B2B online marketing

Ben jij er klaar voor om jouw B2B organisatie naar een hoger level te tillen? Wil jij online als extra sales kanaal gaan benutten? In ons B2B online marketing traject, werken we in vier stappen toe naar jouw ideale B2B online marketing strategie. Ons B2B online marketing strategie traject beperkt zich niet tot de Nederlandse markt, Seeders is actief op alle markten van Europa!

Starten met online marketing

    ADVIES OP MAAT

    Elke uitdaging vereist een unieke strategie, wij horen graag die van jou!

    Meetbaarheid & doelen

    Vaststellen KPI’s

    Allereerst is het belangrijk dat we tijdens de start van een traject KPI’s (kritische prestatie indicatoren) met elkaar vaststellen. Enerzijds zodat onze klant ons af kan rekenen op resultaten. Anderzijds zodat organisaties ook intern duidelijkheid hebben over wanneer er succes behaald wordt en wanneer niet. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper of deelname aan een webinar. KPI’s kunnen bijvoorbeeld zijn:

    • Het aantal aanvragen van nieuwe dealers
    • Het aantal gedownloade whitepapers
    • Het aantal contactaanvragen
    • Het aantal mensen dat doorklikt naar een vestiging in de dealer locator

    Google Tag Manager

    Het is zaak dat Seeders ervoor zorgt dat alle doelen goed meetbaar zijn. Voor het meetbaar maken van doelen werkt Seeders met Google Tag Manager. Dankzij de implementatie van Google Tag Manager kunnen we alles perfect meetbaar maken. Ook is het mogelijk om alle trackingcodes met dit systeem  in te laden wat weer positieve effecten heeft op website snelheid.

    KPI’s vertalen naar dashboarding en rapportage

    Als alles goed gemeten wordt dienen de verschillende kanalen en KPI’s vertaald te worden naar enerzijds maandelijks geautomatiseerde rapportages en anderzijds naar een dashboard welke dagelijks bezocht kan worden en over actuele meetgegevens beschikt. Voor het opzetten van dashboards werkt Seeders met Google Data studio waarin we data vanuit Google Ads, Google Analytics, Google Tag Manager en eigen systemen in overzichtelijke rapportages samenbrengen. Met behulp van deze rapportages kunnen beide partijen monitoren of de resultaten zich richting de vastgestelde doelstellingen ontwikkelen.

    Wil je een gesprek met één van onze online marketing experts?

    Ik wil een gesprek!

    b2b-online-marketing-experts-seeders

    TRAFFIC GENERATION

    Vervolgens gaan we aan de slag met het genereren van traffic naar het platform. Dit doen we door middel van SEO, linkbuilding, PR, Google Ads en social advertising. We gaan hier te werk met een tweeledige marktbenadering. Enerzijds spelen we in op de bestaande vraag in de zoekmachines, hierin maken we gebruik van zowel SEO als SEA. Anderzijds creëren we vraag, door social media advertising in te zetten als branding strategie. We hebben verschillende SEO en SEA strategieën ontwikkeld waarmee al vele doelen zijn geëvenaard.

    SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION)

    Keyword research

    Als eerste stap gaan we aan de slag met een uitgebreid zoekwoordonderzoek. We kijken naar welke B2B zoekwoorden voor jouw organisatie relevant zijn en in welke fase van de customer journey deze zoekwoorden zich bevinden. Ook kijken we naar ‘search intent’ (de intentie waarmee iemand zoekt). Tenslotte kijken we ook naar zoekvolumes en de positie waarop jouw website of platform nu terug te vinden is op de desbetreffende keywords. 

    On site SEO

    Vervolgens gaat Seeders aan de slag met een SEO audit. In de SEO audit doen wij een scan van het platform op de volgende gebieden: content, techniek en backlinks. Deze scan resulteert in een concrete lijst van aanbevelingen en optimalisatiepunten, waar wij in de daaropvolgende maanden mee aan de slag gaan. 

    B2B linkbuilding

    Als het platform staat, gaat Seeders aan de slag met ‘linkfluencing’. Dit is een unieke combinatie tussen linkbuilding en influencing. Dit doen we door relevante content te schrijven, met links naar jouw website. Deze content plaatsen we vervolgens op interessante platformen. Wij beschikken over een enorm publisher netwerk, waardoor wij op ruim 3000 websites en platformen artikelen kunnen plaatsen. Wij plaatsen de blogs op platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Op deze manier wordt er meer bekendheid voor jouw bedrijf of merk gegenereerd. Met dank aan ons bijzonder variabele klantportfolio, bedienen wij (bijna) iedere denkbare B2B markt met het bouwen van links. De links worden verwerkt in aantrekkelijk geschreven artikelen. Daarnaast creëer je hiermee ook een gezonde dosis awareness. De plaatsing van de artikelen wordt bepaald op basis van de domein autoriteit (DA) van het platform en de doelstelling van de linkbuilding campagne.

    PR-LINKBUILDING

    Seeders is sterk in het verspreiden van persberichten en maakt hierbij gebruik van een persberichten tool. Wij gebruiken een database met ruim 10.000 journalisten, die er met naam en toenaam instaan (dus niet alleen redactie@ of info@). Via deze tool bereiken we alle relevante journalisten, waarvan we de meest relevante ook nog eens een ‘persoonlijke’ e-mail kunnen sturen. Dit werkt vaak effectief. Met persberichten is het mogelijk om artikelen te krijgen op zowel algemene nieuwswebsites, als op branche gerelateerde websites. 

    Vaak worden de artikelen met een link geplaatst (hierop sturen wij en mocht dit niet het geval zijn dan gaan wij daar achteraan) waardoor de persberichten niet alleen goed zijn voor exposure/naamsbekendheid, maar ook voor linkbuilding.

    Wij hebben een eigen strategie ontwikkeld om persberichten met nieuwswaarde te creëren. Dit doen wij d.m.v. een enquête onder de klanten van de opdrachtgever. Indien dit niet mogelijk is gaan wij met de opdrachtgever om tafel, om te zien of er andere strategieën te bedenken zijn om persberichten te genereren. Denk hier bijvoorbeeld aan het gebruik maken van interne data die voorhanden is, of door het inspelen op actualiteiten.

    Quantitatieve backlinks

    Naast bovenstaande linkbuilding technieken, die vooral op kwaliteit zijn gericht, bouwen we ook aan quantitatieve backlinks. Denk hierbij bijvoorbeeld aan links vanaf startpagina’s en gerelateerde websites en blogs. Ook anno 2020 is dit nog steeds zeer effectief. Op deze manier ontstaat er ook in de breedte een sterk linkprofiel.

    Jouw B2B organisatie naar een hoger niveau tillen?

    Vraag direct een quickscan aan

    SEA (SEARCH ENGINE ADVERTISING)

    Voordat we starten met de inrichting van Google Ads wordt het zoekwoordonderzoek erbij gepakt. We starten met zoekwoorden waar veel zoekvolume zit. Door een zoekwoorden onderzoek te doen kunnen we tevens onderzoeken op welke zoekopdrachten de verschillende bedrijven actief gevonden wil worden. Voor deze zoekopdrachten kunnen dan nieuwe pagina’s geschreven worden en/of zoekmachine advertenties ingezet worden. Gebaseerd op de Nederlandse taal.

    • Budget advies voor de inzet van Google Ads;
    • Advies voor welke SEO landingspagina’s aangemaakt moeten worden;
    • Advies menustructuur voor SEO doeleinden; Google Ads inrichten;
    • Google Ads account inrichten;
    • Indelen in relevante advertentiegroepen;
    • Advertenties opstellen per advertentiegroep;
    • Schrijven van de advertenties;
    • Relevante zoekwoorden instellen;
    • Instellen extensies en sitelinks;
    • Targeting op relevante regio;
    • Wekelijks optimalisatie.

    Social Advertising

    Vraag creëren via social media (advertising): het inzetten van social media advertising moet ervoor zorgen dat de beoogde doelgroep in aanraking komt met de producten of diensten van onze klant. Via deze route creëren we vraag binnen de markt. Dankzij de tools die de verschillende platformen ons aanreiken, kunnen we de doelgroepen heel goed targetten. Voor social advertising werken wij met Instagram, LinkedIn en Facebook. Naast het genereren van traffic met deze gerichte advertentiecampagnes, geeft social media ons ook de mogelijkheid om leadgeneratie campagnes te draaien, waar we direct leads binnen de verschillende social media kanalen binnen kunnen halen. Hiervoor hoeven ze dus niet over te gaan tot een websitebezoek.

    Tijdens een customer journey sessie gaan we een campagne plan opstellen en diverse momenten bepalen waarop de doelgroep benaderd moet gaan worden. In een later stadium bepalen we onderwerpen waarover content geschreven moet worden.

    CONVERSION ENCOURAGEMENT

    Op het moment dat traffic toeneemt, beginnen we met het opbouwen van een gepersonaliseerde B2B customer journey. Hierin werken we onder meer samen met Datatrics (is geen must), zo zijn we in staat om de verschillende doelgroepen te bereiken en de experience te sturen van de oriëntatie- tot en met de evaluatiefase. Het vinden en formuleren van deze experience wordt gebaseerd op Big Data analyses, met behulp van AI-gestuurde aanbevelingen, Data Science en onze eigen ervaring en kennis met betrekking tot klant-psychologie. Zo kunnen we bijvoorbeeld verschillende customer journeys aanmaken waarbij inkopers en potentiële dealers verschillende content te zien krijgen. Dit alles om de conversies te boosten en de customer engagement te verhogen.

    RETENTIE

    Retargeting

    Om een ‘top-of-mind-positie’ te vergaren bij de verschillende doelgroepen, is het van belang dat we bezoekers met een hoge interactieratio op het platform vasthouden door slimme retargeting campagnes in te zetten. Met de inzet van deze techniek, brengen we geïnteresseerde bezoekers terug op de website en zetten we deze om tot converterende herhaal-klanten. Deze campagnes worden kunnen via het Google partner netwerk op allerlei partner websites verspreid worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites als Youtube, Dumpert, Nu.nl en Marktplaats. Daarnaast lenen de social media kanalen zich ook perfect voor het opzetten van een multi-channel retargeting campagne. Denk hier bijvoorbeeld aan campagnes op Youtube, LinkedIn, Facebook en Instagram.

    Wil je een gesprek met één van onze online marketing experts?

    Ik wil een gesprek!

    b2b-online-marketing-experts-seeders