Een 404-foutmelding: oorzaak en structurele oplossing!

Een 404-error vaak aangeduid met ‘error 404 not found’ is vervelend, want je stuit op een pagina zonder inhoud. De inhoud is niet meer beschikbaar voor de lezer. Wanneer jouw potentiële klant binnen zijn zoektocht naar een product of dienst op een 404-statuscode-pagina aankomt, zorgt dit voor frustratie. De bezoeker kan niet vinden wat hij graag wil zien. Dit is een gemiste kans voor jouw SEO en voor jouw portemonnee.

Wat is een 404-pagina?

Een 404-foutmelding/error is een statuscode (in dit geval een pagina) die niet door de browser opgehaald kan worden. Je komt terecht op een pagina zonder inhoud. De techniek achter de 404-error is uiteraard te verklaren. Elke keer wanneer jij een webpagina aanklikt maakt de browser succesvol connectiviteit met de server, maar de server weet welke informatie er wordt opgevraagd. Hierdoor geeft de server een 404-error.

Wat is de oorzaak en het gevolg van een 404-foutcode?

De oorzaak van een 404-foutcode kan van alles zijn. Hieronder lees je voorbeelden waarom een 404-pagina wordt veroorzaakt. 

  • Je collega die per ongeluk een bericht op de website heeft verwijderd;
  • Een vacature die offline is gehaald waarop geen vervolgacties (lees: 301-redirect);
  • Een URL die foutief is ingetikt (in plaats van ‘seeders.nl’, typ je ‘seders.nl’)

Het gevolg van een 404-pagina is dat de bezoeker belandt op een pagina zonder inhoudt. Dit schaadt uiteraard de gebruikerservaring. Het heeft echter ook een ander nadeel. Een 404-fout schaadt de algehele SEO van de website. Stel, je hebt één pagina met een 404-code op een website van in totaal 3000 pagina’s, dan is het gevolg niet groot. In het geval dat je website kleiner is en ca. 30% van alle statuscode-links een 404-pagina is, dan heeft dit wel serieuze gevolgen voor de vindbaarheid van je website. Binnen de pagina ‘Technische SEO’ vertellen we je meer over statuscode-links.

Oplossen van een 404-statuscode hyperlink

Een 404-foutcode los je op met een 301-redirect. Een 301-redirect is een bepaald stukje code die aan de hyperlink (lees: pagina) wordt toegevoegd waardoor de URL permanent verwezen wordt naar de andere. Jij bent in de regie en bepaald naar welke URL de 404-pagina verwezen wordt. De regel is om een 404-pagina te verwijzen naar de meest relevante pagina waar de zoekintentie ook beantwoord kan worden. 

Voorbeeld: je hebt een twee vacatures voor een hovenier in Zwolle. De eerste URL van de pagina is /vacatures/hovenier-in-zwolle-bedrijf-a/ en de tweede pagina is /vacatures/hovenier-in-zwolle-bedrijf-b/. De eerste vacature bij bedrijf ‘A’ is vervuld en je verwijdert de pagina. Als je geen concrete acties instelt, wordt het dus een 404-pagina. Echter heb je een andere vacature voor dezelfde functie, in dezelfde plaats maar dan bij een ander bedrijf. Het is te rechtvaardigen en relevant om de URL van pagina ‘bedrijf-a’ een 301-redirect te geven naar pagina ‘/vacatures/-hovenier-in-zwolle-bedrijf-b’.

Een 301-redirect instellen met WordPress

Veel website-eigenaren maken gebruik van het WordPress-CMS. Binnen dit CMS heb je de plugin ‘redirection plugin’. Dit is een plugin met een zeer gebruikelijke interface die je in staat stelt om een redirects door te voeren. Een handige video over het instellen van redirects met deze plugin vind je hier

Maak een custom 404-pagina 

Mensen maken fouten, zo ook met 301-redirects. Het kan dus voorkomen dat jij of een collega vergeet  een 301-redirect in te stellen. Als je het dan toch vergeet, kan je misschien beter het gebruiksgemak op de 404-pagina verbeteren. Dit kan door:

  • Een zoekveld waar mensen op zoek kunnen naar een product of dienst implementeren;
  • Een interne link naar de meeste populaire categorieën op de website toevoegen;
  • Een hyperlink invoegen naar de homepage;
  • Een leuke citaat of grap vertellen op de 404-pagina.
custom 404 pagina coolblue

Opsporen van 404-pagina

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor het oplossen van 404 foutcodes. Wanneer jij in bulk de foutmeldingen van pagina’s achterhaald, ben jij efficiënter in tijd. Tegenwoordig zijn er handige en zelfs gratis tools die deze data voor je achterhalen. 

Screaming Frog

Screaming Frog is een zeer uitgebreide crawler die alle websitegegevens crawlt, zo ook de 404-pagina’s. Screaming Frog is gratis te gebruiken tot 500 URL’s. Voor grotere websites biedt deze software dus niet geheel uitkomst. Voor kleinere websites vaak wel. Onderstaande stappenplan biedt zeker uitkomst om 404-foutcodes op grotere schaal te verhelpen!

  • Open de applicatie ‘Screaming Frog’;
  • Voer de website naam in en begin de crawl door op ‘Start’ te drukken;
  • Wacht tot de crawl voltooid is;
  • Ga naar ‘Response codes’ binnen het tabblad ‘Overview’ aan de rechterkant; 
  • Klik op ‘Client Error (4xx) 
  • Kijk naar de statuscode (derde kolom)
  • Draai alle 404-pagina’s uit met de ‘Export’-knop
response codes screaming frog

Google Search Console (GSC)

Binnen GSC heb je de mogelijkheid om de crawlstatistieken van de website te bekijken. Je kan zelf al nagaan dat wanneer Google de pagina heeft gecrawld en op een 404-pagina komt, dit geen goed voorteken is. Om te achterhalen welke URL’s voer je het volgende uit:

  • Ga naar ‘Instellingen’;
  • Ga naar de kop ‘Crawlstatistieken’ en klik op rapport openen;
  • Scroll naar beneden en klik op ‘Niet gevonden (404)’;
  • Maak een uitdraai door rechtsboven op exporteren te klikken.

Onze opvatting over 404-pagina’s

Moet elke 404-pagina voorzien zijn van een relevante 301-redirect? We behandelen dat hieronder graag. 

404-pagina’s met linkwaarde

Het verhelpen van 404-pagina’s kan zeer rendabel zijn, maar zeer afhankelijk of het verhelpen de pagina linkwaarde heeft. De linkwaarde wordt bepaald door de autoriteit. De autoriteit wordt voornamelijk bepaald door linkbuilding-inspanningen uit het verleden. Hoe meer, des te beter dat is voor de rankings. De linkwaarde per 404-pagina maak je inzichtelijk met ‘Batch Analyse’ -functie van Ahrefs.

Nadat de pagina’s met linkwaarde zijn achterhaald, stel je voor deze pagina’s één-op-één een 301-redirect in met de meest relevante pagina. Na het instellen van een 301-redirect op een dode pagina met zeer veel linkwaarde, zien we vrijwel direct altijd positieve verschillen op scorende zoekwoorden voor de meest relevante pagina. 

404-pagina’s zonder linkwaarde

Om elke ‘dode’-pagina te voorzien van een relevante 301-redirect pagina per pagina is tijdsintensief en levert niet in alle gevallen het meeste rendement op. Echter zien we bij websites met veel 404-statuscode hyplerinks en zonder linkwaarde nadelige effecten voor de algehele rankings. Dit is echter zeer afhankelijk van het aantal 404-pagina’s op de website. Als 10% van jouw totale aantal pagina’s een 404-statuscode bevat, dan kan dit serieuze consequenties hebben voor de zoekmachinevindbaarheid. Wanneer blijkt dat dit percentage <1% van het totaal dan heeft dit vaak geen grote gevolgen. 

Het gevolg van veel 404-pagina’s is ook dat je website minder populair wordt voor Google-robots. Een website optimaliseer je zeker niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de robots van Google. Dit heeft te maken met de crawlbaarheid van de site. We merken in de praktijk dat 404-errors veel voorkomen bij vacature-pagina’s zonder linkwaarde. De aanname is dat na een vacature is ingevuld is, de pagina verwijderd wordt maar geen 301-redirect wordt ingesteld.

Adviezen zodat 404-pagina’s verleden tijd zijn

Hieronder tref je de concrete adviezen voor het vermijden en verhelpen van 404-pagina’s.

  1. Maak een goede en wervende custom-pagina, zodat de kans beperkt wordt dat de zoeker afhaakt in het proces;
  2. Maak daarom een handdoek voor personen die tijdelijke pagina’s (bv. vacature-pagina’s) aanmaken en verwijderen;
  3. We adviseren om één keer in het halfjaar alle 404-pagina’s met behulp van Screaming Frog te inventariseren; 
    • Bij 404-pagina’s met linkwaarde adviseren we absoluut om een 301-redirect te maken met de meest relevante pagina; 
    • Voor 404-pagina’s zonder linkwaarde is een verwijzing  naar de homepage voldoende.