomaar.  Met onderstaand stappenplan leggen we uit hoe je dit bereikt.

1. Begin eerst met onderzoek! 

Om een goede ranking te behalen op een landingspagina is het goed om te weten waar je doelgroep naar op zoek is. Voer daarom allereerst zoekwoorden onderzoek uit zodat je inzicht krijgt in de zoekintenties en zoekvolumes binnen een onderwerp. Inzichtelijk hebben wat de zoekintentie is, is essentieel voor de vervolgstappen. Als je niet weet waar ze zoeker nou écht naar op zoek is, sla je mogelijk de plank mis met het bedenken van de juiste paginatitel.

Op basis van een set van keywords, bekijk je de concurrentie. Dit is een essentiële stap binnen je SEO-strategie. De concurrent bekijk je op basis van content en autoriteit. Mocht blijken dat de concurrentie meer inhoudelijk en vollediger is in een antwoord op een zoekopdracht, dan staat er je één ding te doen: de content van de landingspagina optimaliseren én de concurrent verslaan. 

Ook moet de concurrentie op het vlak van linkbuilding bekeken worden. In het geval dat een concurrent veel backlinks heeft, heb je vrijwel geen keuze om hierin mee te gaan. Wanneer je geen onderzoek doet, is de kans aanwezig dat je onnodig moeite, tijd en energie investeert in iets wat moeilijk haalbaar is. Wees dus zeker van je zaak en onderzoek eerst! 

2. Bedenk een wervende paginatitel

Op relevante termen zoals ‘zoekmachine optimalisatie uitbesteden’ wil elk online marketingbureau natuurlijk gevonden worden. Ze zullen hier dus ook een landingspagina voor willen hebben. Zorg daarom dat je onderscheidend bent; aandacht trekken met een belofte die je kan waarmaken is dan erg belangrijk. Tips van paginatitels die in de praktijk voor een hoger klikpercentage zorgen zijn:

  • Paginatitels met jaartallen erin (bijv. 9 tips die in 2022 je website in Google verhogen);
  • Paginatitels met een belofte die ook waargemaakt kan worden (bijv. Grootste magazijn van Oost-Nederland);
  • Onderbouw een paginatitel met data (bijv. 8 tips die je conversiepercentage verhogen)

Buiten de aantrekkelijkheid wil je vanuit het SEO-perspectief ook dat minstens het hoofd focus zoekwoord in de paginatitel staat. Ook is het maximale aantal karakters van een paginatitel ca. 60. Een paginatitel boven de 60 karakters schaadt de leesbaarheid.

3. Zorg voor een hoofdkop met SEO-zoekwoord

De hoofdkop binnen de kop die in de HTML-code wordt aangegeven met een <h1> attribuut is een belangrijke graadmeter voor een betere vindbaarheid. De hoofdkop van je artikel moet je niet verwarren met de paginatitel. De perfecte hoofdkop voldoet aan:

  • Het hoofdfocus zoekwoord staat in de hoofdkop vermeld;
  • De hoofdkop bevat maximaal 60 karakters;
  • De hoofdkop zegt in een notendop waar de pagina over gaat.

Eerder hadden we het al over het zoekwoordonderzoek. Binnen een zoekwoordonderzoek heb je dus altijd te maken met zoekintenties. Daarbij wil je met een landingspagina op een transactionele term focussen. Denk hierbij aan ‘Linkbuilding uitbesteden’. 

hoofdkop met zoekwoord

4. Denk goed na over de structuur van hoofd- en subkoppen

De hoofdkop geeft binnen 1 tot en met 3 woorden weer wat het centrale onderwerp is van de pagina (bijvoorbeeld: linkbuilding uitbesteden). De subkoppen geven aan waar de informatie binnen het centrale thema over gaat (bijvoorbeeld: waarom linkbuilding uitbesteden?). Hoofd- en subkoppen zijn belangrijk voor de leesbaarheid maar ook voor SEO. 

 

Met het oog op de Customer Journey wil je ook de lezer met behulp van goede hoofd- en subkoppen door de pagina heen ‘’trechteren’’.  Begin dus met de meest basale en makkelijke informatie (bijvoorbeeld: wat is linkbuilding?) en eindig met de meest moeilijk informatie (bijvoorbeeld: waarom is tiered linkbuilding goed voor jouw vindbaarheid?)

 

5. Zorg voor een logische opbouw van de landingspagina

Men houdt van structuur. Zo ook in het SEO-landschap. Dit aspect heeft veel te maken met het voorgaande punt en gaan daarom hand-in-hand. De landingspagina leest men doorgaans van boven naar beneden en van links naar rechts. 

Met een logische opbouw van de pagina doelen we op juiste inzet van de klantreis.  Het lezen van een pagina kan men vergelijken met een Customer Journey. Wanneer je de pagina begint met informatie die niet aantrekkelijk is of waar de bezoeker niet naar op zoek is, sla je de plank mis. Zorg dat je in de paginavouw de aandacht van de zoeker trekt. Hoe je dat doet?:

  • Geef kort en bondig antwoord op de zoekersvraag (bijvoorbeeld: wat is linkbuilding?);
  • Maak een inhoudsopgave, zodat de zoeker gelijk weet wat hij binnen de landingspagina kan verwachten;
  • Maak acties zoals kortingen (indien je een webshophouder bent) visueel aantrekkelijk. Iedereen is namelijk gebaat bij goede deals.

 

6. Maak gebruik van CTA’s (call-to-actions)

Dit punt behoort ook zeker tot het voorgaande punt en dat is een goede opbouw van je landingspagina. Echter is dit zo cruciaal dat we het apart willen belichten. Het uiteindelijke doel van de pagina is natuurlijk conversie vergaren; mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp moeten namelijk aangezet worden tot het uitvoeren van een actie. 

Gebruik hiervoor opvallende en goede call-to-actions. Maar wat is dan goed? De juiste call-to-action voldoet aan:

  • Kleur vloekt niet met de rest van de pagina;
  • Herhaal CTA’s;
  • De call-to-action springt eruit en de ogen van lezer zullen hiernaartoe gaan;
  • De tekst rondom de CTA moet de CTA ondersteunen.

Het laatste punt in de opsomming heeft enige uitleg nodig. Stel dat je het op de landingspagina hebt over de voordelen van je bedrijf dan is het wenselijker om de CTA daar neer te zetten. Stel: je plaatst het op een zeer informatief stuk dan is de lezer waarschijnlijk (nog) niet geneigd om op de CTA te klikken. Daarnaast is de plek van de CTA ook van groot belang voor jouw landingspagina. In onderstaande illustratie zie je wat de meest ideale opbouw is. 

heatmap microsoft clarity

7. Wees duidelijk in je boodschap

Hiervoor hadden we het al kort over de CTA’s. Binnen jouw landingspagina wil je zo duidelijk mogelijk richting de bezoeker zijn en hem of haar aansporen tot het voltooien van een actie. Wanneer jij in je bericht wil dat de persoon meerdere acties voltooid dan weet de zoeker niet wat van hem of haar verwacht wordt. Het veroorzaakt dus ruis. Dit wil je te allen tijde voorkomen. Het advies is dus om je boodschap te beperken en de zoeker één actie te laten voltooien.

8. Wees visueel aantrekkelijk

Deze tip staat in verband met een logische opbouw van de pagina. Elke tekst wil je namelijk koppelen aan een afbeelding. Zorg dat de mix tussen tekst, afbeeldingen en CTA’s in balans is. Visuele aantrekkelijkheid kan in de simpelste zaken gevonden worden. Denk daarbij aan.

  • Opsommingstekens;
  • Infographics;
  • CTA’s (hiervoor behandeld).
visueel aantrekkelijk seo

9. Maak een goede template voor je landingspagina (WordPress)

De kans dat je slechts wil optimaliseren voor een set van zoekwoorden voor één landingspagina is onwaarschijnlijk. Efficiënt werken doet het liefst iedereen. Maak daarom een template binnen je CMS die ervoor zorgt dat nieuwe landingspagina’s eenvoudig aangemaakt kunnen worden. Hierdoor dupliceer je voor een andere set van zoekwoorden de pagina op eenvoudige wijze. Binnen WordPress zijn er verschillende Page Builders zoals WPbakery of Elementor waarin dit een optie is.

10. Zet een A/B-test op

Bij stap 2 hebben we het over het maken van een template voor je landingspagina. Nadat je de eerste template hebt gemaakt, zou je uiteraard ook een variant op deze kunnen maken. Denk hierbij aan een verschil van kleur binnen een button. De beide pagina’s zou je op hetzelfde moment, voor dezelfde doelgroep kunnen inzetten. Het verschil in conversie zou dan toegewijd kunnen worden aan de verandering. Bij een positieve verandering kan je dit op grote schaal inzetten.

Verschil blog, landingspagina en categoriepagina

Binnen het SEO-landschap wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten pagina’s. Hieronder leggen we de verschillen per pagina uit.

Blogpagina

Een blog zet men in om belangstellenden voor een bepaald informatief onderwerp aan te trekken. De informatie geeft veelal antwoord op de 5W-vragen. In de laatste jaren zien we binnen de bovenkant van de SERP een opmars van informatieve content boven transactionele content. Simpelweg houdt dit dus in dat Google hier meer voorkeur aan geeft.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar de zoeker op ‘landt’ en vloeit voornamelijk voort uit een SEA- of SEA-campagne. Een blog of een ander type pagina kan hierdoor daar ook onder vallen. Echter is de opvatting van de pagina veranderd. Een landingspagina is er vaak om een bepaald doel te behalen. Denk hierbij aan het invullen van een formulier of een demo-aanvraag voor een product of dienst.

Categoriepagina

Een categoriepagina is een pagina waar de zoeker veel producten of diensten aantreft. Een categoriepagina verwijst je altijd door naar andere subcategorieën of productpagina’s. Als voorbeeld: een bouwmaterialenzaak kan de pagina ‘handgereedschap’ als categorie aanhouden en doorverwijzen naar de subcategorieën ‘hamers’ of ‘zagen’. Een categoriepagina moet altijd voorzien zijn van een duidelijke structuur. 

Productpagina

Een categoriepagina kan ook verwijzen naar diverse producten. Op een productpagina (ook wel eens PDP genoemd) tref je informatie over één specifiek product aan. Op deze pagina staat vaak of het artikel voorradig is, wat de levertijd is en andere technische en productspecifieke details.

Voorbeeld van een goed converterende landingspagina

Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden te noemen van goed converterende landingspagina’s. We belichten er graag één van onszelf en dat is de pagina omtrent online PR. Waarom deze pagina tot een goede landingspagina behoort?

  • Boven de paginavouw wordt geheel duidelijk wat van de zoeker verwacht wordt en dat is maar één ding: het aanvragen van een gratis brainstormsessie;
  • De pagina is zowel voor SEA als  SEO ingestoken. Er is middels zoekwoordonderzoek achterhaald wat de intentie is achter de zoekwoorden ‘Online PR’ en ‘Digital PR’;
  • De Customer Journey is op deze pagina toegepast. We beginnen met de definitie en kaderen de landingspagina verder af door voorbeelden, voordelen en het proces te benoemen of uit te leggen; 
  • De landingspagina wordt uiteraard afgesloten met een CTA; de kracht van herhaling is namelijk belangrijk.

SEO-tips om beter te scoren met een landingspagina

Meer verkeer naar een landingspagina met dezelfde conversieratio op de pagina zorgt aan het einde van de streep voor een hogere omzet. We geven hieronder wat tips om met SEO beter te scoren. 

Verwijs vanuit andere pagina’s naar de landingspagina

Interne links zijn zeer belangrijk voor je website. Met interne links kun je andere pagina’s binnen SEO verbeteren. Er zijn veel verschillende vormen van interne links. Zorg in ieder geval voor het volgende:

  • Zorg ervoor dat binnen goed presterende blogs gelinkt wordt naar de landingspagina, mits relevantie;
  • Zorg ervoor dat de landingspagina gelinkt staat vanuit de hoofdnavigatie;

Zet een gedegen linkbuildingstrategie in

Landingspagina’s, ofwel pagina’s met zoekwoorden die conversies moeten drijven, vinden op SEO-vlak altijd concurrentie. Een strategie die bedrijven de laatste jaren inzetten is linkbuilding op paginaniveau. Linkbuildingstrategieën van bedrijven en websites zijn dus onderhevig aan verandering. Hierdoor blijven ze voorlopen op de concurrentie.  De linkbuildingstrategie is dus simpelweg het krijgen van backlinks op paginaniveau (deeplinks).